Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Ar kraus laivus uoste robotai?

Ekspertai tikina, kad jau artimiausiais metais jūrų uostuose žmones krovos procesuose gali pakeisti robotai.

Visiškai automatiniai konteinerių vežimėliai Roterdamo uoste.
Visiškai automatiniai konteinerių vežimėliai Roterdamo uoste. @ Vidmanto Matučio nuotr.

Robotai nepakeis žmogaus

 

„Mes jau dirbame robotizacijos srityje, vertiname kitas netradicines perspektyvias uostų technologijas“, - prieš kurį laiką teigė Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ prezidentas Aloyzas Kuzmarskis.

Bet jis teigė nemanantis, kad robotai, automatika išstums žmones iš uostų. Žmonės, kurie sugebės valdyti ir aptarnauti kompiuterines technologijas ir naujus procesus, vis tiek bus vertinami.

„Bega“ bene pirmoji rytinės Baltijos šalių uostuose įdiegė visiškai automatizuotą, pačios sukurtą geležinkelio vagonų patraukimo robotą ROB–45. Praėjusiais metais jam buvo skirtas Lietuvos metų gaminio aukso medalis.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus mano, kad ateityje sėkmingai labiausiai konkuruos tie uostai, kurie vystys infrastruktūrą, kurs papildomą pridedamąją vertę ir diegs naujas technologijas. 

 

Automatika ne visur atsiperka

 

Visiškai automatizuotą konteinerių terminalą prieš keletą metų teko matyti Roterdamo uoste. Jame tam tikrais maršrutais be žmonių juda specialūs vežimėliai į kuriuos iš laivo paimtus konteinerius krovė automatiškai valdomi STS konteineriniai kranai.

Stebint tokio terminalo veiklą iš šalies jausmas dvejopas. Vežimėliai ir kranai dirbo greitai – vienas po kito iš laivo buvo iškraunami konteineriai.

Įvažiavimas į tą terminalą taip pat buvo automatinis. Tik į terminalą įvažiuojančias „fūras“ valdė žmonės.

Tokių automatinių konteinerių terminalų kaip Roterdame yra ir didžiuosiuose Azijos uostuose kaip Singapūras, Honkongas.

Klaipėdos uoste automatika į konteinerių terminalus dar neateina. Tam, kad ji atsipirktų terminalai turi krauti didelius kiekius konteinerių, prie krantinių turi stovėti dideli po kelis tūkstančius TEU gabenantys laivai.

Klaipėdos uoste kol kas yra taikomas labiau fiderinis konteinerių gabenimo būdas, kur atplaukus laivui išimami arba įkeliami palyginti nedideli kiekiai konteinerių.

Tam tikrą automatizavimo lygį Klaipėdos uostas yra pasiekęs kraudamas birius krovinius. Daugelyje kompanijų uoste veikia transporterių linijos, kurios valdomos kompiuterinėmis programomis. Tiesa, žmogus, kuris suvokia kompiuterinius procesus prie jų valdymo vis dar budi.  

 

Robotus draudžia įstatymai

 

Manoma, kad automatizuotos laivų pakrovimo ir iškrovimo technologijos būtų diegiamos dar sparčiau, jei patys laivai būtų automatiniai. Šiuo metu tokie laivai jau pradedami testuoti, bet iki jų masinio įdiegimo dar praeis nemažai metų.

Pavyzdys yra Vokietija, kurios įstatymai draudžia automatiškai švartuoti ar krauti laivus, jei juose yra žmonės. Vokietijos uostuose leidžiama su automatiniais vežimėliais gabenti konteinerius tik tose zonose, kurios yra atitvertos nuo žmonių.

Automatikos procesai žengia į Vokietijos uostus nepaisant draudimų. Nedraudžiama krovimo operacijas vykdyti su pusiau automatiniais kranais, kuriuos nuo žemės per specialų pultą valdo operatorius. Tokiu atveju krano kabinoje gali ir nebūti operatoriaus.

Klaipėdos uoste vykdant konteinerių krovos operacijas realiai dirba du kranininkai – vienas kabinoje, o kitas lauke tarsi „užvedėjas“ su ryšio įranga. 

Numatyta, kad netgi krovinį tiek laivuose, tiek automobiliuose gali tvirtinti automatinės sistemos. Tačiau laivo įgula ar sunkvežimio vairuotojas priešų išvažiuodamas tokio krovinio tvirtinimą privalo papildomai patikrinti.

Fotoreportažas
  • Ar kraus laivus uoste robotai?-Foto-nr-6855_6856.jpg
  • Ar kraus laivus uoste robotai?-Foto-nr-6855_6857.jpg
  • Ar kraus laivus uoste robotai?-Foto-nr-6855_6858.jpg
  • Ar kraus laivus uoste robotai?-Foto-nr-6855_6859.jpg
  • Ar kraus laivus uoste robotai?-Foto-nr-6855_6860.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Ar kraus laivus uoste robotai?"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.