Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa

Prieš 54 metus gruodžio 22 dieną užsidegė ir nuskendo graikų laineris „Lakonia“, plaukęs Kalėdiniu kruizu į Kanarų salas.

LAKONIA nušvito baltai.
LAKONIA nušvito baltai. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Prabangus ir patikimas

 

Reklaminės kampanijos metu būsimiems kruizinio lainerio „Lakonia“ keleiviams buvo žadama, kad jų lauks nuostabi kalėdinė kelionė į saulėtas Madeiros ir Kanarų salas. „Mėgaukitės šventinėmis atostogomis, kurias prisiminsite visą likusį gyvenimą“ – skelbė Graikijos laivininkystės plakatai, išklabinti kelionių agentūrose daugelyje Europos šalių.

Palyginti ne taip jau tolima kelionė prabangiu 186 metrų ilgio laineriu neatrodė rizikinga. Juolab, kad laivas jau buvo sėkmingai išmaišęs visus pasaulio vandenynus. Be to, jį statė Amsterdame, o olandai nuo seno žinomi kaip patyrę laivų statytojai.

Į vandenį laineris buvo nuleistas 1930 metų pradžioje ir daugiau kaip tris dešimtmečius plaukiojo su Nyderlandų Karalystės vėliava, pavadintas olandų valstybininko ir diplomato Johano van Oldenbarnevelto (1547-1619) vardu.

Laivas buvo suprojektuotas kaip prabangus laineris. Visų vidinių patalpų apdailai buvo panaudotos tikmedžio dailylentės, poliruoto marmuro ir vario plokštės. Keleivių paslaugoms veikė trys valgomieji, biblioteka, muzikos salonas, keletas barų. Rūkoriams buvo skirtas specialus kambarys, apstatytas juodmedžio baldais, turintis keturis panoraminius langus su vaizdu į jūrą ir stiklinį kupolą virš galvos. Be to, „Johan van Oldenbarnevelt“ vienas pirmųjų tarp kruizinių lainerių įsirengė plaukiojimo baseiną, kurį, esant blogam orui, buvo galima uždengti sulankstomu stiklo stogu.

Iki Antrojo pasaulinio karo pradžios laineris „Johan van Oldenbarnevelt“ reguliariai plaukiojo tarp Amsterdamo ir Rytų Indijos. Karo metais jis buvo naudojamas kaip krovininis karo laivas maršrutu Batavija (dabar Džakarta) – Niujorkas. Po karo vėl grįžo į civilinę tarnybą ir plaukiojo kaip kruizinis laivas į Australiją, Naująją Zelandiją, Bermudus ir Niujorką.

Vis dar patikimai tarnaujantį olandų kruizinį lainerį 1963 metais nusipirko viena Graikijos jūrų laivininkystė.

 

Pokylis prieš nelaimę

 

Naujieji laivo šeimininkai pertvarkė visus denius, atnaujino salonus, papildomai įrengė 12 kajučių, išplėtė baseiną, įrengė kondicionavimo sistemą. Tamsų korpusą nudažė balta spalva, o svarbiausia, laivo pavadinimas buvo pakeistas į „Lakonia“ – istorinės Graikijos srities Peloponeso pusiasalyje garbei.

1963 metų gruodžio 19 dieną 7 valandą ryto dar šviežiais dažais kvepiantis laineris „Lakonia“ išplaukė į vienuolikos dienų Kalėdinį kruizą, kurio metu buvo planuojama aplankyti Madeiros, Tenerifės ir La Palmos salas. Laineris šiame reise turėjo 646 keleivius, o jo įgulą sudarė 376 įvairių sričių darbuotojai. Laivo komandai vadovavo 53 metų jūrų kapitonas graikas Mathios Zarbis, kilęs iš Andro salos. Visi keleiviai buvo britai, o įgulos dalį sudarė graikai ir vokiečiai.

Ketvirtą plaukimo dieną, atėjus sekmadieniui, energingas kruizo direktorius Džordžas Hebertas laivo keleiviams organizavo pokylį su muzika, šokiais ir prizais. Gruodžio 22 dienos vakare, kai linksmybės buvo pačiame įkarštyje, keleiviai pajuto dūmų kvapą. Daugumai jų tai priminė stiprių cigarų aromatą. Netgi tada, kai viena moteris, pakilusi iš apatinio denio, šūktelėjo „Ugnis! Ugnis!“, į linksmybes pasinėrę keleiviai pamanė, kad tuoj prasidės kita prieškalėdinės šventės dalis. Tad salėje ir toliau grojo orkestras, sukosi šokėjų poros. Kai kas viršutiniame denyje mėgavosi tyliu gražiu vakaru.

