Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas

Jei jus domina jūros nuotykiai, pradėkite nuo kapitono Frederiko Marryato romanų, kurie buvo užkariavę XIX amžiaus skaitytojų širdis ir tebejaudina marinistinės literatūros mėgėjus iki šių dienų.

Dešinėje fregata IMPERIEUSE, kuriame savo karjerą pradėjo Frederikas Marryatas. Dail. ThomasWhitcombe
Dešinėje fregata IMPERIEUSE, kuriame savo karjerą pradėjo Frederikas Marryatas. Dail. ThomasWhitcombe @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Pasigirti negalime

 

Deja, juos skaityti teks tik anglų, vokiečių, švedų, danų, rusų ir dar kokia kita kalba. Iki šiol nei viena jo knyga nebuvo išversta į lietuvių kalbą. Ir, matyt, nebus. Mūsų knygų leidyklos tradiciškai nerodo didelio entuziazmo marinistinės literatūros leidybai. Tačiau gal nereikėtų joms dėl to labai priekaištauti. Juk viską lemia paklausa.

Jūreivystė lietuviams niekada nebuvo prioritetas pasirenkant veiklos sritį. Taip jau istoriškai susiklostė, kad dėl geopolitinių aplinkybių mūsų senovės valdovams nepavyko atvesti Lietuvos prie jūros. Tarpukario Lietuvoje jūrinės valstybės kūrimo entuziastų lyg ir netrūko, tačiau neturint istorinės atminties, susijusios su jūrine laivyba, matyt, nebuvo įmanoma tikėtis esminių pokyčių. Nepadėjo ir keliautojo, geografijos profesoriaus Kazio Pakšto propaguojama idėja – „10 nuostatų tautai įjūrinti“. Kita vertus, dvidešimt du nepriklausomybės metai per mažas laikotarpis užkrėsti taikią žemdirbių tautą neramios jūreivystės bacilomis.

Pergyvendami, kad negalime pasigirti į lietuvių kalbą išverstais šiuolaikinių marinistikos grandų Patricko O'Briano, Cecilio Scotto Foresterio ir Dudley Bernardo Egertono Pope jūros nuotykių romanais, tenka pasiguosti nebent tuo, kad dabartinės kartos jaunimas, linkstantis prie jūros pasaulio, jau neblogai skaito ir rašo angliškai. Gal jų akiratyje atsidurs ir šaunaus anglų jūreivio kūryba?

 

Įgyvendinta svajonė

 

Frederikas Džozefas Marryatas (Frederick Joseph Marryat, 1792-1848)) buvo anglų karališkojo karinio jūrų laivyno pareigūnas, keliautojas, Napoleono karų laikotarpio herojus ir vienas pirmųjų istorinių bei fantastinių jūros nuotykių romanų autorius.

Būsimasis jūrininkas ir rašytojas gimė Londone turtingo komersanto, turėjusio „prekybos princo“ pravardę, šeimoje. Nuo vaikystės pasižymėjo maištingu charakteriu ir potraukiu nuotykiams. Jis keletą kartų buvo pabėgęs iš namų ir bandė patekti į laivą, su kuriuo galėtų išplaukti į jūrą.

Kai Frederikui sukako 14 metų, tėvas, pasinaudodamas savo, kaip JK Bendruomenių rūmų nario, įtaka, įtaisė sūnų mičmanu fregatoje „Imperieuse“. Šiam laivui vadovavo drąsus ir sėkmingas kapitonas Thomas Cochrane, kuris vėliau tapo kai kurių Marrryato romanų herojaus prototipu.

Tarnaudamas fregatoje, Frederikas dalyvavo ne viename mūšyje ir priešo laivų užgrobime prie Prancūzijos ir Ispanijos krantų, Montgato pilies Katalonijoje šturme. Laivui vykdant karines užduotis Šeldės upėje, Frederikas susirgo maliarija ir buvo išsiųstas į Angliją..

