Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Elbingo laivai

Kai prieš 180 metų jaunas vokiečių inžinierius Ferdinandas Schichau (F.Šichau, 1814-1896) atidarė inžinerines dirbtuves nedideliame miestelyje prie Elbingo upės netoli Aismarių, niekas net nenujautė, kad jos duos pradžią vienai iš didžiausių laivų statyklų Vakarų Prūsijoje.

XX a pradžios atvirukas. Schichau laivų statykla Elbinge.
XX a pradžios atvirukas. Schichau laivų statykla Elbinge. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Garsus, bet pamirštas

 

Šiandien Lenkijos mieste Elbinge, kuris maždaug Klaipėdos dydžio, veltui ieškotume bent kokių užuominų apie čia kadaise nuo gimimo iki mirties gyvenusį vokiečių inžinierių ir verslininką, kuris savo laiku buvo žinomas visame pasaulyje.

Prieš keletą metu mudu su kolega, rašančiu jūreivystės temomis, perėjome visą miestą nuo keleivių terminalo jūrų uoste iki laivų sraigtus gaminančios gamyklos vartų. Ir nieko neradome, kas primintų filantropą, mecenatą ir verslininką, pavertusį nykų provincijos miestelį klestinčiu pramonės centru su išvystyta infrastruktūra (mokyklos, ligoninės, vaikų namai, pašalpų kasos ir t.t.).

To meto miestelėnai F.Schichau nuopelnų nepamiršo. Viena iš gatvių buvo pavadinta jo vardu. 1900 metų lapkričio 18 dieną priešais pagrindinį laivų statyklos pastatą Elbinge buvo atidengta įspūdinga skulptūra. Ji vaizdavo ant aukšto pjedestalo stovintį F.Schichau, o žemiau dešinėje – darbininką tiesiantį jam laurų vainiką. Kairėje pjedestalo pusėje sėdinti mūza Klėja rankose laikė pirmo Elbinge pastatyto garlaivio „Borussia“ modelį.

Komunistinė Lenkija ignoravo vokiečių pramonininko atminimą. Po karo, kai Elbingas atiteko lenkams, jo skulptūra buvo nugriauta, jo vardo gatvė gavo naują pavadinimą – ul.Stoczniowa. Tačiau, kaip sakoma, iš dainos žodžių neišmesi. Tai tinka ir akademiniams leidiniams, jei jį ruošia sąžiningi istorikai.

Dar sovietiniais laikais lankantis Lenkijoje, vienas kolega iš žurnalo „Morze“ („Jūra“) man padovanojo tada gana nedideliu tiražu išleistą 820 puslapių knygą „Laivų statybos istorija Gdansko pajūryje“ (Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeźu Gdańskim, 1971). Vienas šios knygos skyrius vadinosi „Schichau laivų statykla Elbinge“.

 

Nuo dirbtuvės iki laivų statyklos

 

Ferdinandas Schichau gimė Elbinge olando vario dirbinių meistro šeimoje, kuri neseniai buvo atsikėlusi į Prūsiją. Ji, matyt, gyveno pasiturinčiai, nes galėjo savo atžąlą leisti į rimtus mokslus. Ferdinandas studijavo Berlyno Karališkajame technologijų institute, kuris ruošė specialistus pramonės įmonėms. Baigęs studijas stažavosi Vokietijos ir Didžiosios Britanijos įmonėse.

Būdamas 23 metų sugrįžo namo, bet neprisijungė prie tėvo verslo. Paprašęs jo paskolos, pats atidarė nedidelę dirbtuvę, kuri remontavo garo mašinas, hidraulinius presus ir įvairius žemės ūkio mechanizmus.

Susidomėjęs laivų statybos pramone, F.Schchau savo verslą pasuko šia kryptimi. Jo kompanija pirmoji Vokietijoje pagamino mechaninę žemsiurbę, kuri sėkmingai buvo naudojama Elbingo upėje ir Aistmarėse. 1847 metais vienos laivų statyklos užsakymu pagamino garo mašiną būsimam garlaiviui.

Galutinai nutaręs pereiti prie laivų statybos, 1854 metais F.Schihau savo gimtajame mieste įkūrė gamyklą, kurios vartus papuošė tokia iškaba: „Elbinger Dampfschiffs Reederei F.Schichau“. Joje buvo pastatytas pirmas vokiečių sraigtinis garlaivis „Borussia“.

Iš pradžių F.Schichau gamykla Elbinge daugiausia statė nedidelius keleivinius ir komercinius laivus Rytų Prūsijos laivininkystėms ir eksportui. Pradedant 1877 metais F.Schichau laivų statykla sulaukė daug karinių užsakymų ir specializavosi minininkų, o vėliau ir eskadrinių minininkų gamyboje. Pirmiausia buvo tenkinami Vokietijos imperijos karo laivyno poreikiai, bet nemažai karinių laivų buvo eksportuojama į Rusiją, Austro-Vengriją, Italiją ir net Kiniją.

Nedideli gyliai Elbingo upėje apribojo čia statomų laivų dydį. Be to, įmonė turėjo tiek užsakymų, kad reikėjo statyti dar vieną didelę laivų statyklą netoliese esančiame Dancige (dabar Gdanskas) .Čia prasidėjo didelių krovininių, keleivinių ir karo laivų statyba.

Mirus Ferdinandui Schichau, jo darbus tęsė žentas Karlas Heinrichas Ziese (1848-1917). Jis buvo diplomuotas laivų inžinierius, po studijų baigimo iš karto pradėjęs dirbti F.Schichau laivų statyklose. Vedęs savo darbdavio dukrą Elizabetą, K.Ziese buvo įtrauktas į įmonių valdymą, o galiausiai tapo ir jų savininku. Jam vadovaujant „Schichau Werke“ kaizerinės Vokietijos laikais tapo didžiausia industrine įmone Rytų Vokietijoje (Ostdeutschland).

 

Fotoreportažas
  • Elbingo laivai-Foto-nr-6985_6986.jpg
  • Elbingo laivai-Foto-nr-6985_6987.jpg
  • Elbingo laivai-Foto-nr-6985_6988.jpg
  • Elbingo laivai-Foto-nr-6985_6989.jpg
  • Elbingo laivai-Foto-nr-6985_6990.jpg
  • Elbingo laivai-Foto-nr-6985_6991.jpg
  • Elbingo laivai-Foto-nr-6985_6993.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Elbingo laivai "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.