Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

„Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“

Praėjus beveik šimtui metų nuo „Titaniko“ katastrofos, viename iš aukcionų, vykusių Didžiojoje Britanijoje, pardavimui buvo pateiktas garlaivio „Birma“, skubėjusio laineriui į pagalbą, žurnalas.

Laivas BIRMA. Senas atvirukas
Laivas BIRMA. Senas atvirukas @ Venanto Butkaus nuotr.

Unikalūs liudininkai

 

Tokią informaciją 2011 metų spalio 24 dieną išplatino Rusijos informacinė agentūra ITAR-TASS. Šis įvykis ją, matyt, sudomino todėl, kad „Birma“ to nelaimingo įvykio metu plaukiojo su Rusijos vėliava. Mus, lietuvius, labiau domina tai, jog laivui tuomet vadovavo žemaitis Liudvikas Stulpinas.

Pasak aukciono atstovų, išlikęs laivo žurnalas – tai unikalus 1912 metų kovo nakties iš 14-osios į 15-ąją įvykių liudytojas. Keleivinio-krovininio laivo „Birma“ radijo operatorius Džozefas Kenonas (Joseph Cannon, 1888-1966), budėjęs prie bevielio ryšio aparato, daugiau kaip dvi valandas užrašinėjo į laivo žurnalą telegramas, kurias „Titanikas“ siuntė į eterį. Antrą valandą nakties D.Kenonas užrašė paskutinės telegramos tekstą: „Moterys ir vaikai nuleistose gelbėjimosi valtyse ilgai neišsilaikys“. Po 40 minučių naujausias britų transatlantinis laineris „Titanikas“ dingo nuo jūros paviršiaus.

Išlikęs laivo žurnalas – ne vienintelis liaudininkas apie „Titaniko“ agoniją ir kapitono L.Stulpino pasiryžimą nedelsiant skubėti jam į pagalbą. Kas tuo metu vyko „Birmoje“ labai išsamiai aprašė šiuo laivu plaukęs anglų žurnalistas Čarlis Valtersas (Charles Edward Walters). Jo publikacija buvo išspausdinta 1912 metų balandžio 25 dieną didžiausiame britų dienraštyje „The Daily Telegraph“. Įdomu, kad šiame straipsnyje pateiktus faktus savo parašais patvirtino L.Stulpinas ir jo padėjėjai. 2006 metais žurnale „Voyage“, kurį leidžia „Titaniko tarptautinė visuomenė“ („Titanic International Society“), buvo išspausdintas straipsnis „Birmos“ radistas liudija!“. Publikacijos autorius, airių žurnalistas Senanas Molonis (Senan Molony), remdamasis D.Kenono archyvu, nukelia skaitytoją į tą laikotarpį, kai „Birma“ Šiaurės Atlante ieškojo nelaimės ištikto „Titaniko“.

 

Kapitonu pasirinko lietuvį

 

Garlaivis „Birma“, vadovaujamas L.Stulpino, ne tik vienas pirmųjų atsiliepė į „Titaniko“ nelaimės signalą, bet ir tą pačią minutę pakeitė kursą, skubėdamas į katastrofos vietą. Dėl šių aplinkybių jau anuomet šis laivas sulaukė nemažo žiniasklaidos dėmesio.

Tai buvo 126,49 metro ilgio, keturių denių keleivinis-krovininis laivas pastatytas 1894 metais Škotijoje vienoje iš Glazgo mieste esančių gamyklų. Iš pradžių jis priklausė britų laivininkystei Castle Line, vadinosi „Arundel Castle“ ir dešimt metų plaukiojo tarp Europos ir Pietų Afrikos.

1905 metais laivą nusipirko danų Rytų Azijos laivininkystės kompanija (Det Østasiatiske Kompagni) ir naudojo jį Tolimuosiuose Rytuose. Matyt, todėl ir laivo pavadinimą pakeitė į tą, kuris artimesnis tiems kraštams. Jo bortuose atsirado naujas užrašas – BIRMA.

1908 metais „Birma“ buvo perduota Rytų Azijos kompanijos padaliniui Rusijoje. Apie pusantro tūkstančio keleivių priimantis garlaivis pradėjo kursuoti pastovia linija: Libava (dabar Liepoja) – Niujorkas ir atgal. Pakeliui laivas užsukdavo į Kopenhagą, Bostoną ir Halifaksą.

1911 metais „Birmos“ kapitonu kompanija paskyrė L.Stulpiną. prieš tai vadovavusį keleiviniam laivui „Lithuania“, kuris taip pat plaukiojo per Atlantą. Tais pačiais metais „Birma“ pateko į žiaurią audrą, laivas gerokai nukentėjo, tačiau laimingai pasiekė Niujorką.

Su Rusijos vėliava plaukiojančio garlaivio įgula, kaip rašė jau minėtas britų dienraštis, atrodė kaip margas mišinys. Kapitonas L.Stulpinas buvo lietuvis, jo pirmasis padėjėjas Alfredas Nilsenas – norvegas, du bevielio ryšio operatoriai – anglai, likusioji komandos dalis – rusai, latviai ir estai.

 

Po nelaimės signalo keičiamas kursas

 

Įdomus sutapimas! Lygiai tą pačią dieną, 1912 metų balandžio 11-ąją, į kelionę per Atlantą išplaukė du keleiviniai laivai: „Titanikas“ iš Airijos uosto Kvinstauno, „Birma“ – iš Niujorko. Po trijų parų pirmasis pradėjo skęsti, antrasis skubėjo jo gelbėti.