1809 metais pagijęs mičmanas Frederikas buvo paskirtas tarnauti į 74 patrankų linijinį laivą „Centaur“. Laivui plaukiojant Viduržemio jūroje, jis šoko už borto gelbėdamas nuo groto rėjos nukritusį jūreivį. Tai buvo jau antras toks atvejis, kai Frederikas puolė gelbėti jūroje skęstantį žmogų. Anksčiau, 1806 metais, tai atsitiko jam tarnaujant fregatoje „Imperieuse“.

 

Karjera jūroje

 

F.Marryatas daugiau kaip 20 metų praleido tarnaudamas britų Karališkajame kariniame jūrų laivyne. Kildamas karjeros laiptais nuo mičmano iki jūrų kapitono, jis vadovavo ne vienam dideliam ir gerai ginkluotam anglų kariniam burlaiviui.

Teko F.Marryatui dalyvauti 1812-1814 metų amerikiečių-anglų kare, Pasibaigus karams su Prancūzija, jam teko įdomi misija. 1821 metų gegužės mėnesį F.Marryatas buvo paskirtas vadovauti brigui „Rosario“, kuris stovėjo Šv.Elenos saloje. Tuo metu kaip tik mirė šioje saloje kalintas Napoleonas. Salos gubernatorius generolas Hudsonas Love leido F.Marryatui padaryti mirties patale gulinčio Napoleono kūno eskizus, kurie vėliau buvo paskelbti kaip litografijos. Jam buvo pavesta nugabenti ir žinią apie Napoleono mirtį į Angliją.

Pasinaudodamas pertraukomis tarp reisų, F.Marryatas užsiimdavo moksliniais tyrimais. Jis suprojektavo originalią gelbėjimo valtį „Lifeboat“, už kurią buvo apdovanotas„Royal Humane Society“ medaliu. Jo autorystei priklauso ir vėliavų signalizacijos sistema, kuri buvo vadinama Marryato kodeksu.

1823 metais, vadovaudamas korvetei „Larne“, F.Marryatas dalyvavo pirmajame Anglijos-Birmos kare. Dar po kelių metų su fregatu „Ariadne“ buvo pasiųstas ištirti Madeiros ir Kanarų salų seklumas. Tas darbas jam pasirodė labai nuobodus, todėl atsistatydino iš karinės tarnybos ir nuo 1830 metų atsidėjo vien rašymui.

 

Jūros nuotykių romanai

 

Dar tarnaudamas laivyne, laivui stovint tolimų užkampių uostuose, F.Marryatas imdavosi plunksnos ir, prisimindamas patirtus nuotykius bei girdėtus jūrininkų pasakojimus, pradėjo kurti jūros nuotykių romanus ir apsakymus.

1829 metais savo pirmąjį autobiografinį romaną „Jūrų karininkas“ F.Marryatas parašė jūroje. Išėjęs į pensiją pradėjo kurti jūros nuotykių romanų seriją, iš kurių garsiausiais tapo „Peteris Simple“, „Midshipman Easy“, „Laivas vaiduoklis“, „Karaliaus nuosavybė“, „Ramiojo vandenyno nuolaužos“ ir kai kurie kiti..

F.Marryato romanai atspindi Napoleono karų laikotarpio anglų karinio jūrų laivyno veiksmus. Jie įdomūs kaip autoriaus 25 metų patirtis jūroje. Klasikinis jūrinis pasakojimas, išmintingi ir nepamirštami personažai, išsiskiriančios detalės pelnė tokių žinomų rašytojų, kaip Markas Tvenas, Džozefas Konradas ir  Ernestas Hemingvėjus .pagyrimą.

F.Marryatto kurinius vargu galima priskirti didžiajai literatūrai, tačiau vis dėlto jų skaitymas teikia įdomaus malonumo.

 

Fotoreportažas
  • Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas-Foto-nr-8401_8402.jpg
  • Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas-Foto-nr-8401_8403.jpg
  • Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas-Foto-nr-8401_8404.jpg
  • Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas-Foto-nr-8401_8405.jpg
  • Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas-Foto-nr-8401_8406.jpg
  • Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas-Foto-nr-8401_8407.jpg
  • Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas-Foto-nr-8401_8408.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Jūrininkas, rašytojas ir nuotykių ieškotojas"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.