Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją

Anglo Williamo Adamso gyvenimo istorija nepakartojama - jis pirmas britas įžengęs į Japonijos žemę ir tapęs šios šalies samurajumi - riteriu.

Į ekspediciją išplaukę laivai – „Blijde“, „Bootschap“, „Trouwe“,  „Gelooue“, „Liefde“ ir „Hoope“. 17-ojo amžiaus graviūra.
Į ekspediciją išplaukę laivai – „Blijde“, „Bootschap“, „Trouwe“, „Gelooue“, „Liefde“ ir „Hoope“. 17-ojo amžiaus graviūra. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Pasirinko jūreivystę

 

Laivų statytoju mieste Džilingame gimęs W.Adamsas (1564-1620) anksti neteko tėvo. Neturtingi giminaičiai pasiuntė jį mokytis dailidės amato. 12 metų dirbo vienoje verfėje, bet laivų statytoju netapo. Jį labiau traukė jūreivystė, noras tarnauti Karališkajame kariniame jūrų laivyne. Mūsų dienas pasiekę W.Adamso dokumentai liudija, kad jaunuolis domėjosi astronomija, navigacija, kitomis jūreivystės mokslų disciplinomis.

W.Adamsas buvo priimtas į karinį laivyną ir tarnavo garsaus anglų admirolo bei korsaro Frensio Dreiko flotilėje. 1588 m. mūšiuose su ispanų Nenugalimąja Armada jis jau buvo karo laivo „Richarde Dyffylde“ škiperis. Jo vadovaujamas laivas tiekė maisto produktus ir šaudmenis anglų laivynui.

Vėliau W.Adamsas apie dešimt metų plaukiojo olandų prekybiniais laivais, vadovavo karalienės Elžbietos I įsteigtos „Barbary Company“ prekybinės bendrovės laivams, gabenusiems krovinius iš Maroko. Jis dalyvavo ir anglų organizuotoje Arktikos ekspedicijoje, kuri ieškojo šiaurės rytų jūros kelio į Tolimuosius Rytus.

 

Pilnas prekių ir gerai ginkluotas

 

Užsitarnavus patyrusio ir sumanaus navigatoriaus reputaciją, 34 metų W.Adamsą pakvietė dalyvauti olandų prekybinėje ekspedicijoje į Tolimuosius Rytus. Penkių laivų flotilė per Atlanto ir Ramųjį vandenynus turėjo nuplaukti iki vakarinės Pietų Amerikos pakrantės ir ten prekes išmainyti į sidabrą. Jei čia nepavyktų, bandyti prekes įsiūlyti japonams, o už gautą sidabrą nupirkti prieskonių Molukų salose ir grįžti namo.

W.Adamsas ekspedicijoje dalyvavo kaip laivo „Liefde“ („Meilė“) šturmanas. Į šio laivo triumus buvo pakrauta vilnonių audinių, stiklo karolių, veidrodžių, akinių, įvairių metalo dirbinių ir kitokių prekių. Kaip ir visi to metų prekybiniai laivai išplaukdami į tolimas keliones, „Liefde“ apsirūpino galinga ginkluote. Ją sudarė 19 bronzinių pabūklų, 5 tūkst. sviedinių, 300 takelažui ir burėms naikinti knipelių (du sviediniai sujungti geležiniu strypu), 500 muškietų, dvi tonos parako ir 350 padegamųjų strėlių.

Iš penkių ekspedicijos laivų, 1598 m. palikusių Roterdamo uostą, tik trys sugebėjo perplaukti Magelano sąsiaurį. Galiausiai iš visos olandų flotilės nuo žiauraus likimo išsisuko tik burlaivis „Liefde“. Gal todėl, kad jo pavadinimas, išvertus į lietuvių kalbą reiškė „meilė“, o laivagalį puošė jūreivių patrono šventojo kankinio Erazmo ir Formijos medinė skulptūra?

 

Grįžti į tėvynę neleido

 

Po devyniolikos mėnesių nuotykingo ir sunkaus plaukiojimo „Liefde“ pagaliau pasiekė Japonijos krantus. Europos ir Japonijos istoriniuose analuose tai užfiksuota 1600 m. balandžio 19 d. Iš šimto „Liefde“ įgulos narių, kurie pradėjo kelionę, Japoniją pasiekė tik 24 mirtinai išsekę jūreiviai. Portugalų jėzuitai, bijodami prarasti prekybos su Japonija monopolio, tikino japonus, kad netikėtai atplaukęs olandų laivas yra valdomas piratų. Visa „Liefde“ komanda nedelsiant buvo uždaryta Osakos pilies kalėjime, laivas ir kroviniai konfiskuoti, o olandų pabūklai perduoti šiogūno, vyriausio karo vado, kariuomenei.

Prasidėjus areštuotų olandų deryboms su japonais, W.Adamsui buvo patikėtos tarpininko pareigos. Jis vienintelis iš visos įgulos kalbėjo portugališkai. Tai buvo vienintelė bendravimo kalba tarp japonų su europiečių.

