Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Banginių medžioklės reliktas

Iš beveik trijų tūkstančių medinių banginių medžioklės laivų, kuriuos kadaise pastatė amerikiečiai, iki šių dienų išliko tik vienas.

CHARLES W. MORGAN 38 reisas  į Niuportą 2014 m. birželio 15 d.
CHARLES W. MORGAN 38 reisas į Niuportą 2014 m. birželio 15 d. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Didžiausias Amerikos jūrų muziejus

 

Dabar 176 metų sulaukęs „Charles W. Morgan“, vis dar galintis bet kurią minutę pakelti bures, stovi Konektikuto valstijos Mystiko kaimelio jūrų uoste. Čia veikia didžiausias JAV ir vienas pirmaujančių pasaulyje jūrų muziejus. „Mystic Seaport“ tinklalapis skelbia, kad per metus čia apsilanko tūkstančiai turistų.

Mystiko upės žiotyse Atlanto vandenyno pakrantėje indėnų įkurta gyvenvietė, kurioje vėliau kūrėsi iš Europos atplaukę kolonizatoriai, beveik keturis šimtmečius niekuo ypatingu negarsėjo. Čia gyveno paprasti žemdirbiai ir žvejai, neturintys didelių ambicijų. Viskas pradėjo keistis įpusėjus XX amžiui, kai 1929 metais „Jūrų istorijos asociacija“ pradėjo čia kurti ypatingą Amerikos ir jūros muziejų (The Museum of America and the Sea).

Maždaug 15 hektarų plote Mystiko upės pakrantėje buvo sukurtas XIX amžiaus amerikietiškas kaimo uostelis. Jį sudarė iš įvairių JAV kampelių suvežti ir restauruoti istoriniai pastatai. Tai – laivų dirbtuvės, burių siuvyklos, tinklų mezgyklos, kalvės, žuvų apdorojimo gamyklėlės ir panašūs objektai. Jų kolekcija padeda išskirtinio muziejaus lankytojams geriau suprasti ir įsivaizduoti, kaip anksčiau gyveno pajūrio kaimelių žmonės.

Šiandien Mystiko uostelio krantinėse glaudžiasi dešimtys įvairaus tipo ir dydžio laivų. Keturi iš jų įtraukti į JAV nacionalinių istorinių paminklų sąrašą. Tai 1866 metais pastatytas 12 metrų ilgio žvejybinis šliupas „Emma C. Berry“, vienas iš paskutiniųjų burinių žvejybos laivų „La Dunton“, nedidelis, tik 17 metrų ilgio, anglimi kūrenamas garlaivis „Sobino“, kurio korpusas medinis.. Pradžią šiai nuostabių laivų kolekcijai padarė 1941 metais įsigytas banginių medžioklės laivas „Charles W. Morgan“. Tai vienintelis visame pasaulyje iki šių dienų išlikęs medinis banginių medžiotojų laivas.

 

Nedidelis, bet tvirtas

 

JAV geležinkelių ir laivybos magnato Čarlzo Morgano (1795-1878) užsakymu jo vardu pavadintas laivas buvo statomas Niu Bedforde. Tuo metu šis Atlanto pakrantės miestas buvo svarbiausias banginių medžioklės laivų statybos centras ir pagrindinis jų uostas. Ne veltui jis turėjo plačiai paplitusią pravardę „Whaling City“ (Banginių miestas).

Priešingai nei prekybiniai laivai, gabenantys krovinius iš vieno uosto į kitą nustatytais maršrutais, banginių medžiotojų laivai ilgus mėnesius klaidžiojo jūrose vaikydamiesi milžiniško dydžio jūrų žinduolius. Todėl jie turėjo būti ypatingai tvirti..

„Charles W. Morgan“ statybai buvo naudojama pati tvirčiausia mediena: ąžuolas, guoba, Kanados kedrai, kalnų pušys. Povandeninę korpuso dalį dengė vario plokštės. Laivo priekis  turėjo ypatingą sustiprinimą, nes banginių medžioklė neretai vykdavo atšiauriose platumose, kur klaidžioja ledo lytys.

1841 metų liepos 21 dieną naujasis laivas paliko laivų statyklą. Registravimo dokumentuose buvo nurodyti tokie jo techniniai duomenys: ilgis – 34 m, plotis – 8,38 m, grimzlė – 5,33 m, bendras burių plotas trijuose stiebuose – 1200 kv. m. Pakėlęs visas bures, laivas pasiekdavo ne didesnį kaip 8-9 mazgų greitį. Bet banginių medžioklės laivai ir buvo kuriami ne greičiui, o ilgaamžiškumui.

