Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Burlaivių deniuose vaikai virto vyrais

Iš laivų berniukų jūrines tradicijas turinčioje Didžiojoje Britanijoje išaugo žymių jūrininkų, netgi admirolų.

admirolui C. Collingwood  skirtas memorialas, pastatytas jo gimtinėje Tynemouth 1845 m.
admirolui C. Collingwood skirtas memorialas, pastatytas jo gimtinėje Tynemouth 1845 m. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

„Kajučių berniukai“

 

Vaikai anglų burlaiviuose nebuvo retenybė. Beveik kiekvienas prekybos laivas turėjo „cabin boy“ - „kajučių berniukus“. Olandų jūreiviai juos vadindavo „jonge” (jaunas), kitose Europos šalyse - jungomis.

Terminas buvo žinomas ir tarpukario Lietuvoje, nors jungų laivuose nebuvo. Jūrininkas ir buriuotojas Stanislovas Marcinkevičius girdavosi, kad tarnavo junga ledlaužyje “Perkūnas”, kai šiam laivui vadovavo Juozas Andžejauskas.

Anglijos laivyne “kajučių berniukai” buvo paugliai, kurie skurdo genami atsidurdavo laivuose. Jie dirbdavo virėjų padėjėjais - tampydavo sunkius maisto kibirus. Taip pat valė patalpas, aptarnavo kapitoną ir jo padėjėjus, neretai  tenkino ir jūreivių įgeidžius. „Kajučių berniukų“ likimas susiklostė įvairiai. Vieni bėgo iš laivo jau pirmame uoste, kiti, atlaikę išbandymus, paūgėję tapdavo jūreiviais.

Žinoma keletas atvejų, kai „kajučių berniukas“ padarė karjerą ir užkopė į kapitono tiltelį. Vienas jų – Michael A. Healy (1839-1904). Gimęs afroamerikiečių daugiavaikėje šeimoje, jis 15 m. tapo amerikiečių kliperio „Jumnon“ „cabin boy“. Pasisekė patekti į gerą laivą, kurio kapitonas ir įgula neskriaudė berniuko, supažindino su burių valdymu, navigacijos pradmenimis. A. Healy tapo šturmanu, o galiausiai vadovavo JAV vyriausybės laivui, kuriuo plaukiojo aukšti pareigūnai.

 

„Vyrai laivo viduryje“

 

Britų karališkojo karo laivyno burlaiviuose vaikų būdavo mažiau, nei civiliniuose laivuose. Skyrėsi jų statusas nuo beteisių „cabin boy“.

Vaikai ir paaugliai iš kilmingesnių šeimų patekę į laivą pagal įtakingų giminaičių rekomendacijas, taip pat nebuvo lepinami. Jų pareigos buvo kitokios. Susipažinę su laivo įranga, jie kartu su patyrusiais jūrininkais budėdavo denyje, laipiojo į stebus, tvarkė bures, o ramiu oru stodavo už vairo.

Jaunuoliai, kilę iš karinių jūrininkų šeimų, iš karto tapdavo mičmanais. Šis terminas kilęs iš angliškų žodžių „mid ship man“ (vyras laivo viduryje). Jie didžiąją tarnybos dalį praleisdavo ant denio laivo viduryje. Tuometinis mičmanas karališkajame britų laivyne šiandien atitiktų jūrų kadeto statusą.

Anglijoje, kaip ir daugelyje kitų šalių, siekiant karjeros nepakako vien gabumų ir pastangų. Ne mažiau svarbu buvo turėti įtakingų asmenų paramą. Ne visi pateisindavo savo proteguotojų viltis.  Bet nemaža dalis tų, kurie savo vaikystę ir jaunystę praleido burlaivių deniuose, tapo laivų vadais ir laivyno admirolais. Jungtinės Karalystės Nacionalinis archyvas pateikia 20 žymesnių admirolų, kurių jūrinė karjera prasidėjo vaikystėje, sąrašą.

 

Iki nacionalinio didvyrio

 

Tarp britų admirolų, pradėjusių tarnauti burlaiviuose vaikystėje, garbingiausią vietą užima Didžiosios Britanijos nacionalinis didvyris admirolas Horacijus Nelsonas (1758-1805). Jis gimė neturtingo provincijos pamokslininko šeimoje. 12,3 metų Horacijus pradėjo karinio jūrininko tarnybą burlaivyje „Raisannable“. Šiam vadovavo jo dėdė kapitonas Maurice Suckling.

Į savo šlovės viršūnę nuo žemiausio laiptelio jis kopė ne tik padedamas dėdės, bet ir savo talento, didelių pastangų, asmeninės drąsos ir kovinių žygdarbių. Kaip karinio laivo kapitonas, o vėliau ir eskadrų vadas, H. Nelsonas pasižymėjo anglų-ispanų ir anglų-prancūzų jūrų mūšiuose. Jo šlovės viršūnė – Trafalgaro jūrų mūšis, kuriam iki pat savo žūties, kai jau pergalė praktiškai buvo pasiekta, vadovavo. Vinstonas Čerčilis, Anglijos premjeras Antrojo pasaulinio karo metais, tvirtino: „Admirolas Nelsonas pridengė savimi Britaniją nuo Napoleono „Didžiosios Armijos“, susitelkusios Bulonėje“.

