Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Burlaivio „Moshulu“ pėdsakais

Keturstiebis barkas „Moshulu“ – vienintelis išlikęs vindžameris, kuris mena denyje brasus tampiusį lietuvį Vytautą Bagdonavičių.

Burlaivis "Mochulu" prie krantinės.
Burlaivis "Mochulu" prie krantinės. @ "Partyspace.com" nuotr.

Konfiskavo amerikiečiai

1904 m. vokiečių verslininkas Kurtas Simersas, vadovavęs senelio įkurtai laivininkystės bendrovei, tapo dviejų komercinių burlaivių, statytų Škotijoje, savininku. Tai buvo paskutinieji XX a. keturstiebiai metaliniai barkai.

Viename iš jų beveik prieš 80 metų jūreiviškos patirties sėmėsi mūsų tautietis. Tai buvo gražus ir greitas 122 m ilgio burlaivis „Kurt“ (vėliau „Moshulu“). Jo triumuose tilpo apie 5000 tonų birių krovinių. Įgulą sudarė 26-30 jūrininkų, kuriems tekdavo bet kokiu oru nepaleisti iš rankų didžiulio šturvalo ir tvarkyti stiebuose keliamas 34 bures. Jų bendras plotas siekė 4180 kv. metrų.

„Kurt” dešimtmetį sėkmingai gabeno akmens anglis iš Anglijos į Pietų Ameriką, nitratus iš Čilės į Vokietiją, kokso briketus iš Vokietijos į Meksiką. 1914 m. „Kurt“ atplaukė pasiimti kviečių krovinio į Oregono valstijos Portlando uostą. Čia jį užklupo prasidėjęs Pirmasis pasaulinis karas. Amerikiečiai, nors JAV tuo metu dar laikėsi neutraliteto, internavo laivą, plaukiojusį su Vokietijos vėliavą, o po trijų metų, kai JAV įsitraukė į karą Europoje, jį konfiskavo. Tuometinio JAV prezidento žmonos Editos Vilson pasiūlymų laivui buvo suteiktas pavadinimas – „Moshulu“, vienos indėnų genties kalba reiškiantis „bebaimis“.

Vokiečiams negražintas burlaivis JAV pakeitė bent kelis šeimininkus, kurie jį siuntė gabenti įvairiausius krovinius išilgai vakarinės Amerikos pakrantės, o taip pat į Australiją, Pietų Afriką ir kitas atkampias vietoves. Įsigalint jūrų keliuose dideliems transportiniams garlaiviams, amerikiečiai, nesitikėdami sulaukti didesnės naudos, nutarė atsikratyti burlaiviu.

 

Sovietų ir nacių nelaisvėje

Alandų salose Suomijoje laivininkystės kompaniją įkūręs švedas Gustavas Eriksonas turėjo didžiausią pasaulyje vindžamerių flotilę, tačiau pasitaikius progai vis dar supirkinėjo burlaivių epochos mohikanus. 1935 m. pavasarį už 12 tūkst. dolerių G. Eriksonas iš amerikiečių nusipirko „Moshulu“ ir pasiuntė jį pargabenti kviečių iš Australijos. Šis reisas burlaiviui buvo išskirtinis - jis po 22 metų vėl sugrįžo Europon.

Nuo tada „Moshulu“ tapo nuolatiniu „kviečių regatų“ dalyviu. Kaip ir arbatinių kliperių laikais, laivas, pirmasis į Europą atgabenęs naujojo derliaus kviečius, gaudavo papildomą mokestį už kiekvieną toną. Trumpindami kelią, burlaiviai drąsiai skriejo pro audringąjį Horno kyšulį. „Moshulu per visus plaukiojimus apsuko Horno kyšulį daugiau kaip pusšimtį kartų.

Baigiantis 1938 m. žurnalas „Jūra“ paskelbė straipsnį apie V. Bagdonavičiaus 117 dienų plaukiojimo praktiką G. Eriksono burlaivyje „Moshulu“. Reikia stebėtis, kaip jis ten pateko. G. Eriksonas buvo griežtai atsisakęs priimti lietuvius praktikantus į savo laivus, kurie, plaukiodami „Olivebank“ ir „Archibald Russell“ burlaiviais, buvo sukėlę streiką Port Linkolno uoste Australijoje, skundėsi, kad praktikos metu negauna, kaip žadėta, teorinių žinių, iškildavo finansinių problemų.

