Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Kaizerio ir fiurerio korsarai

Karo metais jūrose lyg vieniši vilkai ieškantys grobio, šmirinėjo reideriai – kariniai arba ginkluoti transportiniai laivai.

@ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Reideriai – kaperių tęsinys

1856 m. Paryžiaus konvencija uždraudė kaperiavimą, kai civiliniai laivai, gavę savo valstybės leidimą, galėjo teisėtai puldinėti ir plėšti laivus, gabenančius karinę kontrabandą arba kitus krovinius, skirtus priešui. Įsigaliojus konvencijai, tokią teisę įgijo tik kariniai laivai. Jiems buvo leidžiama ne tik užpulti, bet ir skandinti užgrobtus transportinius laivus. Reideriai, kaip ir kaperiai, galėjo pasisavinti užgrobto laivo krovinius, kasą.

XIX a. pabaigoje aštrėjo tarpvalstybiniai santykiai. Jūros kelių blokadai statyti ne tik greiti lengvieji kreiseriai, bet ir „komerciniai“ laivai, kuriuose tarnavo kariniai jūrininkai. Kilus karui tokius laivus galėjo greitai apginkluoti. Keisdami pavadinimą ir išvaizdą, jie lengvai užgrobdavo nieko neįtariančius prekybinius arba keleivinius laivus.

Tarp XX a. korsarų išskirtinę vietą užėmė vokiečiai. Jie tarsi kompensavo praleistą laiką, kai kelis šimtmečius jūrose siautėjo vien anglų, ispanų, portugalų ir prancūzų „sėkmės džentelmenai“.

Riteriški plėšikai

Pirmojo pasaulinio karo metais Vokietijos karinis jūrų laivynas turėjo 12 reiderių. Tai buvo užsimaskavę lengvieji kreiseriai, ginkluoti transportiniai laivai, burlaivis.

1914 m. rugpjūčio 1 d., kai Vokietija paskelbė karą Rusijai, lengvasis kreiseris „Emden“, vadovaujamas Karlo fon Miulerio (1873-1923), paliko vokiečių valdomą Čingdao uostą (Rytinė Kinija). Jis pasuko link jūrų kelio Vladivostokas-Nagasakis. Čia vokiečių reideris užklupo pirmąją auką – didelį rusų prekybinį laivą „Riazanj“.

118 m ilgio „Emden“ dėl baltos spalvos pramintas „Rytų gulbe“. Jis tapo žymiausiu Pirmojo pasaulinio karo korsarų. Per 12 savaičių užgrobė 23 prekybos laivus, nuskandino rusų kreiserį ir prancūzų minininką. Laivo vadas užsitarnavo riterio reputaciją. Per „Emden“ antpuolius nežuvo nei vienas prekybinių laivų jūrininkas. Su paimtaisiais į nelaisvę elgtasi humaniškai. Davę garbės žodį, kad toliau nedalyvaus kare, jie būdavo paleidžiami.

Jūrų karininko garbės kodeksas ir riteriškumas nebuvo tuščios sąvokos. Jų laikėsi abi kariaujančios pusės. Australų kreiserio „Sydney“ komanda, po įnirtingo mūšio sunaikinusi „Emden“, į nelaisvę paimtus jo jūrininkus pasitiko ištaigingais pietumis.

Grėsmingasis burlaivis

Tarp keliolikos Pirmojo pasaulinio karo vokiečių reiderių legendine šlove apgaubtas tristiebis plieninis burlaivis „Seeadler“. Idėja, panaudoti burlaivį kaip reiderį, turėjo du privalumus: nereikėjo didelių kuro atsargų, jis kėlė mažiau įtarimų. Iš Baltijos jūros pro anglų blokadą „Seeadler“ prasiveržė apsimetęs norvegų komerciniu burlaiviu.

Laivo vadą Feliksą Grafą fon Luknerį (1881-1966) literatūrinių kūrinių autoriai vadina kaizerio piratu. Jis buvo nerūpestingas nuotykių ieškotojas, dar paauglystėje pabėgęs į jūrą. Per 244 dienas trukusį reidą Atlanto ir Ramiajame vandenynuose jo komanda nuskandino 11 burlaivių ir 3 garlaivius.

F.G. Lukneris vertingiausią krovinį, maisto produktus, stipriuosius gėrimus ir rūkalus kartu su belaisviais pasiimdavo, o sulaikytąjį laivą nuskandindavo. Kai prisirinko beveik 300 belaisvių, iškilo problemų, kur juos sutalpinti, kuo maitinti. Sulaikius prancūzų keturstiebį barką  „Cambronne“, F.G.Lukneris įsakė į jį perkelti belaisvius. Burlaivio stiebai buvo gerokai patrumpinti, kad paleistieji greitai nepasiektų kranto ir nepraneštų apie sutiktą vokiečių reiderį.

„Seeadler“ nuotykiai baigėsi katastrofiškai. Burlaivio įgula ir jos belaisviai kartu linksminosi saloje surengtame vakarėlyje, o potvynio bangos užmetė laivą ant koralinių rifų ir sudaužė.

Po karo F.Lukneris išgarsėjo kelionėmis burlaiviais ir autobiografiniais romanais, kurie tapo bestseleriais.

Kiti laikai, kiti papročiai

Antrojo pasaulinio karo metais iš visų nacistinės Vokietijos reiderių rezultatyviausiai veikė „Atlantis“. Tai buvo 1937 m. „Hansa Line“ kompanijos užsakymu pastatytas 155 m ilgio transportinis laivas. Prasidėjus karui, laivą rekvizavo kariškiai. Nutarta jį apginkluoti ir pasiųsti naikinti Didžiosios Britanijos komercinius laivus.

Kapiotono Bernhardo Rogės (1899-1982) „Atlantis“ maskavosi su Norvegijos vėliava plaukiojančiu prekybiniu laivu. Jis pirmasis iš vokiečių reiderių prasprūdo pro anglų blokadą į platesnius vandenis. 622 dienas klajojo Atlanto, Indijos ir Ramiojo vandenyno jūrų keliais.

„Atlantis“ užgrobė ir paskandino 22 Didžiosios Britanijos ir kitų valstybių prekybos laivus. 1941 m. lapkričio 22 d. britų lėktuvai vokiečių reiderį pastebėjo netoli Dangun Žengimo salos Pietų Atlante. „Atlantis“ nuskandino anglų kreiseris „Dorsetshire“.

Pirmajame karo jūrose etape, kol į jį neįsijungė vokiečių „vilkų gaujos“ – povandeninių laivų grupuotės, Atlanto ir Ramiajame vandenynuose veikė bent keli prekybos laivais užsimaskavę vokiečių reideriai – „Orion“, „Widder“, „Kometa“. Priartėję prie komercinių laivų, juos be gailesčio skandino. Fiurerio laikų korsarai neperspėdavo savo būsimas aukas, kaip tai buvo įprasta Pirmojo pasaulinio karo metais. Skubėdami greičiau pasišalinti iš įvykio vietos, jie dažniausiai nesirūpindavo ir nuskandintų laivų įgulomis. Kiti laikai, kiti papročiai!

Fotoreportažas
  • Kaizerio ir fiurerio korsarai-Foto-nr-727_728.jpg
  • Kaizerio ir fiurerio korsarai-Foto-nr-727_729.jpg
  • Kaizerio ir fiurerio korsarai-Foto-nr-727_730.jpg
  • Kaizerio ir fiurerio korsarai-Foto-nr-727_731.jpg
  • Kaizerio ir fiurerio korsarai-Foto-nr-727_732.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Kaizerio ir fiurerio korsarai "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.