Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Avarijos laivuose - dėl pervargusių jūrininkų

Įsigaliojus Konvencijai dėl darbo jūrų laivyboje jau nuo šių metų numatomi ryškūs pokyčiai ir laivų įgulų formavimo srityje.

Jūrininkams labai svarbu išlaikyti darbo laiko grafikus
Jūrininkams labai svarbu išlaikyti darbo laiko grafikus @ Vidmanto Matučio archyvo nuotr.

Peržiūrės nuostatas

Baigiantis 2014-iesiems Tarptautinė transporto darbuotojų federacija (ITF) detaliai svarstė laivybos saugumo problemą susietą su laivų įgulų komplektavimu. Šią problemą iš esmės planuojama pradėti spręsti jau nuo šių metų sausio. Ketinama peržiūrėti ir įvertinti jūrininkų formavimo laivuose nuostatas.

Daugumoje atvejų taupant pinigus, laivų įgulos būdavo komplektuojamos vertinant tik navigacijos laiką jūrose. Tai reiškia, kad nebūdavo atsižvelgiama į laivų buvimo uostuose laiką ir laivų plaukimo į uostus dažnį. Taip pat nevertintos krovos operacijos, laivų techninio aptarnavimo laikas, įvairūs jūrininkų atliekami papildomi administraciniai reikalai.

Tarsi laikyta, kad užsukus laivams į uostus jūrininkai poilsiauja, nors realiai jie dirbdavo netgi daugiau nei laivams plaukiant. Ir įtampa būdavo didesnė. Todėl nieko nuostabaus, kad laivams išplaukus iš uostų pavargę jūrininkai atsipalaiduodavo, prarasdavo budrumą. Nereti atvejai, kai laivai užplaukdavo ant seklumos, susidurdavo su kitu laivu. Daugumoje atvejų avarijos laivuose vyksta dėl pervargusių jūrininkų.

Keisti požiūrį į laivų įgulų komplektavimą verčia ne tik Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje, bet ir kiti 2014 metais priimti arba pasiūlyti jūrinių dokumentų pataisymai. Priimti Konvencijos dėl žmonių gyvybės jūroje (SOLAC) ir  Tarptautinio kodekso dėl valdymo saugumo pataisymai. Jie kaip tik susieti su laivų įgulų komplektavimu.

Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje konkrečiai nenumato kiek kokio tipo laivuose turi būti minimali laivų įgula. Joje tik teigiama, kad minimali laivo įgula laivo ir jo įgulos saugumą turi užtikrinti bet kokiomis eksploatacijos sąlygomis.

Nauji pataisymai nelies žvejybos, karinių, sportinių, mažųjų laivų, kurie naudojami savoms reikmėms ir neskirti komerciniams keleivių plukdymams. 

 

Reikalavimai Lietuvoje

 

Lietuvoje kiekvienas laivo savininkas turi gauti laivo įgulos minimumo liudijimą. Jį išduoda Lietuvos saugios laivybos administracija. Kiek kokiame laive turi būti įgulos narių priklauso nuo laivo plaukiojimo rajono, jo paskirties ir dydžio.

Lietuvos krovininiuose laivuose nuo 500 iki 3000 BT turi būti ne mažiau kaip 5 denio jūrininkai, įskaitant kapitoną ir 4 - mechaninės tarnybos. Krovininiuose laivuose nuo 3000 iki 10 tūkst. BT - atitinkamai 7 ir 6, laivuose virš 10 tūkst. BT - 9 ir 6. Arba atitinkamai 13 ir 15 įgulos narių. Ta proga priminsime, kad didžiausias laivas su Lietuvos vėliava yra Lietuvos jūrų laivininkystės "Venta" - 24 tūkst. BT.  

Griežtesni reikalavimai dėl laivų įgulų minimalios sudėties taikomi keleivius plukdantiems laivams. Čia laivuose virš 3000 BT turi būti ne mažiau kaip 11 denio jūrininkų ir 6 mechaninės tarnybos.

Griežtesni laivų įgulų formavimo reikalavimai nebus taikomi žvejybos laivams. Tačiau dabar minimalūs reikalavimai žvejų laivams yra - nuo 3 iki 7 denio jūrininkų, priklausomai nuo laivo dydžio ir nuo 1 iki 3 mechanikų. Baltijos jūros žvejybos laivuose turi būti ne mažiau kaip 3 denio jūrininkai ir vienas mechanikas su ne mažesniu kaip 12 mėnesių budėjimo jūroje stažu.

Į laivų minimalių įgulų sudėtį nėra įtraukiami įvairūs pagalbiniai darbuotojai.

 

Įgulos buvo didesnės

 

Laivų minimalių įgulų problema laivyne egzistuoja jau tris šimtus metų. Pirmieji riboti įgulas ėmėsi britai savo karo laivyne.

XVIII amžiuje Anglija turėjo daug karo laivų. Kai įsivyravo ilgesnis laikotarpis be karo veiksmų, daugelis laivų stovėdavo uostuose. Taupant pinigus, įgulos mažėjo. Jos sumažėjo tiek, kad kilo pavojus, jog laivai negalės greitai išplaukti vykdyti karinių veiksmų. Todėl ir nuspręsta įvesti minimalius įgulų ribojimus.

Prekinėje laivyboje įgulų minimumo reikalavimai buvo įvesti 1929 metais priėmus tarptautinio plaukiojimo kodeksą. Prekybinio laivo įgula turėjo būti ne mažiau kaip 11 narių.

1936 metais priimta Konvencija, kuri numatė, dar laivuose jūrininko darbo diena turi būti ne daugiau kaip 8 valandos, o darbo savaitė - ne daugiau kaip 48 valandos. Tuo pačiu buvo numatyta, kad laivuose nuo 700 iki 2000 tonų turi būti kapitonas, ne mažiau kaip du diplomuoti laivavedžiai, ne mažiau kaip trys mechanikai ir 6 jūreiviai. Laivuose virš 2000 tonų mažiausia įgula turėjo būti 16 žmonių.

Nuo to laiko Konvencijų nuostatos kelis kartus keitėsi. Buvo pasiekti visų laikų mažiausių minimalių įgulų skaičiai. Laikyta, kad laivai yra techniškai labiau aprūpinti, todėl juos gali valdyti mažiau jūrininkų. Dabar laivai didėja, vėl tenka grįžti prie didesnių įgulų.  

 

 

 

 

 

Fotoreportažas
  • Avarijos laivuose - dėl pervargusių jūrininkų-Foto-nr-3384_3385.jpg
  • Avarijos laivuose - dėl pervargusių jūrininkų-Foto-nr-3384_3386.jpg
  • Avarijos laivuose - dėl pervargusių jūrininkų-Foto-nr-3384_3387.jpg
  • Avarijos laivuose - dėl pervargusių jūrininkų-Foto-nr-3384_3388.jpg
  • Avarijos laivuose - dėl pervargusių jūrininkų-Foto-nr-3384_3389.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Avarijos laivuose - dėl pervargusių jūrininkų"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.