Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė

Kliperis „Flying Cloud“ (liet. Skrajojantis debesis) jūreivystės istorijoje išgarsėjo kaip greičių rekordininkas, bet rečiau prisimenama, kad už tai jis turi būti dėkingas laivą per vandenynus vedusiai navigatorei Eleanorai Creesy.

FLYING CLOUD  atplaukia į San Francisko uopstą po rekordiniu greičiu atliktros kelionės iš Niujorko. Dail. John Stobert.
FLYING CLOUD atplaukia į San Francisko uopstą po rekordiniu greičiu atliktros kelionės iš Niujorko. Dail. John Stobert. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Svajonė –ištekėti už kapitono

 

Būsimoji garsiojo laivo šturmanė gimė 1814 metų rugsėjo 21 dieną Masačiusetso valstijos žvejų ir jūreivių mieste Marblehead. Jos tėvas buvo jūreivis, keleivinio garlaivio „Californian“ kapitonas. Į netolimus reisus jį dažnai nuo mažens lydėdavo dukra Eleanora, žingeidi ir labai protinga mergaitė. Paūgėjusi ji pradėjo domėtis navigacija. Tėvas išmokė Eleanorą, naudojantis sekstantu ir chronometru. nustatyti laivo vietą atviroje jūroje.

Miestelio gyventojai stebėjosi tokiu merginos pomėgiu ir jos užgaidas tenkinančiu tėvu. To meto moterys Naujajame Pasaulyje retai mokėsi kokio nors amato, o ką jau bekalbėti apie tokį, kuriame vyravo vien vyrai. Niekam net į galvą negalėjo ateiti mintis, jog mergina svajoja ištekėti už jūrų kapitono ir kartu su juo plaukti aplink pasaulį.

Kol surado tinkamą vyrą, Eleanora atmetė daug piršlių. O išrinktasis, pasirodo, visą laiką buvo beveik šalia. Gimė tame pačiame miestelyje, kaip ir Eleanora. Net tais pačiais metais, bet anksti išplaukė į jūrą ir jų keliai ilgai nesusikirto. Jau būdama 27 metų, ji pagaliau ištekėjo už jūreivio. Ir tai buvo laivo kapitonas Josiahas Creesy.

 

Tikslas – greičio rekordas

 

1846 metais Eleanora ir Josiahas Creesy kartu pradėjo keliones kliperiu „Oneida“. Retkarčiais laivų kapitonai tikrai išvykdavo į reisą lydimi žmonos. Laive jos pareigos apsiribodavo buitinėmis paslaugomis: maisto gamyba, ligonių slaugymu, gerų manierų skatinimu tarp nepraustaburnių įgulos narių. Tuo tarpu Eleanora daugiau rūpinosi tuo, kad laivas turėtų naujausius jūrlapius, studijavo okeanografijos tėvu laikomo Matthewo Fontaine Maury sudarytas vyraujančių vėjų ir srovių diagramas, kad galėtų pasirinkti geriausias buriavimo kryptis vandenynuose.

Per keletą metų „Oneida“, vežiodama keleivius ir krovinius, įveikė tūkstančius jūrmylių. Josiahas buvo puikus laivo kapitonas, tačiau pripažino, kad jo žmona yra geresnė navigatorė. Eleanora, kaip vėliau iššniukštinėjo landūs reporteriai, tolimųjų reisų metu eidavo šturmano pareigas.

Grįžus iš paskutinės kelionės į Šanchajų, J.Creesy sulaukė pasiūlymo tapti naujo kliperio „Flying Cloud“ kapitonu. Šį laivą suprojektavo ir pastatė daugelio greitųjų kliperių architektas Donaldas McKay. Buvo planuojama, kad naujasis laivas gabens krovinius į „aukso karštligės“ apimtą Kaliforniją.

Pirmosiomis „aukso karštligės“ dienomis laivui prireikdavo daugiau kaip 200 dienų, kol jis iš Niujorko į San Franciską atgabendavo nuotykių mėgėjus ir naujas atsarga aukso ieškotojams. Eleanora ir Josiahas planavo šį atstumą įveikti žymiai greičiau.

