Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Burlaiviai puošė senąją Klaipėdą

Devynioliktą amžių vaizduojančiose Mėmelio graviūrose dominuoja burlaiviai, vėjo malūnai.

1854 m. G.Waldhauerio graviūroje vaizduojama Klaipėda su burlaiviais.
1854 m. G.Waldhauerio graviūroje vaizduojama Klaipėda su burlaiviais. @ nuotr.

Laivų statytojo teisės

 

Tai buvo tas laikas, kai Klaipėdoje (Mėmelyje) dirbo anglų kilmės laivų statytojas Behrendtas Pieperis (1800 - 1877).

Šis laikotarpis sutapo su burlaivių eros klestėjimu. Tai buvo ir Klaipėdos uosto pakilimo laikas, kai jame vyko gilinimas, buvo statomos naujos krantinės, pradėti statyti pietinis ir šiaurinis molai.

Ypač ryškus Klaipėdos uosto pakilimas prasidėjo po 1808 m., kai Prūsų valdžia uosto valdymą perdavė miesto pirkliams ir šie jame ėmė tvarkytis savarankiškai.

Ryškus Klaipėdos, kaip burlaivių miesto pakilimas prasidėjo 1825 m., kai 25 metų ambicingas ir veiklus B.Pieperis gavo laivų statytojo teises. Jo laivų statykla ėmė kurtis dešiniajame Dangės upės krante.

Laikas parodė, kad Klaipėdos miesto istorijoje tai buvo pats produktyviausiais laivų statytojas.

 

Barkų, brigų, škunų meistras

 

Oficialiai laivų statybos metų pastatytų laivų kiekis B.Pieperio laivų statykloje skaičiuojamas nuo 1829 metų. Per laikotarpį iki laivų statyklos savininko mirties 1877 m. iš viso buvo pastatyti 144 burlaiviai.

Tai buvo barkai, brigai, škunos, kiti pilno apiburinimo laivai. Vienu metu laivų statykla statydavo 5-6 burlaivius. Prie jų statybos dirbo keliasdešimt pameistrių ir darbininkų ne tik iš Klaipėdos, bet ir iš aplinkinių kaimų.

Pats B.Pieperis buvo žymiausiais to meto Klaipėdos laivų statybos meistras. Jo rankos ir protas pridėtas prie kiekvieno laivo statybos.

Pradžioje jis Klaipėdoje statė mažesnius laivus - dvistiebes brigas ir škunas, vėliau ėmėsi ir didesnių tristiebių barkų. Žinoma, kad iš 144 pastatytų jo laivų 62 buvo barkai, 12-a brigų.

1858 m. balandžio 8 d. tuometinėje Klaipėdoje buvo didžiulė įspūdinga šventė - paminėtas B.Pieperio pastatyto 100 laivo, kuris buvo tristiebis barkas, nuleidimas į vandenį.

 

Laivų statyba suklestėjo

 

B.Pieperio laikais laivų statyba Klaipėdoje klestėjo. Be jo 1840 m. veikė dar 3 laivų statyklos. Visos jos buvo Dangės upės dešinėje pusėje.

Labiausiai statyba suklestėjo 19 amžiaus viduryje - 1862 m. mieste laivų statybą vykdė 5 laivų statybos dailidės, 204 pameistriai ir mokiniai.

Laivų statybos pikas Klaipėdoje buvo 1863-1865, kai per tą laiką pastatyta 17 didelių burlaivių, kurių bendra talpa 9400 tonų.

Per 1855-1866 metų laikotarpį Klaipėdos miesto laivų statytojai pastatė net 52 burlaivius.

Be B.Pieperio laivus tuometinėje Klaipėdoje statė Liudvikas Eggertas, E. ir F. Freundtai, H.Locbeckas, Rudolfas J.Ranešas, F.R.Rickelė, H.Lobeckas.

Įsimintina tai, kad 1840 m. Klaipėdoje buvo pastatytas pirmasis garlaivis. Tai buvo 95 BRT, 50 AG garlaivis „Friedrich Wilhelm IV“. Šis garlaivis buvo tarsi signalas, kad burlaiviams artinasi sunkūs laikai.

B.Pieperis tą sunkmetį taip pat pajuto. Burlaivių statybos užsakymai dingo. 1876 m. pastatytas paskutinis Klaipėdos burlaivis. Tą padarė ne B.Pieperio, o L.Eggerto laivų statykla. Po šio laivo jūrinių laivų statyba Klaipėdoje beveik sustojo. Čia buvusios statyklos nesugebėjo persiorientuoti statyti gerokai padidėjusius garinius laivus.

Išliko L.Eggerto laivų statykla, 1875 m. parėmus Hamburgo laivų statybos dailidėms pradėjusi veiklą Klaipėdos laivų dailidžių kooperatinė bendrovė. Jos statė mažesnius ratinius ir sraigtinius garlaivius, kurie plaukiojo uoste, kai buksyrai-vilkikai, Kuršių mariose ir upėse, kaip keleiviniai laivai. 19 amžiaus pabaigoje Klaipėdoje pradėti statyti nedideli žvejybiniai kuteriai. Jie buvo pripažinti tuometinėje Prūsijoje. 1886 m. Berlyno, o 1895 m. Karaliaučiuje pelnė amatų parodos medalius. Iš viso pastatyta 15 tokių kuterių. Be jų 19 a. pabaigoje Klaipėdos laivų statytojai dar statė du krovininius garlaivius (po 207 tonų talpos), 40 kitos paskirties laivų, įskaitant 6 transporto laivus kariniam laivynui.

B.Pieperio laikais Klaipėdoje suklestėjusi laivų statyba ir po šio meistro išėjimo į nebūtį neišnyko, ji ir iki 20-ojo amžiaus pradžios, ir iki I pasaulinio karo, ir net po šio karo, kai Klaipėda jau perėjo į  Nepriklausomos Lietuvos valstybės sudėtį.

Fotoreportažas
  • Burlaiviai puošė senąją Klaipėdą-Foto-nr-10060_10061.jpg
  • Burlaiviai puošė senąją Klaipėdą-Foto-nr-10060_10062.jpg
  • Burlaiviai puošė senąją Klaipėdą-Foto-nr-10060_10063.jpg
  • Burlaiviai puošė senąją Klaipėdą-Foto-nr-10060_10064.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Burlaiviai puošė senąją Klaipėdą "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.