Balandžio 14 dienos vakare, kai bevielio ryšio operatoriai priiminėjo dienos naujienas, kurios bus spausdinamos laivo laikraštyje, 23 valandą 45 minutės staiga įsiterpė nelaimės signalas. Jį siuntė radijo stotis, kurios šaukinys MGY. Pagal tai buvo nustatyta, kad pagalbos šaukiasi į savo pirmąjį reisą išplaukęs naujas transatlantinis laineris „Titanikas“. Jo radistas Džonas Filipsas (John Phillips, 1887-1912) pranešė, kad laivas susidūrė su ledkalniu ir greitai skęsta.

Tuo metu „Birma“ buvo maždaug už 100 mylių nuo tragedijos vietos, kurią nurodė „Titanikas“. Iš karto po pranešimo kapitonas L.Stulpinas pakeitė laivo kursą. Į garo mašinų skyrių papildomai buvo pasiųsta 15 kūrikų ir jau netrukus „Birma“ 14 mazgų greičiu skubėjo į pagalbą.

Tuo metu „Birmos“ įgula ir jos keleiviai ruošėsi priimti katastrofą išgyvenusius žmones. Buvo kepama duona ir gaminamas karštas maistas. Stiuardai ir stiuardesės paruošė kajutes ir salonus, sunešė į tas patalpas šiltas antklodes ir rūbus. Buvo surinkti visi turimi vaistai.

Tiltelyje esantys kapitonas L.Stulpinas ir jo padėjėjai su nerimu žvelgė į priekį. Pagal jų paskaičiavimą į nelaimės vietą, jei tik kelyje nepasitaikys ledo laukų, „Birma“ turėtų atplaukti pusę septynių ryto.

 

Nesusikalbėjimas

 

L.Stulpiną, atplaukusį į „Titaniko“ radistų nurodytą poziciją, pasitiko tuščias ledų laukas. Č.Valtersas savo straipsnyje rašė: „Netrukus mes išgirdome per radiją, kad laivas „Carpathia“ jau gelbėja žmones. Kapitonas Stulpinas įsakė mūsų operatoriams užklausti jo kokio kurso mums reikia laikytis, kad tiksliai pasiektume nelaimės vietą. Iš „Carpathia“ atskriejo daugiau, negu keistas klausimas: „Kokios sistemos yra jūsų bevielio ryšio aparatas?“. Atsakius, kad tai ne Marconi, o De Forest, „Carpathia“ operatoriai nutraukė ryšį. Kai mes priplaukėme arčiau ir kapitonas pasiūlė atsiųsti jiems provizijos, nes, kaip girdėjome, „Carpathia“ priglaudė moteris ir vaikus iš 20 valčių, išgirdome trumpą atsakymą „Užsičiaupkit!“

Tais laikais, kai skendo „Titanikas“, prekybos laivai naudojosi Marconi, Telefunken ir De Forest bevielio ryšio sistemomis. Jų gamintojai tarpusavyje žiauriai konkuravo, todėl drausdavo bet kokius ryšius su ne savo firmos aparatais.

Kapitono Artūro Henrio Rostrono (Arthur Henry Rostron, 1869-1940) vadovaujama „Carpathia“ iš visų per Šiaurės Atlantą plaukusių laivų buvo arčiausiai katastrofos vietos, tad jo įgulai ir atiteko pagrindinio gelbėtojo laurai. 705 asmenys, išgyvenę „Titaniko“ katastrofą, šiuo laivu buvo pristatyti į Niujorką.

„Birma“ katastrofos vietoje sukiojosi dar visą pirmadienį, tačiau apleistose „Titaniko“ valtyse, pasak Č.Valterso, neberado gyvų žmonių.

 

Vėlesni metai

 

Po metų L.Stulpinas buvo paskirtas paties didžiausio Rusijos Rytų Azijos bendrovės laivo „Russia“ kapitonu. „Birmos“ tolimesnis likimas susiklostė, kaip ir daugelio laivų: keitėsi pavadinimai ir šeimininkai. Po metu jos bortuose buvo įrašytas naujas pavadinimas – „Mitava“. Per Pirmąjį pasaulinį karą laivas buvo paverstas plaukiojančia ligonine. 1919 m. jį susigražino Rytų Azijos laivininkystė, sugražino ir „Birmos“ vardą. 1921 metai laivą nupirko lenkai, pavadino „Józef Piłsudski“ ir plukdė keleivius bei krovinius maršrutu Gdanskas-Niujorkas. Vėliau atiteko italams, kurie 1924 metais jį supjaustė į metalo laužą.

Fotoreportažas
  • „Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“-Foto-nr-7473_7474.jpg
  • „Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“-Foto-nr-7473_7475.jpg
  • „Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“-Foto-nr-7473_7476.jpg
  • „Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“-Foto-nr-7473_7477.jpg
  • „Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“-Foto-nr-7473_7478.jpg
  • „Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“-Foto-nr-7473_7479.jpg
  • „Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“-Foto-nr-7473_7480.jpg
  • „Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“-Foto-nr-7473_7481.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "„Birma“ skubėjo į pagalbą „Titanikui“"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.