Tuo metu laivas buvo maždaug už 180 jūrmylių į šiaurę nuo Madeiros salos.

 

Liepsnojantis laineris

 

Jau buvo po 23 valandos, kai stiuardas pastebėjo iš uždarytos kirpyklos sklindančius dūmus. Atidarius duris, ugnis staigiai persimetė į koridorių ir gretimas kajutes. Kapitonas M.Zarbis įjungė priešgaisrinę signalizaciją, bet pobūvių salėje buvo švenčiama taip triukšmingai, kad niekas neišgirdo aliarmo signalo.

Gaisras sklido taip greitai, jog liepsnos jau po keliolikos minučių pasiekė viršutinio denio antstatus. Daugelis keleivių pasimetė, o tie, kurie nuėjo ilsėtis anksčiau, buvo ugnies užblokuoti tarp denių. Keletas įgulos narių virvėmis leidosi palei laivo šonus ir bandė ištraukti per iliuminatorius kajutėse įstrigusius žmones.

Laivo ugniagesių komanda gana nesėkmingai bandė kovoti su vis labiau plintančia ugnimi. Iš karto įjungus visus hidrantus, nukrito slėgis vandens magistralėse, todėl brandspoitai veikė neefektyviai. Kapitonas davė nurodymą evakuoti keleivius, tačiau sunku buvo tai įvykdyti. Kai kurios valtys buvo sudegusios, kai kurių neveikė nuleidimo mechanizmai. Galų gale daugiau kaip pusė gelbėjimo valčių saugiai nutolo nuo lainerio „Lakonia“.

Kapitonas M.Zarbis buvo paskutinis asmuo, kuris paliko degantį laivą.

 

... ir nuotrauka „Life“ žurnalo viršelyje

 

Pirmas SOS signalas iš laivo buvo pasiųstas dar prieš pusiaunaktį. Pirmieji gelbėtojai, atsiliepdami į nelaimės signalą, į katastrofos vietą atvyko maždaug po keturių valandų. Tai buvo įvairiu atstumu pro šalį plaukę Argentinos, Didžiosios Britanijos, Belgijos, Panamos ir Norvegijos krovininiai bei keleiviniai laivai.

Iš Azorų salose esančio aerodromo į nelaimės vietą buvo pasiųsti JAV karinių oro pajėgų lėktuvai. Jie vandenyje esantiems žmonėms numetė gelbėjimosi liemenes, pripučiamus plaustus ir kitus gyvybiškai reikalingų daiktų rinkinius. Lėktuvų pilotai padėjo į pagalbą vykstantiems laivams  greičiau atrasti kelių mylių atstumu išsibarsčiusias gelbėjimosi valtis. 

Lainerį „Lakonia“ ištikusioje katastrofoje žuvo 128 žmonės: iš kurių 95 buvo keleiviai ir 30 įgulos narių. Vieni žuvo liepsnose, kiti nuskendo arba mirė nuo hipotermijos. Dauguma išgyvenusiųjų buvo nugabenti į Madeiros salą, kiti – į Kasablanką.

Apdegusį ir smarkiai ant šono pasvirusį lainerį buvo bandoma nuvilkti į Gibraltarą, tačiau gruodžio 29 dieną „Lakonia“ apsivertė ir nuskendo.

1964 metų sausio 1 dieną žinomas JAV žurnalas „Life“ viršelyje išspausdino nuotrauką su  degančio lainerio „Lakonia“ vaizdu. Tai buvo tik antras kartas šio įtakingo ir garsaus žurnalo istorijoje, kai jo viršelyje atsidūrė katastrofą patyrusio laivo nuotrauka. Pirmasis tokio išskirtinio dėmesio susilaukė Italijos transatlantinis laineris „Andrea Doria“, kurio nuotrauka pasirodė „Life“ viršelyje 1956 metų rugpjūčio 6 dienos numeryje.

Fotoreportažas
  • Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa-Foto-nr-7002_7003.jpg
  • Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa-Foto-nr-7002_7004.jpg
  • Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa-Foto-nr-7002_7005.jpg
  • Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa-Foto-nr-7002_7006.jpg
  • Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa-Foto-nr-7002_7007.jpg
  • Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa-Foto-nr-7002_7008.jpg
  • Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa-Foto-nr-7002_7009.jpg
  • Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa-Foto-nr-7002_7010.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Kalėdinis kruizas baigėsi katastrofa"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.