Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Hanzos laivas Suomių įlankos dugne

Prieš 500 m. Suomijos pakrantėje nuskendęs Hanzos pirklių laivas neretai lyginamas su keltu „Estonia“, kuris nuskendo 1994 m. rudenį.

Toks galėjo būti  Hanneke Wrome laivas.
Toks galėjo būti Hanneke Wrome laivas. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Pragaištingi spąstai

 

Baltijos jūros dugne guli daugiau nei 16 tūkst. nuskendusių laivų nuolaužų. Jų nuolat ieško jūros istorikai, archeologai, lobių medžiotojai ir aštrių nuotykių mėgėjai. Nuskendę laivai gali atverti nuostabų langą į savo laikmečio pasaulį, papasakoti apie išgyventas tragedijas, atskleisti dar neįmintas paslaptis.

Vienas istorinių laivų nuolaužų poligonas, kurį aktyviai tyrinėja suomių ir estų mokslininkai, yra Suomių įlankoje. Dar viduramžiais pietinėje Suomijos pakrantėje švedai pastatė mūrinę pilką Raseborgo pilį. Jos paskirtis buvo kontroliuoti pagrindinius burlaivių maršrutus, kurie vedė į Suomijos įlanką ir joje dominuojantį prekybos centrą Revalį (iki 1918 m. vasario 24 d. taip buvo vadinamas dabartinis Talinas). Šiame rajone plytėjo didelis Jusaaro salynas, kuriame gausu įlankų ir salų. Juos supantys vandenys daugeliui burlaivių, blaškomiems audrų ar plaukiantiems blogo matomumo sąlygomis, tapdavo pragaištingais spąstais.

Šiandien tai senovės laikus menančių laivų kapinynas. Viena seniausia ir žinomiausia jūrų katastrofos auka šiame kapinyne yra išskirtinio dydžio „hulk“ tipo Hanzos laivas. Populiariojoje literatūroje jis dažnai klaidingai vadinamas „Hanneke Wrome“, nes tai buvo ne laivo, o tik jo savininko ir kapitono pavardė. Lemtingą avariją jis patyrė 1468 m. lapkričio 20 d.

 

Pavojai Baltijos jūroje

 

Stambiausieji Hanzos sąjungos pirkliai buvo įsikūrę Liubeke ir iš ten siųsdavo laivus pas prekybos partnerius. Viduramžiais plaukioti Baltijos jūra su brangiais kroviniais buvo pavojinga dėl siautėjančių piratų. Pavojų didino ir Danijos karas prieš Švediją. Nors Hanzos pirkliai nesipyko su danais, tačiau jų laivai, keliaujantys į Švedijos Karalystės valdas prie Suomijos krantų, smarkiai rizikavo. Pakeliui tekdavo praplaukti Gotlando salą, kuri priklausė Danijai.

Todėl plaukti į šiaurę nuo Liubeko buvo pavojinga. Hanzos laivai, baimindamiesi piratų ir danų, krovinius gabendavo keliais drauge plaukiančiais laivais. Kiekvienas jų būdavo ginkluotas patrankomis ir turėjo būrį kareivių, kurie gynė keleivius, įgulą ir krovinius nuo užpuolikų.

Vengdami rizikos, vokiečių pirkliai neretai savo laivų keliones atidėdavo iki vėlyvo rudens. Tuo metu dėl blogų oro sąlygų danai ir piratai dažniausiai lindėdavo uostuose. Bet ir Hanzos laivams, pastatytiems iš ąžuolinės medienos, ne visada pavykdavo įveikti rudenines audras Baltijos jūroje.

 

Paskutinis reisas

 

Sulaukus vėlyvo rudens, 1468 m. lapkričio 11 d. iš Liubeko uosto išplaukė keturių laivų vilkstinė šiaurinės Baltijos jūros link. Du laivai plaukė tik iki Stokholmo, o kitų dviejų laukė žymiai ilgesnė ir sunkesnė kelionė iki Revalio.