Praėjus beveik 40 m. nuo H. Nelsono žūties Londone reprezentacinėje Trafalgaro aikštėje, kuri taip pavadinta didžiulio jūrų mūšio, kurį laimėjo anglai, atminimui, iškilo 46 m aukščio kolona su 5,5 m aukščio admirolo figūra. Savaitgaliais Nelsono kolonos papėdėje vyksta daugybė įvairiausių renginių ir meninių akcijų. Tai vieta, kur susitinka ne tik žmonės, bet ir Anglijos praeitis su dabartimi.

 

Nelsono bendražygis ir įpėdinis

 

H. Nelsono bendražygis Trafalgaro mūšyje admirolas Cuthbertas Collingwoodas (1748-1810) jūrinę karjerą pradėjo dar jaunesnis. 11 m. jis kaip savanoris išplaukė į jūrą su fregata „Shannon“. Jos įgulą sudarė 200 žmonių. Už jo jūrinius mokslus buvo atsakingas motinos pusbrolis, šio laivo kapitonas Richardas Brathwaitas (vėliau admirolas).

C.Collingwoodas tarnavo laivuose, kurie plaukiojo po Viduržemio jūrą ir per Atlanto vandenyną, dalyvavo jūrų mūšiuose su ispanų ir prancūzų laivais. 1777 m. jis pirmą kartą susitiko su H.Nelsonu fregatoje "Lowestoffe“. Vėliau vienas šalia kito atsidūrė jau vadovaudami karo laivams.

Jūrų mūšyje prie Trafalgaro kyšulio jie taip pat kovojo kartu. H.Nelsonas iš savo flagmaninio laivo „Victory“ vadovavo vienai grupei laivų, o C.Collingwoodas – kitai. C.Collingwoodui šiame mūšyje nebuvo sužeistas, nors jo laivas „Royal Sovereign“ smarkiai nukentėjo. Po Nelsono žūties jis vadovavo anglų eskadrai.

Po Trafalgaro mūšio C. Collingwoodas paskirtas anglų laivyno dislokuoto Viduržemio jūroje vadu. Pablogėjus sveikatai, Admiralitetas jam leido grįžti namo. Pakeliui į Angliją admirolas C.Collingwoodas mirė laive „Ville de Paris“. Jis buvo palaidotas šalia H.Nelsono kriptos Šv. Pauliaus katedroje Londone. Pagerbiant admirolo C. Collingwoodo nuopelnus kovojant su Didžiosios Britanijos priešais jūroje, jo gimtinėje Tynemouth 1845 m. pastatytas didžiulis monumentas -7 m aukščio admirolo skulptūrą supa keturios patrankos iš jo buvusio laivo „Royal Sovereign“.

 

Mediniai laivai, geležiniai vyrai

 

Yra ir daugiau žymių jūrininkų, kurių vaikystė prabėgo laivų, daugiausia burlaivių, deniuose. Burlaivių epochos laikais iki pat XX a. vidurio jūra žavėjo vaikus, paauglius ir jaunus žmones. Masino nuotykių pilnas jūreivių gyvenimas, galimybė pamatyti platesnį pasaulį. Kiti svajojo tapti didelių laivų navigatoriais. Profesija tuomet buvo laikoma ne tik romantiška, bet ir prestižine.

Jūreivystės istorijoje žinoma nemažai atvejų, kai vaikai iš gerų šeimų slapčia įsigaudavo į išplaukiantį laivą. Burlaiviuose praėję rūsčią jūros mokyklą, jie tapdavo puikiais užgrūdintais jūrininkais.

Iš horizonto dingus darbštiesiems burlaiviams, anglų kilmės kanadietis Frederikas Williamas Wallace (1886-1958) parašė knygą „Mediniai laivai, geležiniai vyrai“ („Wooden Ships and Iron Men“). Ji buvo išleista 1924 m. Tai tarsi priminimas, kad plaukiojimas po jūras ir vandenynus burlaiviais, kurie buvo priklausomais nuo gamtos užgaidų, reikalaudavo didelio patyrimo, įgūdžių ir fizinės jėgos.

Fotoreportažas
  • Burlaivių deniuose vaikai virto vyrais-Foto-nr-3579_3580.jpg
  • Burlaivių deniuose vaikai virto vyrais-Foto-nr-3579_3581.jpg
  • Burlaivių deniuose vaikai virto vyrais-Foto-nr-3579_3582.jpg
  • Burlaivių deniuose vaikai virto vyrais-Foto-nr-3579_3583.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Burlaivių deniuose vaikai virto vyrais"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.