Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Jūrų kapitonas, sukūręs moderniausią „laivą“ Europoje

Neperdedant galima teigti, kad Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje baigėsi jūrų kapitono Ričardo Zažeckio epocha, kuri ją padarė viena geriausių jūrinio mokymo įstaigų Europoje.

R.Zažeckis laivų treniruoklyje. Vidmanto Matučio nuotr.
R.Zažeckis laivų treniruoklyje. Vidmanto Matučio nuotr. @ nuotr.

Navigacinio treniruoklio tėvas

 

Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos taryba Radiolokacinio treniruoklio vedėjui, docentui, jūrų kapitonui Ričardui Zažeckiui už mokslinės, pedagoginės veiklos rezultatus, jūrininkų rengimo inovatyvumą suteikė šios mokyklos garbės vardą ir įteikė pažymėjimą Nr.1.

R.Zažeckis prisipažino, kad nuo balandžio 1-osios šioje mokykloje nebedirba. Nuo 1986 iki 1991 m. jis buvo šios mokyklos viršininku, o vėl sugrįžęs 1998 m. kartu su kolegomis ir jau mokyklai pradėjusiu vadovauti Viktoru Senčila, ėmėsi veiklos, kuri išvedė šią mokyklą į europinį lygį.

Pats R.Zažeckis prisipažino, kad jis yra laikomas Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos navigacinio treniruoklio tėvu.

Šis treniruoklis jam brangus, nes pagindytas ir užaugintas tarsi vaikas. Užuomazgos prasidėjo dar 1988 metais, kai tuomet dar Klaipėdos jūreivystės mokykloje įkurta pirmoji kompiuterinė radiolokacinė klasė.

Šiandieninis - vienas geriausių Europoje navigacinių treniruoklių Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje kurtas nuo 2000 metų ir, kaip pripažino R.Zažeckis, turi sąsajų su ta pirmąja kompiuterine klase.

 

Realistiškiausias treniruoklis

 

Šiandien Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje yra sukurta ištisa navigacinio simuliatoriaus sistema.

R.Zažeckio teigimu, jokia kita aukštoji jūreivystės mokykla Europoje nesuteikia progos absolventams laikyti baigiamojo egzamino treniruoklyje, kuris visiškai atitinka laivo tiltelį,  pačias įvairiausias laivybos sąlygas, orų pokyčius, turi daugybės Europos ir pasaulio uostų laivų vedimo schemas.

„Smagu būdavo stebėti, kaip mūsų absolventai tarsi laivų kapitonai imasi vesti į uostus laivus pagal 100 procentų atitinkančią natūralios laivybos aplinką. Pradžioje jaudindavosi, bet po kokių 5 minučių pasijusdavo lyg plauktų tikru laivu ir tvirtai perimdavo jo valdymą“, - prisiminė R.Zažeckis.

Ne viena kitų šalių jūrininkų rengimo mokykla Klaipėdai pavydėjo tokios treniruoklių sistemos, stebėjosi, kap realistiškai viskas vyksta.

„Kiekvienas treniruoklio kūrimo niuansas perėjo per mano rankas. Atlikta ir daugybė mokslinių darbų. Atsirado Klaipėdos uosto laivybos modelis, kurtos locmanų mokymo programos, treniruoklyje vyko išdujinimo laivo „Independence“ visų į Klaipėdą atplaukiančių dujovežių, didžiųjų konteinerinių laivų įplaukimo mokymai“, - su pagarba navigaciniam treniruokliui kalbėjo R.Zažeckis.

Patyrę didelių laivų kapitonai po 10-20 kartų per dieną vesdavo savo laivą į Klaipėdos uostą ir iš jo įvairiomis sąlygomis. Jų veiksmus stebėdavo R.Zažeckis, uosto locmanai, pasirašydavo pažymą, kad pasirengta įvesti išskirtinį laivą į Klaipėdos uostą.

