Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

2020 metai: uosto sėkmę lėmę faktoriai

Atrodo netgi neįtikėtina, kai pasaulį apėmusios COVID 19 krizės sąlygomis Klaipėdos uostas turi realias sąlygas metus užbaigti su geriausiu visų laikų krovos rezultatu.

Klaipėdos uosto sėkmę lemia ir naujos technologijos, ir labao plati uosto diversifikacija. KVJUD nuotr.
Klaipėdos uosto sėkmę lemia ir naujos technologijos, ir labao plati uosto diversifikacija. KVJUD nuotr. @ nuotr.

Didelė Klaipėdos diversifikacija

 

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas išskyrė esminius dalykus, kodėl Klaipėdos uostui 2020 metais sekėsi. Uostas yra labai susietas su Lietuvos ir regiono pramone, žemės ūkiu, kurie gerai dirbo ir esant pandemijos sąlygoms. Per uostą gabentos žaliavos, išvežama pagaminta produkcija. Grūdai, dujos, trąšos, geležies rūda, metalo laužas - tie kroviniai, kurių kiekiai šiemet ryškiai didesni nei pernai. Mažiau buvo krovinių, kurie susiję su tiesioginiu vartojimu, kaip prekės konteineriuose ar naftos produktai.

A.Latakas pastebėjo, kad Klaipėdos uosto diversifikacija arba krovinių nomenklatūra yra labai aukšto lygio. Jei kurių nors krovinių buvo mažiau, juos kompensavo kitos rūšys.  Pastebėta, kad ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje, šiemet sumenko 1-2 krovinius turinčių uostų krova, o išsilaikė arba netgi kilo tie, kurie yra labai stipriai diversifikuoti.

„Ką dar galima būtų diversifikuoti?”, - iškėlė sau klausimą Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas.

Klaipėdos uoste reikšminga nauja veikla būtų vėjo jėgainių komponentų krovos ir surinkimo bazės sukūrimas. Kalbamasi su ekspertais ir analizuojama, kur ir kaip ta veikla galėtų būti kuriama Klaipėdos uoste.

Savotiška naujos diversifikacijos veikla Klaipėdos uoste laikoma ir tai, kad išgilinus Malkų įlanką, sutvarkius dokų duobes, sudarytos sąlygos Vakarų laivų gamyklai. Įsigijusi didžiulius dokus, ji pradėjo vykdyti „Panamax“ laivų remontą. Tai atveria visai kitas jos veiklos galimybes.

 

Uostą išjudinančios investicijos

 

Kitas Klaipėdos uosto sėkmės rodiklis yra nuolatinės ir tikslinės investicijos tiek į uosto infrastruktūrą, tiek į tą dalį, kurią naudoja uosto krovos kompanijos.

Anot A.Latako, dėl COVID 19 rangovai pirmos pandemijos bangos pradžioje buvo kiek sutrikę, bet paskui persiorientavo.

„Džiugu, kad per tuos sunkius metus nestojo nei vienas infrastruktūros projektas. Per 2020 metus į uosto infrastruktūrą planavome įvykdyti investicijų už 50 mln. eurų. Realiai iki gruodžio pradžios buvo investuota 47-48 mln. eurų”, - pastebėjo A. Latakas.

Šiemet iki 14,5 metrų išgilinta Malkų įlanka, užbaigtos rekonstruoti „Begos” naudojamos krantinės, KLASCO - 10-11 krantinės, vyko „Klaipėdos naftos” naudojamos 1-os krantinės pertvarkymas. Daug padaryta rekonstruojant „Klaipėdos konteinerių terminalo” naudojamas 143 ir 143A krantines. Prailgintas ir „Centrinio Klaipėdos terminalo“ naudojamas 80A bei 81A krantinės pirsas, taip pasirengus kitais metais priimti Kinijoje baigiamus statyti „DFDS Seaways” naujos kartos 230 metrų ilgio jūrų keltus.

A.Latakas akcentavo tai, kad Uosto direkcijos investicijos į infrastruktūrą skatina uosto krovos kompanijų investicijas į suprastruktūrą. Prie tvarkomų krantinių savus investicijų planus turi tiek „Klaipėdos nafta”, tiek „Klaipėdos konteinerių terminalas”, kuris kitais metais planuoja į uostą atsigabenti naują STS konteinerių krovos kraną.

