Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Didžiausios pasaulyje laivų kapinės

Bangladešo Čitagongo miestas yra vienas iš seniausių šioje šalyje. Tačiau turistus į jį traukia ne senosios įžymybės, o didžiausios pasaulyje laivų kapinės.

Čitakongo laivų kapinėse dirba daug nepilnamečių
Čitakongo laivų kapinėse dirba daug nepilnamečių @ Vidmanto Matučio nuotr.

Laivų mirties įspūdis

Užsieniečių trauka į Čitagongo laivų kapines yra tokia didelė, kad kai kurios turizmo kompanijos vien dėl tokios atrakcijos užsakinėja specialius lėktuvų reisus.  

Oficialiai turistai kapinių teritorijoje lyg ir nėra pageidaujami. Tačiau noras pamatyti jas yra toks didelis, kad turistai veržiasi nelegaliai. Atsidurti tarp mirusių laivų įspūdis yra didžiulis. Apie tai liudija ten apsilankiusių žmonių nuotraukos ir parašyti įspūdžiai.

Vietinė valdžia laivų kapinėse jau pradėjo drausti fotografuoti. Manoma, kad tai, kas ten yra kenkia Bangladešo prestižui. Daugiau kaip tris milijonus turinčiame Čitagongo mieste reta šeima nėra susijusi su laivų kapinių veikla. Bengalijos įlankos pakrantėse plaukiojimus baigia tūkstančiai pasaulio laivų.

Čia galima pamatyti įspūdingus net iki 350-500 metrų ilgio prieš tai naudotus naftos ir metalo rūdos gabenimo laivus. Supjaustyti tokius laivus įprastomis sąlygomis, naudojantis plaukiojančius dokus, kainuotų pernelyg brangiai. Todėl ir pasirenkami patys pigiausi atsikratymo jais variantai.

Kuo garsėja Alangas?

Laivų kapinių paklausa ypač padidėjo dabar. Po pasaulinės krizės, kai daugelis laivų stovėjo, jų nebeapsimoka remontuoti. Laivai plukdomi ten, kur yra pigiausiai išardomi. Tokių pigių laivų pjaustymo vietų, kaip Čitagonge yra ir daugiau.

Didžiulėmis laivų pjaustymo vietomis garsėja ir Indijos pakrantė, ypač Bhavangaro valstijos pakrantė. Čia ir yra didžiausia pasaulyje Alango laivų ardymo vietovės su maždaug 400 aikštelių. Vienu metu jose dirba nuo 20 iki 40 tūkst. žmonių. Kasmet Alange išardoma apie 1500 laivai. Vieno laivo išardymas trunka maždaug du mėnesius. Prie jo dirba apie 300 žmonių.

Laivų ardymo sąlygos Alange nedaug skiriasi nuo Bangladešo Čitagongo. Pastarasis pagal darbo sąlygas laikomas prasčiausiu pasaulyje.

Laivus išplukdo potvyniai

Tarsi pati gamta pasirūpino, kad Indijos vandenyno pakrantėse būtų ardomi seni laivai. Senus laivus į krantą išneša potvynių bangos. Juos labai gerai priima smėlėtos pakrantės. Į smėlį įsisiurbus laivų kyliams nelieka pavojaus, kad jie gali apvirsti.

Šiltas oras leidžia laivus ardyti ištisus metus. Bet svarbiausia yra skurdžių Indijos vandenyno pakrančių gyventojų noras užsiimti purvinu ir nuodingu darbu. Dažnai ardomuose laivuose yra likę ne tik kuro, bet ir gabentų pavojingų medžiagų liekanų.

Pagal potvynių bangas sudėliotas ir darbų grafikas. Jau nebeplaukiantis laivas atbuksyruojamas į pakrantę. Jis pastatomas nosimi į priekį ir potvynio bangų „išplukdomas“ į krantą. Nuimami svarbiausi jo mazgai, vamzdžiai, kabeliai, įvairūs įrenginiai iš spalvotųjų metalų. Po to išilgai laivas supjaustomas sekcijomis. Jis palengvėja. Pasinaudojus potvynio bangomis ir žmonių jėga, laivai tempiami dar labiau į krantą. Ten juos doroja dar didesni būriai.   

Mirtingumas didžiulis

Čitagongo laivų kapinės laikomos viena iš labiausiai užterštų vietų pasaulyje. Įvairios tarptautinės organizacijos, kaip „Greenpeace“ jau seniai kovoja prieš Bangladešą dėl laivų kapinių.

Laivų ardymo vietose žmonės dirba po 12-14 valandų per parą. Atlyginimas yra nuo 1,1 iki 3,5 JAV dolerių per dieną. Darbo sąlygos ypač pavojingos. Nėra jokių apsaugos priemonių ar specialių rūbų. Kasmet laivų kapinėse įvykta šimtais nelaimingų atsitikimų.

Per du dešimtmečius Čitagongo laivų kapinėse žuvo apie 500 žmonių, Alange apie 380.  „Greenpeace“ tikina, kad šiose laivų ardymo vietose žūva po 50-60 žmonių kasmet. Kiekvieną savaitę būna maždaug po šimtą sužeistų žmonių. Dažnai apsinuodijama ir įkvepus įvairias pavojingas medžiagas.

Laivuose dirba ir daugybė vaikų. Jie gali įlįsti į įvairias pjaustomų laivų vietas, kur patekti suaugusiems yra sunku. Vaikų darbas ardomuose laivuose prasideda nuo 10-12 metų amžiaus.

 

Fotoreportažas
  • Didžiausios pasaulyje laivų kapinės-Foto-nr-292_293.jpg
  • Didžiausios pasaulyje laivų kapinės-Foto-nr-292_294.jpg
  • Didžiausios pasaulyje laivų kapinės-Foto-nr-292_295.jpg
  • Didžiausios pasaulyje laivų kapinės-Foto-nr-292_296.jpg
  • Didžiausios pasaulyje laivų kapinės-Foto-nr-292_297.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Didžiausios pasaulyje laivų kapinės"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.