Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Halo tralerių tragedija

Skaudžios tragedijos aidai, kai 1968 m. sausį prie Halo žuvo 58 žvejybos tralerių jūrininkai, ateina iki mūsų dienų.

Plakatas, kur žvejų žmonos reikalauja geresnių saugos sąlygų traleriuose. Nuskendusių laivų pavadinimai ir kompanijos lyderė Lilian Billocca.
Plakatas, kur žvejų žmonos reikalauja geresnių saugos sąlygų traleriuose. Nuskendusių laivų pavadinimai ir kompanijos lyderė Lilian Billocca. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Uoste – sena tvarka

 

Kingstonas prie Halo (trumpinamas kaip Halas), įsikūręs prie Anglijos rytinės pakrantės, per 700 metų išgarsėjo kaip tradicinis jūrų prekybos ir žvejybos centras. Po visuomenę sukrėtusios tragedijos paaiškėjo, kad Halo uoste, iš kurio į jūrą išplaukia daug žvejybos tralerių, vyrauja dar daugiau kaip prieš 100 metų nusistovėjusi tvarka. Britų pagarba tradicijoms šį kartą virto nelaimių priežastimi.

Kompanijų savininkai, kuriems priklausė žvejybos traleriai, nebuvo įstatymais įpareigojami užtikrinti saugias darbo sąlygas laivų įguloms. Kai kurie jų net po trijų tralerių tragedijos šaltakraujiškai pareikšdavo: „Jūroje visada buvo ir bus nelaimingų atsitikimų“.

Kaip parodė vėliau atliktas oficialus tyrimas, daugelis tralerių buvo liūdnos būklės, išleisti juos jūron buvo pavojinga. Nebuvo rūpinamasi ir saugiomis žvejų darbo sąlygomis. Žvejai, neturėdami kito darbo, nepaisydami juos tykančių pavojų rizikavo savo gyvybėmis.

To meto laikraščiai rašė, kad „Triguba Halo tralerių tragedija“ ( „Hull triple trawler tragedy“) įvyko dėl tralerių savininkų aplaidumo bei šykštumo ir valdžios neveiklumo.

 

Dingo be žinios

 

1968 m. pradžioje žvejybos sąlygos Norvegų jūroje, kur paprastai dirbdavo Halo žvejai, buvo nepavydėtinos. Siautėjo stiprūs vėjai, sukeldami bangų kalnus, užklupo pūgos, spigino šaltis. Tralerių įgulos jūroje buvo priverstos kirviais skaldyti ledus, kuriais pasidengė laivai. Atsidūrusius audringos stichijos glėbyje, Halo tralerius ištiko siaubingas likimas.

Traleris „St.Romanus“ su 20-ies žmonių įgula iš Halo išplaukė sausio 10-ąją ir dingo. Tik sausio 26 d. Halo uostas gavo pranešimą, kad jūroje aptiktas tuščias „St.Romanus“ plaustas. Oficialaus tyrimo metu buvo nustatyta, kad dar sausio 11-ąją iš tralerio radijo telefonu buvo perduotas žodinis signalas „Mayday“ („Meidei“), pakartotas, kaip ir priklauso, tris kartus. Deja, šį signalą savo telefone išgirdęs laivas toliau jo neperdavė, nes neturėjo radijo ryšio.

„Kingston Peridot“ į reisą išplaukė taip pat sausio 10 dieną. Po 16 d. jis jau žvejojo netoli Islandijos. Tralerio škiperis, radijo telefonu susisiekęs su šalia dirbančiais laivais, pasiguodė, kad įgula priversta kovoti su apledėjimu. Jis pranešė, jog ruošiasi plaukti į rytus, kur tikisi geresnio oro ir laimikių. Tai buvo paskutinis šio tralerio kontaktas su kitais laivais. Sausio 29-ąją jo gelbėjimosi valtis buvo rasta Islandijos pakrantėje.

Spėjama, kad apledėję laivai ekstremaliomis oro sąlygomis prarado stovumą, apsivertė ir nuskendo.

 

Nepavyko pasislėpti

 

„Ross Cleveland“ įgulą ištiko toks pat tragiškas likimas. Į jūrą šis traleris išplaukė sausio 20-ąją, kai dar nebuvo aišku, kas atsitiko su dviem žvejybos traleriais, iš kurių nėra jokių žinių.

Vos tik pradėjus žvejybą, netikėtai susirgo laivo virėjas Viljamas Howbriggas. Teko jį skubiai nugabenti į Reikjaviko ligoninę Islandijoje. Tuo metu labai pablogėjo oro sąlygos. Daugelis netoliese žvejojusių laivų skubėjo slėptis Isafjordur įlankoje Islandijos šiaurės vakarų pakrantėje. Nusprendė čia pasislėpti ir „Ross Cleveland“.

