Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Efektyvus atsipirkimas uoste skatina investuoti

Dar šiemet Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija tikisi pasitvirtinti Uosto bendrąjį planą, kuris atvers didesnę investicijų laisvę.

Malkų įlankoje intensyviai perstatomas Klaipėdos konteinerių terminalo naudojamas pirsas su 127 ir 128 krantinėmis.
Malkų įlankoje intensyviai perstatomas Klaipėdos konteinerių terminalo naudojamas pirsas su 127 ir 128 krantinėmis. @ Vidmanto Matučio nuotr.

Gdansko pavyzdys įkvepia

 

„Kai pasitvirtinsime Uosto bendrąjį planą paskelbsime pasauliui apie galimas didžiules investicijas Klaipėdos uoste“, - tikino Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Arvydas Vaitkus. Jo nuomone, reikia tik džiaugtis, kad tokia maža valstybė, kaip Lietuva puikiai vysto savo uostą, gali paskelbti pasauliui, kad yra pasirengusi ateityje koncesijos pagrindu priimti dideles investicijas.

Jam geriausias pavyzdys yra Lenkijos Gdansko uostas. Kai jame buvo pastatytas išorinis konteinerių terminalas, kuris priima didžiausius konteinerinius laivus, konteinerių krova per dešimtmetį nuo 70-80 tūkst. TEU išaugo iki 1,5 mln. TEU.

Klaipėdos uosto verslo delegacijai lankantis Gdanske jame stovėjo 400 metrų ilgio „Maersk Line“ konteinerinis laivas. Klaipėdos uoste su MSC laivų kapitonais treniruoklyje jau praktikuojamasi priimti 400 metrų ilgio MSC laivus prie 14 metrų per sekundę vėjo.

Visai realu, kad netrukus ir į Klaipėdos uostą įplauks ir 400 metrų ilgio konteineriniai laivai.

 „Lenkijos Gdansko uoste dėl išorinio uosto statybos sprendimas buvo priimtas per tris metus. Mes jau diskutuojame 15 metų. Pats laikas priimti ryžtingus žingsnius...“ , - svarstė A.Vaitkus.

 

Didelis domėjimasis Klaipėda

 

Su patvirtintu Uosto bendruoju planu pajudės ir išorinio uosto reikalai. Palyginus Klaipėdos ir Būtingės išorinių uostų statybos variantus yra akivaizdu, kad beveik dvigubai brangesnis Būtingės variantas realiai negali būti įgyvendinamas.

„Mes esame dėkingi visuomenininkams už pastabas dėl Uosto bendrojo plano. Bet, kai žmonės yra toli nuo uosto, įrodinėjimo intensyvumas ir rimtų argumentų nebuvimas niekur neveda. Reikia pasitikėti žmonėmis, kurie turi dešimtmečių veiklos uoste praktiką“, - pastebėjo A.Vaitkus.

Absurdiškiausiu argumentu jis laiko tai, kad intensyviai politikuojant dėl artėjančių rinkimų sąmoningai gąsdinami žmonės, kad statyti išorinį uostą prie Melnragės ateitų tik kinai.

Vien pastaruoju metu A.Vaitkus buvo susitikęs su dviejų šalių atstovais ne kinais, kurie norėtų vystyti Klaipėdoje konteinerių krovos verslą išoriniame uoste. Atsiranda ir arabų šalių, ir Vakarų Europos interesas. Partnerystė yra įmanoma su įvairiomis pasaulio valstybėmis, tarp jų ir Kinija.

„Svarbiausia, noriu akcentuoti tai, kad kas beateitų į Klaipėdos uostą, jo žemė turi likti valstybės nuosavybė, apie jokį išpardavimą negali būti ir kalbos“, - akcentavo A.Vaitkus.

 

Griežtins kapitalo grąžą

 

Valstybė, galbūt dalį kapitalo perleisdama savivaldai, turi išlaikyti uostą, nes jo investicijos yra vienos efektyviausių Lietuvoje. Ekonominiais tyrimais nustatyta, kad į uostą investuotas vienas euras atneša 3,65 euro viešojo sektoriaus pajamų. Uosto direkcijos investuotas vienas euras pritraukia du eurus privačių uosto naudotojų investicijų. Investicijos uoste atsiperka vidutiniškai per trejus metus. „Birių krovinių terminale“ greičiausiai bus sumuštas atsipirkimo rekordas. Šioje ypatingai sparčiai augančioje kompanijoje investicijos į 101-105 krantines atsipirks per 1,6 metų.

„Uosto direkcija, planuodama investicijas, visada vertina, ar jos atsipirks. Ji siekia, kad būtų gauta kuo didesnė nauda valstybei“ - pastebėjo A.Vaitkus. Tačiau yra ir socialiniai projektai, kurių vystymas neatsiperka. Valstybėje vyksta diskusijos, ką daryti su tokiais projektais. Jų intensyvumą planuojama mažinti labiau skatinant atsiperkančius projektus. Valstybė griežtins kapitalo grąžos koeficientus. 

Itin reikšmingas pastarųjų penkerių metų Uosto direkcijos investicijų rodiklis yra tai, kad ji per viešuosius konkursus sutaupė net 54,77 mln. eurų lėšų. Bet dažnai ilgai trunkantys, kartais teismuose užstringantys viešųjų pirkimų konkursas sutrikdo investicijų planų vykdymą. Nepaisant klaidelių, teismų pastarųjų metų Uosto direkcijos investicijų planai vykdomi vidutiniškai 90 procentų. Tai yra labai geras rezultatas prisiminus, kad 2010-2012 m. investicijų vykdymo vidurkis buvo tik apie 50 proc.

 

Dabar ir artimiausiu metu

 

Šiuo metu didžiausios investicijos uoste susietos su Malkų įlankos vystymu. Įrengta povandeninė Smeltės pusiasalio kranto apsaugos sienutė, išvalyta apie 180 tūkst. kubinių metrų užteršto grunto. Šiuo metu pertvarkomas Klaipėdos konteinerių terminalo naudojamas 127 ir 128 pirsas. Dėliojami Malkų įlankos gilinimo iki 14,5 metrų ir įplaukimo kanalo platinimo planai, 143 ir 143 A krantinių pritaikymo naujiems gyliams planai.

Malkų įlankai pertvarkyti bus panaudota didžiulė 57 mln. eurų ES parama.

Paraleliai kartu su Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO) analizuojama, kaip ateityje bus pertvarkoma Jūrų perkėlos teritorija. Jau susiderinta dėl kai kurių navigacinių momentų. Nebeliks 146 ir 147 krantinių pirso.

Dar didesnės investicijos lauktų pasitvirtinus Uosto bendrąjį planą. Patvirtintas 407 mln. eurų 2018-2021 m investicijų planas. Iš jų ES parama sieks 93,7 mln. eurų.

„Investicijos į uostą duoda milžinišką grąžą valstybei, išjudina uosto parnerius. Vienas didžiausių iššūkių mūsų laukia pasidaryti projektą ir pertvarkyti uosto vartus, išgilinti uostą iki 17 metrų, pritaikyti krantines tokiam gyliui“, - akcentavo A.Vaitkus.

Fotoreportažas
  • Efektyvus atsipirkimas uoste skatina investuoti-Foto-nr-7612_7613.jpg
  • Efektyvus atsipirkimas uoste skatina investuoti-Foto-nr-7612_7614.jpg
  • Efektyvus atsipirkimas uoste skatina investuoti-Foto-nr-7612_7615.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Efektyvus atsipirkimas uoste skatina investuoti"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.