Vienas iš šių laivų išsiskyrė tokiu dydžiu, kokio Liubekas dar nebuvo matęs. Tradiciniai Hanzos kogai buvo 15-20 m ilgio, o šis burlaivis, kuriam vadovavo Hanneke Wrome, buvo beveik dvigubai ilgesnis. Prieš kelionę į jį buvo pakrauta daug medaus, audinių, 10 tūkst. aukso guldenų ir kitų auksinių dirbinių. Dabartinė krovinių vertė galėtų viršyti milijoną eurų.

Įvairių šaltinių duomenimis, šiuo laivu išplaukė 40-60 įgulos narių ir 180 keleivių. Tarp jų pati žinomiausia ir garbingiausia buvo Raseborgo pilies valdytojo Laurenso Achelssono žmona Catherine, grįžtanti iš Stokholmo pas vyrą kartu su sūnumi.

Hanneke Wrome burlaivis ir mažesnis jo palydovas jau buvo beveik pasiekę kelionės tikslą, kai pakilo stiprus priešpriešinis vėjas. Jis abu laivus nubloškė Suomijos krantų link. Bangų talžomas didysis Hanzos laivas, pasak liudininkų, akimirksniu nuskendo su visais jame buvusiais žmonėmis. Eskorto laivas į Revalį atplaukė kaip per stebuklą, pasak jo įgulos, padedant Dievui.

 

Belaukiant sensacijos

 

Hanneke Wrome burlaivis tikriausiai sudužo atsitrenkęs į Jussaro salyno povandeninius akmenis. Nenuskendusios jo liekanos atsidūrė Raseborgo pilies pakrantėje. Jas uoliai surinko vietiniai gyventojai. Dėl to vyko ilgas diplomatinis susirašinėjimas tarp Liubeko, Stokholmo, Revalio ir Laurenso Achelssono, kurie išgelbėtą krovinį laikė savo nuosavybe. Iš šio susirašinėjimo tapo aišku, kad vietiniai valstiečiai dalį krovinio jau buvo išpardavę.

Iki šiol Talino miesto archyvuose yra išlikęs Hanzos pirklių manifestas Revalio vadovams tikintis atgauti prarastą krovinį.

Hanzos laivo katastrofa prie Suomijos krantų sukėlė „didelį nerimą ir liūdesį“ Liubeke. Uoste buvo pastatytas didelis akmeninis kryžius nelaimės aukoms paminėti. Suomijoje L.Achelssonas pastatė mūrinę bažnyčią, skirtą žuvusios žmonos ir sūnaus atminimui.

Įvertinus laivo sudužimo aplinkybes, Liubeke buvo priimtas nutarimas, kuriuo uždrausta išplaukti į tolimus reisus Baltijos jūroje po Martyno dienos, lapkričio 11-osios. Būtent tą dieną iš Liubeko į savo paskutinę kelionę išplaukė Hannekės Wrome burlaivis.

2015 m. gegužyje Archeologinio nardymo komanda, vadovaujama patyrusio naro, laivo nuolaužų tyrinėtojo Rauno Koivusaario, paskelbė, kad rado Hannekės Wrome laivo nuolaužas. Vėliau paaiškėjo, kad jos priklauso 18 amžiaus laivui.

Suomijos jūros istorikams ir archeologams žinoma ne taip jau daug viduramžio laivų nuolaužų, išbarstytų šios šalies pakrantėje. Atrasti Hannekės Wrome laivo gana geros formos nuolaužas būtų tikra sensacija.

 

 

Fotoreportažas
  • Hanzos laivas Suomių įlankos dugne-Foto-nr-8894_8895.jpg
  • Hanzos laivas Suomių įlankos dugne-Foto-nr-8894_8896.jpg
  • Hanzos laivas Suomių įlankos dugne-Foto-nr-8894_8897.jpg
  • Hanzos laivas Suomių įlankos dugne-Foto-nr-8894_8898.jpg
  • Hanzos laivas Suomių įlankos dugne-Foto-nr-8894_8899.jpg
  • Hanzos laivas Suomių įlankos dugne-Foto-nr-8894_8900.jpg
  • Hanzos laivas Suomių įlankos dugne-Foto-nr-8894_8901.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Hanzos laivas Suomių įlankos dugne"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.