Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

„Hadsono vilko“ laivybos imperija

Nuo paprasto valtininko iki laivybos magnato – tai olandų kilmės amerikiečio Kornelijaus Vanderbilto (1794-1877) gyvenimo istorija.

Garlaivis C.VANDRBILT plaukiojęs Hadsono upe.
Garlaivis C.VANDRBILT plaukiojęs Hadsono upe. @ Venanto Butkaus nuotr.

Motinos paskola laivybos pradžiai

 

XVIII amžiuje Amerikos kontinentas pergyveno emigracijos bumą. Būsimojo verslo magnato tėvas, neturtingas olandų fermeris, kaip ir daugelis Senojo Pasaulio varguolių, Ameriką pasiekė plaukdamas per Atlantą krovininio laivo triume. Kiek paklajojęs, ieškodamas vietos kur galėtų apsigyventi, galiausiai įsikūrė Hadsono įlankos Stateno saloje netoli Niujorko.

Pamatęs, kad iš nedidelio žemės plotelio, kurį buvo įsigijęs, nepragyvens, buvęs fermeris nutarė imtis kitokio verslo. Išsinuomavęs ar nusipirkęs didelę valtį, jis pervežinėjo keleivius tarp Stateno salos ir Niujorko. Tėvas mylėjo sūnų, tačiau pagal to meto tradicijas jo nelepino.

Būdamas vienuolikos metų, vos pramokęs rašyti ir skaityti, Kornelijus nutarė mesti mokslus. Beje, vėliau jis niekada nesigailėjo tokio savo sprendimo. „Jeigu aš ir toliau būčiau mokęsis, nebūčiau turėjęs laiko niekam kitam“. Iki 16 metų Kornelijus darbavosi tėvo valtyje.

Likus mėnesiui iki 16-ojo gimtadienio, jis pranešė motinai, kad ketina išvykti iš namų ir tapti jūrininku. Motina suprato, kad jos sūnui tiesiog reikėjo savo laivo, todėl jį pasiūlė Kornelijui savotišką „verslo planą“. Jei jis per mėnesį 8 akrų uolėtą sklypą pavers dirbama žeme ir apsės jį kviečiais, gaus 100 dolerių paskolą laivui įsigyti. Taigi, būdamas 16 metų, jaunasis Vanderbiltas tapo nedidelio dvistiebio plokščiadugnio laivelio savininku.

Kornelijus su savo laiveliu vežiojo keleivius tarp Stateno salos ir Manheteno, imdamas palyginti nedidelį mokestį – tik 18 centų. Nedidelė kaina ir patikimas eismo tvarkaraštis paskatino daugelį keleivių pirmenybę teikti Kornelijaus laivui. Be to, jis neatsisakydavo ir krovinių pervežimo, nors tekdavo dirbti beveik be poilsio. Po metų darbštus vaikinas ne tik sugebėjo grąžinti motinai paskolą, bet ir papildyti šeimos biudžetą daugiau kaip tūkstančiu doleriu.

Netrukus jis jau valdė nedidelę mažų laivų flotilę.

 

Iš savininko tapo samdiniu

 

1812 metais prasidėjo anglų-amerikiečių karas, kuriuo nedelsiant pasinaudojo Kornelijus Vanderbiltas. Jis nusipirko škuną „Charlotte“ ir du didelius kabotažinius botus, sudarė sutartį su JAV vyriausybe gabenti įvairius krovinius į šešias gynybines tvirtoves, išsidėsčiusias pakrantėje. Šis sandoris smarkiai padidino K.Vanderbilto kapitalą. Sulaukęs 22 metų jis jau buvo kelių laivų savininkas ir pagrindinis akcininkas laivybos kompanijos, kuri dominavo visuose Niujorką supančiuose vandenyse.

Tuo metu Hadsono įlankoje ir upėje, kuri laivybiniais kanalais jungėsi su Erio, Ontarijos ir Šampleino ežerais, pasirodė garlaiviai. Jie nepriklausė nuo vėjo užgaidų, buvo greitesni ir patikimesni už burlaivius.

Greitai suvokęs naujų laivų pranašumą, Kornelijus išpardavė visus savo burlaivius ir pradėjo dirbti Tomo Gibbonso (Thomas Gibbons) garlaivių laivininkystėje reikalų valdytoju. Įvertindamas jo apsukrumą ir patirtį komerciniuose reikaluose, laivininkystės savininkas paskyrė jam mėnesinę 60 dolerių algą. Kas gi privertė K.Vanderbiltą taip staigiai pakeisti savo stastusą – iš savininko tapti samdomu darbuotoju? Vienintelis tikslas – iš arčiau pažinti naujai susiklosčiusią situaciją laivyboje.

