Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Jūrininkai, kurių nepageidauja laivuose

Kiekvienas kapitonas pasakytų, kad laivuose sutinka jūrininkų, kuriuos norisi greičiau išsiųsti į krantą.

Prieš laivo nosį graži jūra, bet pačiuose laivuose visko gali būti.
Prieš laivo nosį graži jūra, bet pačiuose laivuose visko gali būti. @ Vidmanto Matučio nuotr.

Bijo nedrausmingų jūrininkų

 

Girtuokliavimas, netgi narkotikų naudojimas, nesugyvenamas charakteris, amžinas nepasitenkinimas viskuo laive. Įprasta, kad dar nesibaigus reisams dėl to dalį jūrininkų stengiamasi išsodinti į krantą.

Kalbos apie jūrininkus triukšmadarius ir nusižengėlius eina iš lūpų į lūpas. Lietuvos jūrų kapitonų asociacijos pirmininkas, jūrų kapitonas Juozas Liepuonius teigė, kad prieš formuojant įgulas kapitonai skambina vieni kitiems, klausinėja apie jūrininkus.

Jūrų kapitonai tokia informacija mielai dalinasi, nieko neslepia, nes kiekvienas savo darbe yra sutikęs netinkamų, kaprizingų jūrininkų su blogais įpročiais. Anksčiau kapitonai pildydavo netgi specialias grafas jūrininkų knygelėse apie jų elgesį. Dabar tai nebedaroma, nors vietos įrašams apie jūrininkų elgesį yra išlikusios.

Anot J.Liepuoniaus, kad į laivus pakliūtų drausmingi, tvarkingi jūrininkai ypač suinteresuotos įdarbinimo agentūros. Jei jūrininkas dėl netinkamo elgesio nurašomas iš laivo, jo sugrąžinimo išlaidas apmoka agentūra, kuri paskui gali iš to jūrininko išsireikalauti pinigus.

Ar įdarbinimo agentūros turi jūrininkų „Juoduosius sąrašus“? J.Liepuonius teigė to klausęs įdarbinimo agentūrų, bet niekas nepripažino, kad tokie sąrašai yra. Be abejo, kad kiek viena įdarbinimo agentūra žino tuos iš kurių „galima laukti netikėtumų“.

Tarptautinė transporto darbuotojų federacija (ITF) savo leidinyje „Itfseafarers.org“ pripažįsta, kad kai kuriose šalyse „Juodieji sąrašai“ egzistuoja ir į juos traukiami asmenys, kurie neva esantys „rūpesčių kėlėjais“ ir reikalauja laivuose geresnių darbo sąlygų, atlyginimų, kolektyvinių sutarčių.

 

Keičiasi girtuokliavimo tradicijos

 

Įgulos formuojamos iš įvairių šalių jūrininkų ir sunkūs žmonės pakliūva į laivus.

J.Liepuonius prisiminė, kad ankstesniais metais pagrindinis jūrininkų nusižengimas laivuose būdavo alkoholio vartojimas.

Daugiausiai šią silpnybę turi slavų kilmės jūrininkai - tiek rusai, tiek ukrainiečiai. Bet laive buvęs sutikęs ir girtuokliaujančių rumunų, netgi australų. Jei kitų tautybių žmonės išgeria ir nedarbingi būna maždaug parą, tai slavų kilmės jūrininkai „gastroliuoja“ ir 3-4 paras.

Prisimintas atvejis, kaip iš Murmansko į Ispaniją remontuoti reikėjo pervaryti laivą. Jo padėjėjas per neapdairumą naujai atėjusiems jūrininkams rusams davė avansą. Šie laive nesirodė tris paras. J.Liepuonius pastebėjo, kad ir tarp rusų, ukrainiečių būna labai padorių, inteligentiškų, alkoholiu nepiktnaudžiaujančių jūrininkų.

Prisimintas ir vienas realus atvejis su vokiečių kilmės mechaniku.

„Klausas visada prašydavosi pas mane į laivą, nes žinojo, kad aš jam leisiu pasiimti į reisą dėžę alaus. Po budėjimo jis išgerdavo alaus ir su juo niekada nebuvo jokių problemų“, - prisiminė J.Liepuonius.