R.Zažeckis prisiminė, jog didžiausias tokių treniruočių pripažinimas buvo tai, kia vieno didelio laivo kapitonas viešai pripažino, jog natūroje įvesti didžiulį laivą į uostą nebuvo sunkiau nei jis tai darė Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos treniruoklyje.

Lietuvos aukštąją jūreivystės mokyklą R.Zažeckis paliko įsitikinęs, kad parengta tinkama pamaina. Radiolokacinių treniruoklių grupei vadovaus laivavedys Arvydas Jankauskas.

 

Šeimoje - trys jūrų kapitonai

 

Du Ričardo Zažeckio sūnūs - 57-erių Arnoldas ir 53-jų Hubertas, kaip ir tėvas yra jūrų kapitonai. Abu dirba užsienio šalių vėliavų kompanijose. Arnoldas Zažeckis - specialios paskirties netradicinius sunkius krovinius gabenančio laive. Hubertas Zažeckis vadovauja po 20 tūkst. TEU konteinerių gabenantiems MSC konteinervežiams.

Iš Vilkijos kilęs Ričardas Zažeckis šeimoje ar giminėje neturėjo jokių jūrininkų.

Jam pasirinkti jūreivystę paskatino kitas panemunietis iš Skirnemunės kilęs Sigitas Šileris.

Daugumos vaikinų iš Lietuvos kelias į jūreivystę tuomet vedė per Klaipėdos jūreivystės mokyklą į tuomet didžiulį Lietuvos žvejybos laivyną.

1962 m. 13-ąją Klaipėdos jūreivystės mokyklos šturmanų laidą baigusiam R.Zažeckiui teko padirbėti, pradžioje ir jūreiviu žvejybos traleriuose, vėliau įvairiose kapitono padėjėjo pareigose žvejybos bazėse „Julija Žemaitė“, „Kovinė šlovė“, „Palanga“.

1973 m. pats tapo „Julius Janonis“ kapitonu. Vėliau buvo įvairių plaukiojančių transportinių laivų, netgi aprūpinimo tanklaivio kapitonu.

 

Labiausiai įsiminę reisai

 

Po to, kai 1986-1991 m. dirbo Klaipėdos jūreivystės mokyklos viršininku, o galvoje sukosi mintys grįžti į jūrą, įsiminė du ypatingi reisai.

Nuo 1991 metų tapo transportinio laivo „Bryz“ kapitonu, kuris gabeno šaldytas žuvis. Laive iškelta Lietuvos vėliava. Sunkus kelias nepriklausomybės link - trūkinėjančios tiekimo grandinės. Keturių mėnesių laivo areštas Nigerijoje su įstrigusia įgula, 15 mėnesių trukęs reisas ir laivo perdavimas į metalo laužą Pakistane, Karačyje.

Kitas ir R.Zažeckio gyvenime paskutinysis reisas buvo su transportiniu refrežeratoriumi „Seafrost“, kurį ketinta pavadinti „Frio Klaipėda“. Bet taip susiklostė, kad laivą su įgula teko išnuomoti graikams.

Iš Ukrainos Nikolajevo laivų statyklos priimtas naujas laivas, jo krikštynos Graikijoje. Po to ilgas reisas. Įveiktas Atlantas, Folklendai, žadėto krovinio neatsirado. Per Magelano sąsiaurį į Ramųjį vandenyną į Peru ir vėl krovinio nebėra. Tada Panamos kanalu tuščiomis į Norvegiją, o iš ten su silkėmis į Japoniją. Toliau keletas saudykliniu reisu tarp Argentinos ir Japonijos uostu, ir... skrydis namo. Per 13 mėnesių trukusį reisą daugiau nei  1,5 karto apiplauktas žemės rutulys.

Fotoreportažas
  • Jūrų kapitonas, sukūręs moderniausią „laivą“ Europoje-Foto-nr-8969_8970.jpg
  • Jūrų kapitonas, sukūręs moderniausią „laivą“ Europoje-Foto-nr-8969_8971.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Jūrų kapitonas, sukūręs moderniausią „laivą“ Europoje"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.