Paprastai tokių laivų deniuose rikiuodavosi 4-5 medžiotojų valtys. Daugiausia vietos užimdavo milžiniški katilai, kuriuose būdavo verdami banginių taukai. Dėl to įgulai tekdavo gyventi labai susispaudus. Tik kapitonas turėjo atskirą kajutę. Įdomu,, kad penki „Charles W. Morgan“ kapitonai į sunkius ir pavojingus banginių medžioklės reisus buvo pasiėmę ir savo žmonas. Apie tai primena išlikusi kapitono šeimyninė kajutė su plačia dvigule lova.

 

Laimingas laivas

 

Rugsėjo 6 dieną „Charles W. Morgan“, vadovaujama kapitono Tomo Nortono, išplaukė į savo pirmąjį reisą medžioti banginių Ramiajame vandenyne. Į Niu Bedfordo uostą, iš kurio išplaukė, jis grįžo tik po trijų metų, trijų mėnesių ir 27 dienų. Per tą laiką buvo sumedžioti 59 banginiai. Iš jų pagaminta 2400 barelių banginio taukų ir surinkta ne viena tona kaulų, tarp jų labai vertinamų banginio ūsų. Bendra krovinio vertė siekė 56068 dolerių ir padengė visas laivo statybos bei samdomos įgulos išlaidas.

Per 80 savo tarnybos metų „Charles W. Morgan“, kuriam pakaitomis vadovavo 21 kapitonas, padarė 37 reisus iš savo gimtojo Niu Bedfordo uosto. Tarp banginių medžiotojų jis užsitarnavo laimingo laivo reputaciją. Jo įgula, kurią paprastai sudarydavo 30-33 jūreiviai ir žeberklininkai, iš kiekvieno reiso, kurie trukdavo nuo 9 mėnesių iki penkerių metų, visada grįždavo atnešdama savo šeimininkams nemažą pelną.

Per visus tuos metus laive dirbo daugiau kaip 1000 įvairių rasių ir tautybių žmonių iš Žaliojo kyšulio, Naujosios Zelandijos, Seišelų, Gvadelupos  ir Norfolko salų. Kai kurie jų vėliau tapo JAV piliečiais.

Medžiodamas banginius laivas aplankė beveik visas įmanomas vietas Ramiajame, Atlanto ir Indijos vandenynuose, nuo Čilės uostų iki Vladivostoko. Jo jūreiviams teko išgyventi nesuskaičiuojamus pavojus: žiaurias audras, sniego pūgas ir ledų atakas, susidūrimą su priešiškai nusiteikusias vietiniais gyventojais.

 

Prikeltas naujam gyvenimui

 

Intensyvi banginių medžioklė smarkiai sumažino didelių banginių atsargas. Sumažėjo ir banginių taukų poreikis pramonei. „Chales W. Morgan“ iš paskutinio reiso sugrįžo 1921 metų gegužės 28 dieną. Po trumpos karjeros filmuojantis nuotykių kine, jį nusipirko amerikiečių verslininkas Edvardas Grenas. Laivas buvo eksponuojamas pakrantėje netoli jo dvaro.

1924 metais paskutinysis medinis banginių medžioklės laivas vos nesudegė. Gaisrininkams pavyko jį išgelbėti. Šis įvykis paskatino įtakingus Niu Bedfordo piliečius atkurti ir išsaugoti unikalų laivą. Jų pastangas parėmė Jūrų istorijos asociacija, kurios rūpesčiu 1941 metų lapkričio 8 dieną banginių medžioklės laivas pagaliau buvo prišvartuotas Mystic Seaport muziejaus krantinėje.

1966 metais laivas buvo paskelbtas nacionaliniu istoriniu paminklu. 1971 metais JAV pašto tarnyba jo atminimui išleido pašto ženklą.

2008 metais prasidėjo „Charles W. Morgan“ atkūrimo darbai. Dvidešimt dvi JAV valstijos prisidėjo prie jo restauravimo savo medžiagomis ir žiniomis. Buvo atnaujintos visos laivo zonos nuo denio iki kylio, nuo nosies iki laivagalio.

2014 metų gegužės 17 dieną restauruotas „Charles W. Morgan“ paliko „Mystic Seaport“ krantinę ir pradėjo savo 38 reisą per istorinius Naujosios Anglijos uostus. Beveik tris mėnesius trukusi kelionė priminė visuomenei Amerikos jūrinio paveldo svarbą ir atkreipė dėmesį į vandenynų tvarumo ir išsaugojimo klausimus. Laivas grįžo iš neturinčio precedento reiso rugpjūčio 6 dieną ir vėl užėmė savo vietą kaip „Mystic Seaport“ eksponatas bei šio muziejaus flagmanas..

Fotoreportažas
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6778.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6779.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6780.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6781.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6782.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6783.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6784.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6785.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6786.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6787.jpg
  • Banginių medžioklės reliktas-Foto-nr-6777_6788.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Banginių medžioklės reliktas"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.