 

Ambicingi planai

 

Savo veiklą naujoje vietoje pradėjo nuo „piratinių“ pervežimų.  Reikalas tas, kad Hadsono baseine ir Niujorką supančiuose vandenyse monopolinę teisę plukdyti keleivius ir krovinius turėjo kita laivininkystės kompanija. Įsibrovęs į „priešininko“ teritoriją, K.Vanderbiltas pasiūlė keleivius vežioti du-tris kartus pigiau. Tai nebuvo labdarą. Tokio žodžio „Hadsono vilko“ pravardę pelnęs apsukruolis neturėjo savo žodyne. Keleiviai, patekę į Gibbonso laivus, gėrimą ir maistą gaudavo su dideliais antkainiais. Taigi, kompanija nuostolių nepatirdavo.

K.Vanderbiltas 12 metų apsukriai „vairavo“ Gibbonso laivininkystės kompaniją. Per tą laiką jis pakankamai susitaupė, kad galėtų atidaryti nuosavą garlaivių kompaniją. Ji vežiojo keleivius, krovinius ir paštą tarp Niujorko ir Naujosios Anglijos bei tankiai apgyvendintos Long Ailendo salos. Jo laivai garsėjo kaip patikimi ir saugūs, todėl K.Vanderbilto verslas klestėjo. Netrukus jis tapo didžiausio garlaivių laivyno Jungtinės Amerikos Valstijose savininku.

1853 metais K.Vanderbiltas pasistatė 80 metrų ilgio jachtą „North Star“, kuri kainavo pusę milijono dolerių. Tai buvo pirmasis JAV tokio tipo privatus laivas su minkštais aksomo baldais, dešimtimi prabangių kajučių ir marmuru puoštu valgomuoju. Juo K.Vanderbiltas su šeima ir draugų kompanija aplankė daugelį Europos uostų. Kai laivas plaukdavo pro nedidelį jo tėvų ūkį Stateno saloje, Vanderbiltas įsakydavo duoti garsinį signalą vis dar ten gyvenančios motinos garbei.

Sumanęs kurti savo okeaninį laivyną, Kornelijus pasistatė 100 metrų ilgio, 3360 tonų kruizinį lainerį, kurį kukliai pavadino tik „Vanderbilt“, be jokių inicialų. Konkurentų išgyvendinimas iš transatlantinių trasų vyko pagal seną išbandytą schemą. Jo laivo keleiviams buvo pasiūlytos geriausios sąlygos mažiausiomis kainomis. Tokiu būdu Vanderbiltui vos nepavyko iš rinkos išstumti tokias garsias laivybos kompanijas, kaip amerikiečių „Collins“ ir anglų „Cunard“.

 

Palikimas didelis, labdara maža

 

Naujas verslas ambicingam magnatui nesuteikė pasitenkinimo, nes jo konkurentai vis dar nesitraukė, o pelnas nebuvo toks didelis, kokio tikėtasi. Teko ieškoti kitos veiklos, kur jis galėtų pritaikyti savo sugebėjimus ir žinias.

Ieškant naujų idėjų, dėmesys nukrypo į garvežius. Neilgai svarstęs, K.Vanderbiltas pardavė praktiškai visus savo laivus. Jo asmeninė sąskaita pasipildė 40 milijonų dolerių. To pakako kuriant naują verslo imperiją. Šį kartą geležinkelių. Čia jam sekėsi ne prasčiau, kaip ir laivyboje. Bet tai jau visai kita istorija.

Su pirmąja žmona Sofija Džonson, Kornelijus susilaukė 9 dukterų ir 3 sūnų. Jai mirus 73 metų multimilijonierius vedė 45 metais jaunesnę Franką Armstrong Crawford, kuri jam suteikė naują gyvenimo prasmę. Tai buvo nepaprasta moteris. Skūpus ir niekad jokia labdara nepasižymėjęs verslo magnatas antrosios žmonos įkalbėtas išskyrė 1 milijoną dolerių mokslinių tyrimų universitetui Nešvilyje, paaukojo 50 tūkstančių dolerių kai kurioms Niujorko bažnyčioms. Žinant, kad gyvenimo pabaigoje jo turtas viršijo 100 milijonų dolerių, labdarai atiteko ne tiek jau daug. Tačiau oficialiose biografijose K.Vanderbiltas pristatomas ne tik kaip verslo magnatas, bet ir filantropas..

 

Fotoreportažas
  • „Hadsono vilko“ laivybos imperija-Foto-nr-8112_8114.jpg
  • „Hadsono vilko“ laivybos imperija-Foto-nr-8112_8113.jpg
  • „Hadsono vilko“ laivybos imperija-Foto-nr-8112_8115.jpg
  • „Hadsono vilko“ laivybos imperija-Foto-nr-8112_8116.jpg
  • „Hadsono vilko“ laivybos imperija-Foto-nr-8112_8117.jpg
  • „Hadsono vilko“ laivybos imperija-Foto-nr-8112_8118.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "„Hadsono vilko“ laivybos imperija"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.