Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Kada atsirado ro ro tipo laivai?

Šiuolaikiniai „ro-ro“ tipo laivai, skirti gabenti ratinę techniką jūros keliais, „gimė“ kartu su Kryžiaus žygių pradžia.

Jūrų perkėla Klaipėdoje priimdavusi į laivus geležinkelio vagonus buvo tipiškas Ro ro terminalas
Jūrų perkėla Klaipėdoje priimdavusi į laivus geležinkelio vagonus buvo tipiškas Ro ro terminalas @ Vidmanto Matučio nuotr.

Venecijiečių laivai su vartais

 

1123 metais tamplierių ordino įkūrėjas Hugo von Paynes rengėsi eiliniam Kryžiaus žygiui į Jeruzalę ir ieškojo tam tinkamų laivų. Susitarimą, dabar sakytume konkursą, pervežti riterių kariuomenę per Viduržemio jūrą laimėjo Venecija, nustūmusi į šalį Genujos ir Pizos laivininkus. Venecija už tam tikrą sumą įsipareigojo pervežti 4,5 tūkstančio riterių, visą armiją samdinių, maisto atsargas ir apie 9000 arklių.

Venecijos respublika riteriams, išvykstantiems į Šventąją žemę, pasiūlė daugiau kaip 200 laivų. Didžiąją jų dalį sudarė nerangūs buriniai nefai ir greitos kovinės galeros. Arkliams ir gurguolei pervežti Venecijos laivų statytojai pagamino specialius laivus. Tai buvo buriniai transportiniai laivai su giliais triumais. Į juos buvo patenkama per pakeliamą tiltelį ir laivagalyje įtaisytas duris. Prancūzai, kurie sudarė daugumą kryžiaus žygio dalyvių, tuos laivus pavadino „huis“, kas išvertus reiškia durys. Vokiečių riteriams jie buvo „Torschiffe“ – vartų laivai.

Venecijiečių sukurtas transportinio laivo modelis pasitarnavo ne vienai kariaunai keliantis per jūras. Išlikę istoriniai dokumentai teigia, kad į tokius laivus, atvėrus jų gale vartus, būdavo galima labai greitai sulaipinti po 30-40 arklių su raiteliais. Yra išlikęs pasakojimas apie tai, kaip jie veikė. Atplaukę į priešų žemę, atvykėliai laivagaliais įsiremdavo į smėlėtą krantą ir pro atsivėrusius laivo vartus staigiai išjodavo šarvuoti riteriai.

Šiuolaikinių „ro-ro“ pirmtakai suvaidino lemiamą vaidmenį, kai 1204 metais tamplieriai kartu su venecijiečiais užėmė Konstantinopolį. Prasidėjus lenktynėms dėl viešpatavimo Viduržemio jūrose, Venecijos respublika pradėjo statyti daugiau laivų, pritaikytų mūšiams jūroje. Nustojus naudoti „vartų laivus“, jie buvo ilgam pamiršti.

 

Geležinkelį su laivu sujungė anglai

 

Kelis šimtmečius niekam neatėjo į galvą pasinaudoti Venecijos laivų statytojų patirtimi. Net įsigalint okeaniniams garlaiviams, ratinė technika buvo traktuojama kaip bet kuris kitas krovinys. Tačiau jos pakrovimas ir iškrovimas, specialus pritvirtinimas triumuose buvo varginantis, ilgai trunkantis ir sudėtingas procesas. Techninė pažanga turėjo išspręsti šią problemą.

Šiuolaikinių „ro-ro“ laivų kūrėju laikomas anglų inžinierius geležinkelininkas Thomas Bouch (1822-1880). Jį pasamdė viena Škotijoje veikusi geležinkelio bendrovė, gabenusi savo vagonais anglis iš kasyklų į Aberdyną, Dandi ir Beriko prie Tvido miestus Šiaurės jūros pakrantėje. Čia anglys būdavo perkraunamos iš vagonų į laivus, kurie jas išvežiodavo po kitus Didžiosios Britanijos uostus. Siekiant paspartinti ir atpiginti krovinių gabenimą, T. Bouch pasiūlė prieplaukose pastatyti specialius tiltus su geležinkelio bėgiais, kurie susijungtų su tokiais pat bėgiais laivo denyje. Jais ir turėjo riedėti vagonai su anglimis. Taip atkrito būtinybė bent keletą kartų perkrauti anglis, kol jos pasieks vartotoją.

Pirmasis modernus traukinys-keltas, teikiantis „roll-on/roll-off“ (ridenti į, ridenti iš) paslaugą, buvo „Leviathan“, pastatytas 1849 metais Edinburge. Vagonus su kroviniais pro pakeltą laivo galą įridendavo ir išridendavo specialūs uosto garvežiai. Ši transporto linija veikė keletą metų, tačiau tuometinė šio įrenginio technologija dar nebuvo pakankamai pajėgi.

 

Karo metais patobulėjo

 

T. Bouch idėja buvo plačiai naudojamasi Pirmojo pasaulinio karo metu. Patobulinus tiltų technologiją ir pastačius pajėgesnius keltus iš Anglijos į Prancūziją ant geležinkelio riedmenų buvo gabenama artilerija ir kitokie karo reikmenys. Kaip parodė atlikta analizė, įprastiniu būdu gabenant 1000 tonų karinių medžiagų nuo gamyklos iki paskirties vietos prireikdavo 1500 darbininkų, o naudojantis keltu-traukiniu šių žmonių skaičius sumažėjo iki maždaug 100. Tai buvo labai svarbu britų geležinkeliui, kuris išgyveno kvalifikuotų ir nekvalifikuotų darbininkų stygių, nes dauguma vyrų buvo pašaukti į kariuomenę.

Per Antrąjį pasaulinį karą atsirado laivai į kuriuos pro pakeltus laivo galo vartus galėjo tiesiai įvažiuoti ratinės transporto priemonės: amfibijos, automobiliai, tankai ir t.t. Civiliniame laivyne pirmieji krovininiai laivai, į kuriuos tiesiogiai pro laivo gale ar šone esančius vartus įvažiuodavo automobiliai, pradėti plačiau eksploatuoti praėjusio amžiaus septintajame dešimtmetyje.

 

 

 

Fotoreportažas
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3427.jpg
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3428.jpg
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3429.jpg
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3430.jpg
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3431.jpg
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3432.jpg
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3433.jpg
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3434.jpg
  • Kada atsirado ro ro tipo laivai?-Foto-nr-3426_3435.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Kada atsirado ro ro tipo laivai?"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.