Šiomis dienomis penktąjį kraną į uostą atsigabeno „Klaipėdos Smeltė”. A. Latako vertinimu, tai įrodo, kad, nors šiemet konteinerių ir buvo mažiau nei pernai, bet perspektyvos Klaipėdos uoste yra geros.

„Buvau susisiekęs su MSC grupės, kuriai priklauso „Klaipėdos Smeltė“, vienu iš savininkų ir valdytoju Diego Aponte. Jis garantavo, kad Klaipėda yra šios pasaulinės kompanijos dėmesio centre. Tik laiko klausimas, kada čia sugrįš didieji okeaniniai konteineriniai laivai“, - tikino A.Latakas.

 

Akcentuotas geras susikaupimas

 

Lietuvai ir visam pasauliui sunkiomis sąlygomis dėl COVID 19, ne mažiau svarbiu akcentu A.Latakas įvardino ir tai, kad „Klaipėdos uostas pasižymėjo ypač gerais organizaciniais gebėjimais“.

Uosto bendrovės sugebėjo suvaldyti situaciją, išvengti didesnių pandemijos židinių. Uosto tarnybos sėkmingai vedė laivus, rūpinosi uosto ir laivybos sauga.

„Galima sakyti, kad pandemijos sąlygomis savotiškas achilo kulnas uostuose yra locmanai, nes jiems tenka turėti kontaktų su užsienio laivų įgulomis. Pas mus ypač pasiteisino nuotolinis laivų vedimas į uostą ir iš jo. Netgi buvo atvejis, kai į uostą plaukiančiame laive buvo COVID 19 sergantis žmogus. Locmanų kateris į tą laivą nugabeno specialią įrangą, kurios pagalba mūsų locmanai įvedė tą laivą į uostą“, - prisiminė A.Latakas.

Per pandemiją įgytus laivų nuotolinio vedimo įgūdžius Uosto direkcija planuoja panaudoti ir nepalankiomis oro sąlygomis vedant į uostą laivus.

A.Latakas pastebėjo, jog jį sunkiais 2020 metais džiugino ne tik jūrinės bendruomenės susikaupimas, bet ir valstybės tarnybų, kaip muitinė, pasienis, nacionalinio sveikatos centro veikla ir supratimas uoste. Gerai dirbo ir „Lietuvos geležinkeliai“, kiti įvairūs transporto veiklos partneriai. Jį pradžiuginęs ir pagerėjęs ryšys su Klaipėdos miesto savivalda, Klaipėdos gyventojų bendruomenėmis.

 

Daugiau dėmesio – aplinkosaugai

 

Kartu A. Latakas akcentavo ir galvos skausmu tampančia problemą, kurią uostui tenka spręsti. 2020 metais uoste buvo trys atvejai, kai akvatorijoje pastebėti naftos produktų nors ir nedideli kiekiai.

Nors Uosto direkcija tiesiogiai neatsakinga už taršą, tačiau žmonės teršėjais laiko ne laivus, kurie greičiausiai ir prapila naftos produktus, o uostą.

„Dėl dviejų atvejų nėra nustatyta kaltininkų ir tai nėra gerai, nes nebaudžiamumas gali paskatinti kitus panašius atvejus. Šioje srityje turėsime dar aktyviau veikti kartu su aplinkos apsaugos tarnybomis“, - teigė A.Latakas.

Jo teigimu, Uosto direkcija yra suplanavusi lėšų įsigyti dronus, kitą stebėjimo įrangą, kuri dar įdėmiau analizuotų tai, kas vyksta uoste.

Žaliojo uosto koncepcijai, aplinkosaugai Klaipėdos uostas ateityje planuoja skirti ypatingai didelį dėmesį. Jis planuoja būti tarp sertifikuotų žaliųjų Europos uostų. Parengti arba rengiami projektai, kaip uoste pereiti prie švaraus kuro analogijas naudojančių pagalbinių laivų, elektros tiekimo į atplaukiančius laivus, jungiamasi prie didelių europinių aplinkosauginių uostų projektų. Įvairiems aplinkosauginiams ir uosto projektams Klaipėdoje tikimasi gauti ir pildomų lėšų iš klimato kaitos programų.

 

Fotoreportažas
  • 2020 metai: uosto sėkmę lėmę faktoriai-Foto-nr-9505_9506.jpg
  • 2020 metai: uosto sėkmę lėmę faktoriai-Foto-nr-9505_9507.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "2020 metai: uosto sėkmę lėmę faktoriai"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.