Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena

Kasmet Klaipėdoje lankydamiesi Jūros šventėje norėtume joje išvysti ir kaip galima daugiau burlaivių, ypač senųjų Hanzos burlaivių, kurie tampa kitų Europos uostamiesčių švenčių puošmenomis.

 „Ubena von Bremen“ - kasmet nuplaukia apie 4000 jūrmylių, nuo 1991 metų joje mokėsi buriuoti apie 1500 asmenų.
„Ubena von Bremen“ - kasmet nuplaukia apie 4000 jūrmylių, nuo 1991 metų joje mokėsi buriuoti apie 1500 asmenų. @ „Bremerhaven.de“ nuotr. nuotr.

Skirtingų laivų junginys

Jūrų archeologijos sensacija buvo prieš 50 metų per Bremeną tekančios Vėzerio upės dumblyne aptikus medinio laivo liekanas, kurios priklausė Hanzos laikų burlaiviui – kogui.

600 metų dumblyne išgulėjęs laivas galėtų tapti muziejaus eksponatu. Šio atsakingo darbo ėmėsi Vokietijos laivybos muziejus Brėmerhafene. Šiandien čia galima apžiūrėti ne tik išsaugotas 1380 metais statyto laivo liekanas, bet ir susipažinti su Hanzos laivyno istorija.

Bremeno kogas, taip buvo pavadintas radinys, nėra tik XII-XIV amžius menantis istorinis laivybos paminklas. Tai dviejų skirtingų viduramžių laivų statybos tradicijų sintezės produktas. Iš vikingų laivų, skirtų gabenti dideliems kiekiams provizijos ir arkliams, kogas paveldėjo stipriai suręstą platų korpusą, o iš Viduržemio jūros prakybos laivų – aukštus bortus ir tiesiąsias (rėjines) bures. Taip atsirado naujo tipo laivai, kuriuos senąją vokiečių kalba vadino koggen (išgaubtas). Tai buvo maždaug 20-30 metrų ilgio ir 5-8 metrų pločio talpūs krovininiai laivai su aukštais bortais, įspūdingais antstatais priekyje ir laivagalyje. Jie turėjo vieną ar du stiebus su tiesiosiomis 150-200 kvadratinių metrų burėmis. Stiebuose buvo įrengti vadinamieji „varnų lizdai“, kuriuose budintys jūreiviai stebėdavo aplinką.

 

Reikėjo talpesnių laivų

Plėtojantis prekybai Šiaurės Europoje, reikėjo stiprių ir talpių vandens transporto priemonių. Kogai pirmiausiai buvo skirti prekybos reikalams, tačiau turėjo ir ginkluotę. Jų antstatuose stovėjo patrankos ir budėjo šauliai. Kilus kariniams konfliktams ar užpuolus piratams, Hanzos pirklių laivai tapdavo grėsminga jėga. Būtent tokie laivai padėjo Hanzos sąjungai XII-XIV amžiais dominuoti Šiaurės Europoje.

Hanzos miestų pirkliai su kogais plaukiojo Baltijos, Šiaurės ir net Viduržemio jūrose. Kaip byloja rašytiniai šaltiniai, jie buvo nutiesę vandens kelius nuo Kadiso Ispanijoje iki Kalavijuočių ordino įkurtos Rygos, nuo Škotijos ir Norvegijos iki slaviškojo Novgorodo. Talpiuose triumuose Hanzos kogai gabendavo įvairiausius krovinius: grūdus, audinius, rūkytas žuvis, alų, druską ir cukrų.

 

Atgimę istorijos liudininkai

Prasidėjus XV amžiui, sėkmingai gyvuojančiai Hanzos miestų sąjungai prireikė transportuoti didesnius krovinių kiekius. Baltijos regiono pirkliams teko statyti didesnius dviejų ar trijų stiebų laivus, tokius, kaip portugalų sukurtos karavelės. Lėtaeigiai, plaukiantys vos 3,5 mazgo greičiu, pūstašoniai nerangūs kogai ilgainiui buvo primiršti. Jų atvaizdai liko senose kronikose ir buvusių Hanzos miestų herbiniuose antspauduose. Praktiškesnės informacijos suteikė radiniai. Senųjų kogų liekanos buvo rastos ne tik Vokietijos pajūryje, bet ir Jutlandijos pusiasalyje (Danija), Olandijos polderiuose, o 1990 metais ir Piarnu miesto (Estija) apylinkėse. Pagal surinktus duomenis ne kartą buvo bandoma pastatyti garsiųjų Hanzos kogų kopijas.

Pirmieji, kurie pabandė rekonstruoti kogą, buvo Liubeko gyventojai. Jie dar 1926 metais, minėdami savo miesto, kaip buvusio Hanzos sąjungos centro, 700-ąsias metines, už aukotus pinigus pastatė 22 metrų ilgio ir 6 metrų pločio Liubeko kogą. Šis laivas išsilaikė iki 1950 metų, kol dėl netinkamos priežiūros subyrėjo, bet miestas neatsisakė ambicijos turėti ir ateityje panašų laivą, simbolizuojantį garsią jų miesto praeitį.

Liubeko verslininkės ir mecenatės Lizos Drėger iniciatyva buvo pastatyta ir 2004 metais į vandenį nuleista kita kogo replika, kuriai iniciatorės garbei buvo suteiktas „Lisa von Lübeck“ vardas. Tai buvo viena iš paskutiniųjų kogo kopijų. O pirmieji, paskatinti Bremeno radiniu, buvo draugijos „Jugend in Arbeit Kiel e.V.“ entuziastai pastatę Kylyje 23 metrų ilgio kogą pagal visas anų laikų technologijas.

Panašios iniciatyvos ėmėsi ir kiti buvę Hanzos miestai, puoselėjantys jūrinės kultūros istorinį paveldą. Šiandien Baltijos, Šiaurės, o neretai ir tolimesnes jūras vagoja keliolika garsiųjų Hanzos kogų kopijos. Tai – „Kieler Hansekogge“, „Bremer Kogge“, „Kamper Kogge“ ir kiti. Jie dalyvauja senųjų laivų sąskrydžiuose, jais plaukioja šimtai įvairaus amžiaus žmonių, neabejingų jūros romantikai ir laivybos istorijai.

 

Fotoreportažas
  • Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena-Foto-nr-2549_2551.jpg
  • Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena-Foto-nr-2549_2550.jpg
  • Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena-Foto-nr-2549_2552.jpg
  • Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena-Foto-nr-2549_2553.jpg
  • Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena-Foto-nr-2549_2554.jpg
  • Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena-Foto-nr-2549_2555.jpg
  • Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena-Foto-nr-2549_2556.jpg
  • Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena-Foto-nr-2549_2557.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Hanzos burlaiviai - jūrinių švenčių puošmena"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.