Vasario 4-ąją anglų tralerio kapitonas Phil Gay, pasikeitus vėjo krypčiai, bandė persikelti į saugesnę vietą. Tačiau tarp ledo lyčių vėjo ir bangų blaškomas „Ross Cleveland“ patyrė avariją ir nuskendo. Paskutinėmis minutėmis kapitonas dar spėjo per radijo telefoną šūktelti: „Mes žūstame. Padėkite mums. Perduokite mūsų meilę žmonoms ir šeimoms“.

Kiti laivai bandė padėti skęstančiam traleriui, bet tokiu audringu oru tai buvo neįmanoma. Įsisiautėjusio uragano atakos neatlaikė dar du žvejybos laivai – „Notts County“ ir „Heidrun“. Jie nuskendo kartu su savo įgulomis.

 

Stebuklingas išsigelbėjimas

 

Sunku patikėti, kad per tokią audrą skęstant laivams, kas nors galėtų išsigelbėti. Bet kartais įvyksta stebuklai. Tralerio „Ross Cleveland“ trys jūreiviai kažkaip spėjo įšokti į gelbėjimosi plaustą. Haris Edomas vienintelis iš trijulės buvo tinkamai apsirengęs atšiaurioms oro sąlygoms. Tai jam ir padėjo išgyventi. Aštuoniolikos metų denio jūreivis Baris Rogersas vilkėjo tik marškinėlius ir kelnes. Bocmanas Valteris Hevittas buvo apsivilkęs tik nedidelę peršlampamą striukę. Jie greitai sušalo ir mirė.

Daugiau kaip 12 valandų jų plaustas buvo blaškomas po jūrą, kol pagaliau sudužo į pakrantės uolas. Į krantą išlipo tik H.Edomas. Vėliau jis pasakojo, kad labai stengėsi neprarasti sąmonės, nes žinojo, kad tai gali baigtis mirtimi.

Išmestas į krantą jūreivis dar atrado jėgų nušliaužti prie tolokai esančio namo. Čia jis gavo šilto maisto, sausų rūbų ir buvo nugabentas į ligoninę.

Po pirmųjų interviu H.Edomas daugiau niekada viešai nekalbėjo apie savo išgyvenimus. Po dviejų mėnesių jis vėl išplaukė jūron su traleriu „Ross Antares“.

 

Žmonos apgynė vyrus

 

Praėjus šokui, kurį sukėlė tragiška žvejybos laivų žūtis, Halo visuomenę užvaldė pyktis. Daugelio žvejų žmonos surengė audringas demonstracijas mieste. Didžiulė moterų kolona žygiavo iki uosto krantinių ir pradėjo kampaniją už geresnes saugos sąlygas traleriuose.

Viena iš kampanijos lyderių tapo Lilian Bilocce. Ji organizavo parašų rinkimą po peticija, kurioje raginta imtis reformų žvejybos reikaluose. Ji taip pat vadovavo žvejų žmonų delegacijai, vykusiai į šalies parlamentą. Susitikime su ministru pirmininku Haroldu Vilsonu moterų delegacija įteikė peticiją, kurią pasirašė daugiau kaip 10 tūkst. žmonių, susijusių su žvejyba jūroje.

Žvejų žmonų organizuota kampanija praėjo sėkmingai. Buvo atliktas oficialus Halo tralerių tragedijos priežasčių tyrimas. Pagaliau įstatymas įteisino naujas saugos priemones, įskaitant ir būtinumą kiekviename tolimosios žvejybos laive turėti radijo operatorių. Buvo numatyti griežtesni reikalavimai tralerių projektavimui ir statybai.

Laikas bėga, o Halo tralerių tragedija vis dar nepamirštama. 2002 m. BBC komanda, išsinuomojusi mini povandeninį laivą, Isafjordur įlankoje pirmą kartą nufilmavo „Ross Cleveland“ nuolaužas po vandeniu. 2008 m. sausį ir vasarį Kingstone prie Halo buvo plačiai minimos 40-osios tragedijos metinės. Matyt, panašūs renginiai vyks ir 2018 m., praėjus pusei šimtmečio nuo Halo tralerių tragedijos.

Fotoreportažas
  • Halo tralerių tragedija-Foto-nr-6004_6005.jpg
  • Halo tralerių tragedija-Foto-nr-6004_6006.jpg
  • Halo tralerių tragedija-Foto-nr-6004_6007.jpg
  • Halo tralerių tragedija-Foto-nr-6004_6008.jpg
  • Halo tralerių tragedija-Foto-nr-6004_6009.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Halo tralerių tragedija"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.