Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Iššūkis jūros everestui

2016 m. sausį olandai minės 400 metų, kai jų tėvynainiai – jūrų keliautojas Williamas Schoutenas ir pirklys Jacobas La Maire su savo bendražygiais – apiplaukė Horną Amerikos žemyno pietiniame pakraštyje.

Paminklas žuvusiems jūrininkams  Horno rage
Paminklas žuvusiems jūrininkams Horno rage @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Reikėjo kito kelio

 

Šiandien Horno salelė – ne tik geografijos taškelis pasaulio žemėlapyje, bet kartu ir paminklas jūrų keliautojų narsumui, ištvermei, pasiaukojimui. Keturis amžius, aplenkdami Horno kyšulį, drąsūs kapitonai veda pro jį savo laivus. Pirmieji šį kelią išbandė olandų navigatoriai.

Įsigijusi turtingas kolonijas Pietų Amerikos vakarinėje pakrantėje, Ispanija uždraudė kitoms šalims plaukti per sąsiaurį, kurį 1520 metais buvo atradęs Magelanas. Labiausiai tuo buvo nepatenkinti olandų armatoriai, kuriuos traukė brangakmeniais, šilku ir prieskoniais prekiaujančios Rytų šalys. Olandų laivai šias tolimas šalis pasiekdavo tik plaukdami aplink Afriką ir per Indijos vandenyną. Tai buvo labai tolimas ir nesaugus kelias.

1602 metais susikūrusi Olandų Rytų Indijos bendrovė surado du nuotykių ieškotojus, kurie tvirtino, kad Magelano sąsiauris ne vienintelė vieta, pro kur galiam perplaukti iš vieno vandenyno į kitą. Gal toliau į pietus yra ir kitas praėjimas?

Gavę pritarimą ir finansinę paramą, W.Schoutenas ir J.La Maire ekspedicijai paruošė du laivus – trijų stiebų 360 tonų vandens talpos burlaivį „Eendracht“ ir 110 tonų „Horn“. Karininkus ir jūrininkus samdė su sąlyga, kad jie plauks bet kur, paklusdami ekspedicijos vadovams. Be to, jie paleido gandą, kad kelionės tikslas – rasti aukso.

1615 metų gegužyje laivai pakėlė inkarus ir paliko Horno uostą Tekselio saloje (didžiausia sala Vakarų Fryzų salyne). Tik atvirame Atlanto vandenyne vadovai atskleidė įguloms tikrąjį ekspedicijos tikslą – rasti naują kelią į Pietų jūrą (taip tada dar vadino Ramųjį vandenyną), aplenkiant Magelano sąsiaurį, ir toliau plaukti į Rytų Indiją.

 

Olandai buvo pirmieji

 

Tik lapkričio mėnesį po ilgos ir varginančios kelionės ekspedicijos laivai pasiekė tą vietą, kur Magelanas atrado sąsiaurį. Čia juos ištiko bėda – gaisras sunaikino „Horn“. Pakrovę į „Eendracht“ viską, ką pavyko išgelbėti, W.Schoutenas ir J.La Maire plaukė toliau į pietus. Nerimas nepaliko jūrininkų: kas minutę jie tikėjosi pamatyti skersai kelio kalnų virtinę, kas reikštų neįveikiamą kliūtį. Tai būtų galas viltims rasti naują kelią.

Bangos rieda viena paskui kitą iš pietvakarių, jūros vanduo, kaip ir anksčiau, žydras. Viskas bylojo, kad priekyje driekiasi didžiulė ir gili jūra. Šaltis stiprėjo, rangautas ir takelažas pasidengė ledu, pasipylė kruša. Jūra kunkuliavo, smarkus vėjas plėšė bures, bet olandų laivas ir toliau galynėjosi su stichija.

1616 m. sausio 31 dieną „Eendracht“ plaukia išilgai juodo uolingo, vėjų ir bangų išraižyto kyšulio. Tai ir yra labiausiai į pietus nutolęs kontinento punktas, ribinis stulpas pakeliui į Ramųjį vandenyną.

Išvargę ir kiaurai permirkę, bet išdidūs ir laimingi, jūreiviai mojo kepurėmis ir skrybėlėmis šaukdami: „Mes pavadinsime jį Horno ragu. Mūsų šlovingojo Horno miesto vardu!“

Taip žmonės pirmą kartą apiplaukė baisųjį ragą, atradę jį po 96 metų, kai Magelanas prasmuko į Ramųjį vandenyną jo vardu pavadintu sąsiauriu.

 

Prie Horno ir lietuvių pėdsakas

 

Neįmanoma suskaičiuoti visų burlaivių, kuriuos ištiko nesėkmė, bemėginant aplenkti Horno kyšulį. Pavyzdžiui, 1741 metais iš anglų admirolo Georgo Ansono 6 laivų eskadros, pasiųstos persekioti ir naikinti Ispanų laivus, tik trys sugebėjo aplenkti Horno kyšulį po beveik du mėnesius trukusių bandymų. Stiprūs priešiniai vėjai ir ledų sangrūdos juos vis nublokšdavo atgal. Iš dviejų tūkstančių jūreivių, palikusių Angliją, namo grįžo tik 104.

Mažai kas žino, kad 1787 m. anglų burlaivis „Bounty“, vadovaujamas kapitono Williamo Bligh, pasiųstas pargabenti duonmedžio sodinukų iš Ramiojo vandenyno salų, nesėkmingai bandė aplenkti Horno kyšulį. Daugiau kaip mėnesį jis sukiojosi prie jo, bet galiausiai buvo priverstas rinktis ilgesnį kelią plaukdamas aplink Afriką.

Reikia priminti, kad būtent tais laikais gimė legenda apie Skrajojantį olandą, kapitoną, kuris pardavė velniui sielą, iškeisdamas ją už palankų vėją prie Horno kyšulio.

Lietuvos buriuotojų jachtai „Laisvė“ pavyko be didelių nuotykių aplenkti Horną, o jachtų „Aura“ ir „Ambersail“ įgulos net buvo išlipusios Horno saloje, kuriame stovi paminklas šiose vietose žuvusiems jūreiviams ir laivams.

Fotoreportažas
  • Iššūkis jūros everestui-Foto-nr-4578_4579.jpg
  • Iššūkis jūros everestui-Foto-nr-4578_4580.jpg
  • Iššūkis jūros everestui-Foto-nr-4578_4581.jpg
  • Iššūkis jūros everestui-Foto-nr-4578_4582.jpg
  • Iššūkis jūros everestui-Foto-nr-4578_4583.jpg
  • Iššūkis jūros everestui-Foto-nr-4578_4584.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Iššūkis jūros everestui "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.