 

Negalėjo patikėti tokiu kliperio eiklumu

 

1851 metų pradžioje „Flying Cloud“ buvo didžiausias laivas Bostono uoste. Bostono dienraščio „Daily Atlas“  reporteris balandžio 25 dienos numeryje rašė: „Jo didelis ilgis (71,6 m), laivagalių aštrumas, proporcingas plotis (12,4 m) ir gylis pritaikyti greitam bėgimui. „Flying Cloud“ turėtų būti labai greitas burlaivis.“

Birželio 2 dieną naujasis burlaivis iš Niujorko išplaukė į savo pirmąjį reisą. Jis gabeno keleivius ir 50 000 JAV dolerių vertės krovinį, skirtą aukso ieškotojams.

Kartu su vyru į reisą išplaukusiai Eleanorai buvo pavesta atsakinga užduotis: nustatyti kokį atstumą per dieną įveikia „Flying Cloud“. Norint tai sužinoti, tekdavo atlikti sudėtingus matematinius skaičiavimus, kurie  užtrukdavo kelias valandas.

Pirmą kartą baigusi skaičiavimą, ji negalėjo patikėti gautais rezultatais. Manydama, kad suklydo, Eleanora dar kartą atidžiai viską perskaičiavo. Klaidos nebuvo, laivas išties per 24 valandas nuplaukė beveik 300 jūrmylių.

Praėjus 17 dienų nuo kelionės pradžios „Flying Cloud“ kapitonas Josiahas Creesy laivo žurnale užrašė, kad jau spėta įveikti 5909 kilometrus.

Dar prieš kelionę Eleanora ir Jsiahas Creesy suplanavo, kad, siekdami rekordo, jie neplauks pro Horno ragą, kaip buvo įprasta, o pasinaudos M.F.Maury rekomenduotu nauju maršrutu, einančiu aplink Patagoniją.

Toks sprendimas pasiteisino. 1851 metų rugpjūčio 31 dieną kliperis „Flying Cloud“ įplaukė į San Francisko įlanką, praėjus 89 dienoms ir 21 valandai nuo išvykimo iš Niujorko. Po dviejų metų Creesy pora plaukdama tuo pačiu laivu ir tuo pačiu maršrutu pagerino greičio rekordą. Kelionę jie įveikė per 89 dienas ir 8 valandas. Tas rekordas išsilaikė ilgiau nei 130 metų, nuo 1854 iki 1989.

 

Įgyvendinta svajonė

 

Dėl kliperio „Flying Cloud“ pasiektų greičio rekordų Eleanor ir Josiah Creesy tapo įžymybėmis. Ypatingas dėmesys buvo skiriamas Eleanorai. Devyniolikto amžiaus viduryje laivo šturmanu dirbanti moteris prilygo sensacijai. Vadovaudamasi tik saule, planetomis ir žvaigždėmis, turėdama kuklius navigacinius instrumentus, ji vedė „Skrajojantį debesį“ per audras ir žiemos pūgas, išsukdavo laivą nuo pavojingų seklumų ir rasdavo ramesnį kelią tarp uolų.

Eleanora, kaip ir svajojo jaunystėje su savo vyru kapitonu išties apiplaukė pasaulį. Baigę savo jūrinę karjerą, Eleanora ir Josiahas apsigyveno ūkyje netoli Salemo Masačiusetso valstijoje.

Kapitonas J.Creesy mirė 1871 metais. Po trijų metų Eleanorą labai nuliūdino žinia, kad užplaukęs ant seklumos baigė savo dienas ir „Flying Cloud“. Ji mirė 1900-aisiais, sulaukusi 85 metų amžiaus.

Jūrinės visuomenės atmintyje „Flying Cloud“ išliko kaip paminklas talentingiems jankių laivų statytojams ir liudytojas apie neįtikėtiną vienos moters jūreivišką istoriją.

Fotoreportažas
  •  Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė-Foto-nr-9528_9529.jpg
  •  Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė-Foto-nr-9528_9530.jpg
  •  Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė-Foto-nr-9528_9531.jpg
  •  Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė-Foto-nr-9528_9532.jpg
  •  Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė-Foto-nr-9528_9533.jpg
  •  Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė-Foto-nr-9528_9534.jpg
  •  Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė-Foto-nr-9528_9535.jpg
  •  Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė-Foto-nr-9528_9536.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu " Greičiausiais kliperis ir jo navigatorė"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.