Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Karantinas nestabdo didžiausio lenkų projekto

Laivų praplaukimo įrengimas Vyslos/Baltijsko nerijoje išlieka dideliu trinties tašku tarp Lenkijos ir Rusijos.

 

Laivų praplaukimo schema su šliuzu ir dviem tiltais būsimoje Vyslos įplaukoje. „NDI/Besix“ nuotr.
Laivų praplaukimo schema su šliuzu ir dviem tiltais būsimoje Vyslos įplaukoje. „NDI/Besix“ nuotr. @ nuotr.

Nekaimyniški požiūriai

 

Šiomis dienomis Rusijos žiniasklaidoje pasipylė pranešimų, kad dėl koronaviruso ir finansinių problemų stoja praplaukimo įrengimas Vyslos/Baltijsko nerijoje. Šis praplaukimas Rusijai nuo pat jo projektavimo pradžios yra tarsi rakštis. Rusijoje pasigirdo netgi tokių viešų teiginių, kad „kanalas statomas dėl pykčio jiems - kaimynams“.

Iš vienos pusės jis atvers galimybes lenkams nebeplaukti per Baltijsko kanalą į Vislos įlankos uostus, kurių pagrindinis yra Elblongas. Iš kitos pusės, jis sudaro Rusijai prielaidas teigti, kad naujo kanalo įrengimas pakeis ekologinę situaciją jautriose Baltijsko/Vyslos marėse, kurios mums Lietuvoje labiau žinomoje kaip Aistmarės.

Dėl praplaukimo statybos būta priešininkų ir pačioje Lenkijoje. Dalis gyventojų pasisakė prieš dirbtinės salos statybą Vyslos mariose. Nevienareikšmiškų nuomonių turėjo Krynicos Morskos gyventojai - įplauka atkirs juos nuo pačios Lenkijos. Tačiau dalis mano, kad įplauka pritrauks turistų, dalis jų atvažiuos ir į Krinicą Morską. Kiti kalbėjo ir apie tai, kad pagaliau bus sutvarkytas į Krinica Morska per Vyslos neriją vedantis kelias.

Prieš Vyslos nerijos „perpjovimą“ ypač dėl ekologinių aspektų yra pasisakiusi ne tik Rusija, bet ir Europos Sąjungos valdininkai. Tai ir lėmė, kad Lenkija dideliems projektams įprastai gaunanti ES paramą, Vyslos įplaukos statybai jos negavo, nors tai yra svarbus Lenkijos viešos veiklos projektas.  

 

Dirba keliomis pamainomis

 

Lenkijos žiniasklaida teigia, kad vyksta intensyvūs kanalo kasimo per Vyslos neriją darbai, nekyla jokio pavojaus dėl koronaviruso, nes visiems darbuotojams esančios išduotos asmeninės apsaugos priemonės, yra nuolat tiekiamas dezinfekavimo skystis.  

Nuo jūros pusės kalami poliai, iš tos nerijos dalies, kur bus kanalas, išvežtu smėliu užpildomos į jūrą įsiskverbsiančios sausumos zona su dirbtinai suformuota žemės teritorija, kur ateityje galės stovėti laivai. 

Kanalą įrenginėja bendras Belgijos ir Lenkijos konsorciumas „NDI/Besix“, kuris buvo vykdęs didžiulius uosto statybos darbus Gdanske.

Projekto vadovas Jacekas Szymanskis Lenkijos žiniasklaidai aiškino, kad objekte darbas vykdomas dviem pamainomis. Vienu metu objekte dirba apie 150 žmonių ir apie 40 įvairių mechanizmų. Įvairiems darbams atlikti pagrindinis rangovas dar samdo apie 30 subrangovinių organizacijų.

Ypatingą Lenkijos objektą Belgijos įmonė „N.V.Besix SA“ su Lenkijos įmonėmis „NDI SA“ ir „NDI sp.z o.o“ planuoja įrengti iki 2022 m. Kanalu galės praplaukti iki 20 metrų pločio ir 100 metrų ilgio laivai su 4 metrų grimzle. 1,3 kilometrų ilgio kanalas bus 5 metrų gylio. 

 

Sutvarkys visą laivybos linija

 

Lenkų ir belgų konsorciumas po viešo pirkimo yra prisiėmęs įsipareigojimą įrengti jį už 992 mln. 270 tūkst. zlotų (apie 220 mln. eurų). Parengiamuosiuose dokumentuose pradinė jo statybos kaina buvo numatyta apie 880 mln. zlotų. 

Statant praplaukimo kanalą už tą sumą bus ne tik išraustas sutvirtintas kanalas, bet ir įrengta nemažai techninių objektų. Nuo Gdansko įlankos pusės bus įrenti molai su nedideliu avanuostu tarp jų. Vyslos mariose iš kanalui iškasto grunto bus suformuota 190 ha dirbtinė sala. Dėl jos reikšmės vyko aršių diskusijų. Sala taps paukščių perėjimo vieta, bet dalis mano, kad jis bus ir Vyslos marių taršos objektu.

Pačiame kanale bus įrengta laivų praplaukimo kamera (šliuzas) su keturiais vartais ir dviem pakeliamais tiltais. Įplaukiant laivui į šliuzą vienas tiltas ir vartai atsivers ir praleis laivą. Kai tas tiltas užsidarys, atsivers kitas tiltas su vartais ir išleis laivą. Vartais saugos Vyslos marias nuo jūros vandens. Vyslos nerijoje bus užtikrintas nepertraukiamas automobilių eismas prie susikirtimo su kanalu. Prie kanalo taip pat planuojama automobilių stovėjimo aikšteles, apžvalgos vietas, elektros ir telekomunikacijų, vandentiekio ir nuotekų tinklus.

Įsirengus kanalą per Vyslos neriją, Lenkija ketina tvarkyti ir kitus su jo veikla susietus projektus - gilinti farvaterį ties Elblago upe, įrengti keletą naujų prieplaukų, pasukamą tiltą per Elblago upę prie Novakovo. Šiuo metu jau rengiami dokumentai dėl naujo tilto statybos.

Dar tolesniuose planuose yra numatyta gilinti Vyslos marių laivybos kanalą.

Įrengusi naują įplaukimą Lenkija planuoja iš esmės sutvarkyti visą vandens kelią nuo Gdansko įlankos per naują kanalą iki Elblongo. Jame 10,17 km sudaro Vyslos marių pralaukimas ir 10,38 km - Elblago upė. Nuo Baltijsko, kur anksčiau iš Baltijos į Vyslos marias įplaukdavo laivai, iki Elblongo yra 65 kilometrai. Nauja lenkų įplauka per Vyslos neriją laivų laukimą iš bent kurio Lenkijos Gdansko įlankos uosto į Elblongą sutrumpins apie 80-90 kilometrų, įskaitant ilgesnį atstumą iki Baltijsko ir nuo Baltijsko iki Elblongo. 

 

Fotoreportažas
  • Karantinas nestabdo didžiausio lenkų projekto-Foto-nr-8974_8975.jpg
  • Karantinas nestabdo didžiausio lenkų projekto-Foto-nr-8974_8976.jpg
  • Karantinas nestabdo didžiausio lenkų projekto-Foto-nr-8974_8977.jpg
  • Karantinas nestabdo didžiausio lenkų projekto-Foto-nr-8974_8978.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Karantinas nestabdo didžiausio lenkų projekto"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.