Lietuvio ir su Suomijos vėliava plaukiojusio burlaivio likimai susiklostė vos ne panašiai. Prieš pat karą V.Bagdonavičius plaukiojo šturmanu praktikantu garlaivyje „Šiauliai“. Prasidėjus karui, „Šiauliai“ buvo vokiečių lėktuvo subombarduoti netoli Hoglando salos. Išsigelbėjusi komanda 9 paras praleido uolėtoje saloje. Atplaukęs rusų karinis kateris visus nugabeno į Leningradą. Dalis įgulos pateko į kalėjimą, kur lietuviai buvo sušaudyti arba mirė nuo kančių ir bado. Tarp jų buvo ir V.Bagdonavičius.

Burlaivis „Moshulu“1940 m. balandyje su Argentinos grūdais atplaukė į Norvegiją kaip tik tuo metu, kai nacistinė Vokietija pradėjo šios šalies ir Danijos okupaciją. Laivą vokiečiai konfiskavo. Per karą jis buvo tampomas iš vieno Norvegijos uosto į kitą. Jame apgyvendindavo vermachto karius, įrengdavo remonto dirbtuves arba amunicijos sandėlius. Burlaivį kėsinosi bombarduoti britų lakūnai.

 

Vienas iš penkių

Po karo „Moshulu“ juridiškai vis dar priklausė G.Eriksonui, tačiau buvo gerokai nustekentas. Kol jis stovėjo vienoje Norvegijos įlankų, kilusi audra laivą užnešė ant seklumos, o bangos pavertė ant šono. Netrukus mirė ir pats G. Eriksonas.

Atrodo, tuomet turėjo baigtis buvusio puikaus burlaivio karjera, bet atsirado neabejingų jo likimui žmonių. Du norvegų verslininkai gerokai aplaužytą burlaivį iškėlė iš vandens ir nuvilko į Narviką. Laivas perėjo dar per kelias rankas, kol galiausiai jį įsigijo Švedijos žemdirbių sąjunga ir naudojo kaip plaukiojantį grūdų sandėlį. 1961 m. burlaivis perėjo Suomijos vyriausybės žinion, kuriai jis atiteko už 3200 tonų rusiškų rugių. Suomiai vėl jame laikė grūdus.

1970 m. „Moshulu“ korpusą nusipirko JAV specializuotų restoranų korporacija. Ji taip pat, kaip kadaise Klaipėdos valgyklų trestas pasielgė su „Meridianu“, garbingą jūrinę biografiją turintį „Moshulu“ pavertė restoranu ant vandens. Sugražino jam buvusią išvaizdą: įstatė ne tik tokius pat stiebus, bet ir korpusą nudažė kaip anksčiau – per abu bortus eina balta juosta su juodais kvadratais, imituojančiais portus (angos įkrovimui ir iškrovimui iš žemutinio denio). Jei tikėtumėme reklama, dabar laivas-restoranas „Moshulu“ yra populiariausia tokios paskirties užeiga Filadelfijoje.

Kai kuriems „Moshulu“ amžininkams pasisekė labiau. Keturstiebiai barkai „Passat“(Liubeke) ir „Pommern“ (Marienhamne) tapo muziejais, o „Kruzenštern“ (buvęs „Padua“) ir „Sedov“ (buvęs „Commodore Johnson“, „Magdalene Vinnen II“) vis dar plaukioja.

 

Fotoreportažas
  • Burlaivio „Moshulu“ pėdsakais-Foto-nr-2766_2767.jpg
  • Burlaivio „Moshulu“ pėdsakais-Foto-nr-2766_2768.jpg
  • Burlaivio „Moshulu“ pėdsakais-Foto-nr-2766_2769.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Burlaivio „Moshulu“ pėdsakais"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.