Anot jo, pastarąjį dešimtmetį piktnaudžiavimas alkoholiu laivuose sparčiai mažėja. Prisideda ir daugelyje laivybos kompanijų diegiama nulinė alkoholio tolerancija.

„Ne tik jūrininkai, bet ir aš kaip laivo kapitonas, ateidamas į laivą privalau pasirašyti garbės deklaraciją, kad neturiu polinkio į alkoholį, narkotikus. Kai kuriose kompanijose netgi atliekami specialūs kepenų tyrimai, kad būtų apsisaugoma nuo priklausomybę turinčių jūrininkų“, - teigė J.Liepuonius.

Savo praktikoje J.Liepuonius teigė du kartus susidūręs su jūrininkais, kurie vartojo narkotikus. Abiem atvejais juos teko išsiųsti iš laivo.

Buvo ir toks atvejis, kai vienas mechanikas vos ne kasdien rašydavo raportus apie kitus įgulos narius. Kai jų susikaupė krūva, teko atsisveikinti su mechaniku, paaiškinus, kad jį vieną lengviau atleisti nei būrį jūrininkų.

 

Laivuose nebetoleruoja ir rūkorių

 

J.Liepuoniaus vertinimu, mūsų laikais laivuose dažnesni būna nacionaliniai konfliktai. Jie kyla dėl pačių įvairiausių ir netikėčiausių dalykų.

Viename iš laivų, kuriam jis vadovavo, susiginčijo įgulos nariai vokiečiai ir rumunai. Pastarieji priekaištavo vokiečiams, kad šie per Antrąjį pasaulinį karą palikę žūti prie Staliningrado sąjungininkų rumunų divizijas. Paaiškėjo, kad vieno rumunų jūrininko senelis kariavo ir žuvo prie Staliningrado.

Kitame laive jis susidūrė su atveju, kai jūrininkai nenorėjo klausyti vyriausiojo mechaniko, nes šis pagal jų kastą esąs žemesnio rango. Tokie atvejai dažnesni tarp Indijos, Šri lankos, Pakistano jūrininkų.

Jūrų teisę Lietuvos jūreivystės akademijos klausytojams dėstantis J.Liepuonius specialiai dėmėjosi nacionalinių konfliktų atvejais laivuose. Pastaraisiais metais buvo du išskirtiniai atvejai, kai viename laive susimušė Malaizijos ir Indijos jūreivių įgulos. Kol vyko muštynės laivas užplaukė ant rifo. Kitame laive mušėsi filipiniečiai ir lenkai. Muštynės buvo aršios, su aukomis.

Kai kuriuose jūriniuose puslapiuose, kaip „Maritimeolympiad.com“ pateikiamos rekomendacijos, kaip gesinti konfliktus tarp jūrininkų.

Išskirtiniai jūrininkai laivuose būna rumunai. Jiems būdingas polinkis į kontrabandą - nelegalią prekybą cigaretėmis, alkoholiu, kitomis prekėmis. J.Liepuonius prisiminė atvejį, kai vienas rumunas JAV prisipirkęs cigarečių po 7 JAV dolerius už pakelį juos sugebėjo parduoti Brazilijoje po 35-40 JAV dolerių.

Kontrabandininkai ne mažiau pavojingi nei narkomanai, nes į laivą gali atsinešti ir narkotikų. Europos šalyse jau įvedinėjama sistema, kad jūrininkai į laivą galėtų pasiimti apibrėžtą kiekį cigarečių. Taip pat daugėja laivų, kuriuose rūkantys jūrininkai iš viso nepageidaujami. Rūkymas laivuose laikomas ne ką mažesnė bėda nei alkoholis. Tačiau tiesiogiai uždrausti jūrininkams rūkyti nesiryžtama, nes tai būtų žmogaus teisių pažeidimas. Bet atranka gali būti vykdoma ypač į tanklaivius, balkerinius ir pavojingus krovinius gabenančius laivus.  

 

Fotoreportažas
  • Jūrininkai, kurių nepageidauja laivuose-Foto-nr-8469_8470.jpg
  • Jūrininkai, kurių nepageidauja laivuose-Foto-nr-8469_8471.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Jūrininkai, kurių nepageidauja laivuose"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.