Po kelių mėnesių W.Adamsas buvo pakviestas pas šiogūną (didysis karvedys) Tokugavą, kuris valdė didžiąją dalį Japonijos. Per susitikimą prašė leidimo remontuoti laivą ir grįžti į tėvynę. Sulaukė griežto neigiamo atsakymo. Tokugava įsakė W.Adamsui pastatyti jam vakarietiško stiliaus burlaivį pagal „Liefde“ pavyzdį. Anglui vadovaujant japonai pastatė 80 tonų talpos laivą. Tada Tokugava užsinorėjo dar didesnio laivo ir W.Adamsas išpildė jo pageidavimą.

Tokugavai, matyt, smalsu buvo susipažinti su atvykėliu, kuris pasirodė esąs neblogas laivų statytojas. Šiogūnas ėmė dažniau kviestis jį į savo rūmus. Klausinėjo kokiu tikslu olandų laivas atplaukė į Japoniją, kokią vietą pasaulio žemėlapyje užima Anglija, kaip tarpusavyje sugyvena Europos valstybės, kokios būtų Japonijos galimybės prekiauti su Anglija ir Olandija. W.Adamso atsakymai, atrodo, nuramino įtarų šiogūną. Jis paleido į laisvę kalėjime laikomus olandus, paskyrė jiems kasdieninį ryžių davinį, tačiau uždraudė palikti Japoniją.

 

Pagerbtas samurajaus statusu

 

W.Adamsas Anglijoje buvo palikęs žmoną ir vaikus, pas kuriuos norėjo grįžti. Tačiau Tokugava nesuteikė jam jokios vilties kada nors panaikinti draudimą išvykti iš Japonijos. W.Adamsas jam buvo reikalingas kaip patarėjas ir tarpininkas užmezgant tiesioginius prekybos ryšius su Naująja Ispanija – ispanų kolonijomis Šiaurės ir Pietų Amerikoje. Įvertindamas jo nuopelnus Tokugava paskyrė W.Adamsą diplomatinių ir prekybos reikalų patarėju, suteikė privilegijuotą padėtį rūmuose. W.Adamsas tapo asmeniniu šiogūno patarėju visais klausimais, susijusiais su Vakarų pasaulio galiomis ir civilizacija.

Patenkintas savo patarėjo paslaugomis, Tokugava suteikė W.Adamsui naują vardą – Andzin Miura ir padovanojo dvarą su maždaug 90 valstiečių. Be to, suteikė jam labiausiai privilegijuoto samurajaus titulą –„hatamoto“. Tapęs įtakingu pareigūnu ir užsiimdamas prekyba, W.Adamsas praturtėjo, vedė japonę ir susilaukė dviejų vaikų. Bet jis nepamiršo ir savo šeimos Anglijoje. Jai siųsdavo pinigų, pasinaudodamas iš Europos apsilankančiais laivais.

W.Adamsas mirė 1620 metais, visą savo nemažą turtą, padalijęs po lygiai dviem savo šeimoms – Anglijoje ir Japonijoje.

 

Literatūrinis atminimas

 

Pirmojo samurajaus iš Vakarų pasaulio, kuris laikomas vienu įtakingiausiu užsieniečiu XVII a. Japonijoje, atminimui jo buvusiame dvare 1918 m. buvo pastatyta memorialinė kolona. Jo vardu vienas kvartalas pavadintas Tokijuje. 1934 m. W.Adamso memorialinis paminklas buvo pastatytas ir jo gimtajame Džilingamo mieste Kento grafystėje.

W.Adamso nuostabi gyvenimo biografija visais laikais domino istorikus ir rašytojus. 1861 m. Londone išleista knyga „Williamas Adamsas – pirmasis anglas Japonijoje. Romantiška biografija“. 1975 m. amerikiečių rašytojas Jamesas Clavellas parašė romaną „Shogun“. Jo pagrindinio veikėjo Johno Blackthome prototipu tapo W.Adamsas. Tikslesnė W.Adamso istorija pateikiama anglų rašytojo Christopherio Nicole romane „Auksinės vėduoklės riteris“.

Praėjo daugiau kaip 400 metų, kai W.Adamsas prieš savo valią tapo įtakingu Japonijos samurajumi, tačiau jo istorija vis dar jaudina romantikų širdis ir jausmus.

Fotoreportažas
  • Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją-Foto-nr-4727_4728.jpg
  • Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją-Foto-nr-4727_4729.jpg
  • Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją-Foto-nr-4727_4730.jpg
  • Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją-Foto-nr-4727_4731.jpg
  • Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją-Foto-nr-4727_4732.jpg
  • Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją-Foto-nr-4727_4733.jpg
  • Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją-Foto-nr-4727_4734.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Britų jūrininkas sužavėjęs senovės Japoniją"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.