Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Keistas „La Provence“ likimas

„Sudie, mano vaikai!” – buvo paskutiniai skęstančio prancūzų laivo „La Provence“ kapitono žodžiai, į kuriuos jo įgula atsakė šūkiu „Vive la France!“.

„La Provence“ Havro uoste 1910 m
„La Provence“ Havro uoste 1910 m @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Didžiausias ir prabangiausias

 

Šis epizodas aprašytas ne vienoje knygoje apie Pirmojo pasaulinio karo aukas jūroje. Tačiau Prancūzijos keleivinis laivas „La Provence“ buvo gerai žinomas pasauliui ir iki jo tragiškos žūties. Tuo nesunku įsitikinti pavarčius tuometinę spaudą, kurios nemaža dalis yra suskaitmeninta ir lengvai prieinama interneto vartotojams.

1905 metų kovo 21 dieną San Nazero mieste, kuris buvo laikomas Prancūzijos laivų statybos sostine, vyravo neįprastas sujudimas. Iš Paryžiaus su gausia palyda atvyko net trys ministrai, kuruojantys jūrų transportą, prekybą ir viešuosius darbus. Tarp kviestinių svečių buvo nemažai žinomų šalies verslininkų, politikų ir kitokios garbingos publikos. Visi jie atvyko dalyvauti iškilmingoje ceremonijoje, skirtoje ypatingo laivo nuleidimui į vandenį.

Tikro prancūziško šampano butelis sudužo į 190 metrų ilgio „La Provence“ bortą. Naujasis garlaivis, kaip rašė tuometinė spauda, savo dydžiu, greičiu ir prabanga pranoko visus ankstesnius Prancūzijos keleivinius laivus. Todėl jo gimtadienis ir sulaukė tokio didelio valdžios bei visuomenės dėmesio.

Laivas buvo suprojektuotas atsižvelgiant į būsimų keleivių socialinę atskirtį. Viršutinių denių kajutės, valgyklos, poilsio kambariai ir pasivaikščiojimo takai buvo skirti turtingiesiems keleiviams. Prastuomenė, o tai daugiausia buvo Europos emigrantai plūstantys į Ameriką, visos kelionės metu lindėdavo uždarose patalpose ir jūrą bei dangų matydavo tik pro iliuminatorius. Pirmos klasės keleiviams buvo skirta apie 400 vietų, antros – 200. trečios – 900. Juos aptarnavo 435 įgulos nariai.

Viršutiniame denyje kelis kartus per dieną orkestras grodavo klasikinę ir to meto madingiausią muziką. Vadinamoje verandoje, viršutinio denio aikštelėje su stogine, vykdavo šokiai. „La Provence“ buvo pirmasis „French Line“ kompanijos laivas, kuriame veikė bevielis telegrafas. Matyt, tai sąlygojo, kad būtent šiame prancūzų laineryje pirmą kartą buvo pradėtas spausdinti laikraštis „ĹAtlantique“. Jis kasdien pateikdavo laivo keleiviams naujausius telegrafo pranešimus apie įvykius pasaulyje.

 

Nuo lainerio iki kreiseri

 

Naujasis „French Line“ laineris buvo skirtas aptarnauti transatlantinę liniją Havras-Niujorkas-Havras. Į savo pirmąjį reisą „La Provence“ išplaukė 1906 metų balandžio 21 dieną. Du 30000 AG garo varikliai, sukantys du sraigtus, leido naujajam prancūzų laineriui perplaukti Atlantą nuo vieno uosto iki kito per 6 dienas ir 4 valandas. Jo išvystytas vidutinis greitis siekė 21,63 mazgo.

Jau antrajame reise šis „prancūzas“ pradėjo lenktynes su vokiečių laineriu „Deutschland“, kuris prieš kelerius metus buvo laimėjęs Žydrąją Atlanto juostą. Abejuose laivuose plaukę amerikiečių milijardieriai D.Rokfeleris ir K.Vanderbiltas sukirto lažybas, kuris iš šių laivų atplauks pirmasis. Lenktynes laimėjo naujasis prancūzų laineris.

„La Provence“ keletą metų sėkmingai ir be jokių nuotykių kursavo pastoviu maršrutu. Vienintele kiek įdomesne detale iš tuometinės jo istorijos galima laikyti tai, kad 1912 metų ankstyvą balandžio 15-sios rytą „La Provence“ telegrafistai vieni pirmųjų gavo nelaimės signalą iš skęstančio „Titaniko“. Žinia apie nelaimę greitai paplito tarp lainerio keleivių ir sukrėtė juos, bet prancūzų laivas buvo per toli, kad padėtų nelaimėliams.

1914 metų birželio 6 dieną „La Provence“ išvyko į savo paskutinį taikų reisą. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, laivą perėmė Prancūzijos vyriausybė. Buvo nutarta panaudoti jį kaip pagalbinį kreiserį. Taip tada buvo vadinami ginkluoti transportiniai karo laivai. Norint išvengti painiavos, nes jau buvo vienas Prancūzijos karo laivas „Provence“, buvusiam keleiviniam laineriui suteikė „Provence II“ pavadinimą. Jis buvo apginkluotas penkiais skirtingo kalibro pabūklais, o jo įgulą papildė artileristai ir jūrų pėstininkai.

Iš pradžių „Provence II‘ patruliavo aplink Siciliją. Vėliau vežiojo karius ir jų amuniciją į Dardanelus. Į savo lemtingąjį reisą jis išplaukė 1916 metų vasario 23-osios naktį.

 

Persipynę likimai

 

Užduotis buvo lyg ir nesudėtinga. Iš Tulono į Solonikus, miestą Graikijos Makedonijoje prie Egėjo jūros, reikėjo pervežti naujai suformuotą pėstininkų pulką, kurį sudarė beveik 2000 nepatyrusių karių. Laivo įgulai vadovavo 50 metų fregatos kapitonas (capitaine de frégate), Garbės legiono ordino kavalierius Marie Henri Vesco.

Po trijų dienų, kai „Provence II“ buvo už 65 jūrmylių nuo Peloponeso pusiasalio, jį pastebėjo Viduržemio jūroje patruliuojantis vokiečių povandeninis laivas U-35. Šių dviejų laivų susitikimą galima prilyginti paradoksaliai situacijai.

Reikalas tas, kad vokiečių povandeniniam laivui vadovavo prancūzų kilmės leitenantas Lotharas Arnauldas de la Periére. Jo senelis Gabrielis, po 1757 metais nelaimingai pasibaigusios dvikovos su Burbonų dinastijos princu, buvo priverstas bėgti iš Prancūzijos. Atsidūręs Prūsijoje, jis įstojo į Frydricho Didžiojo kariuomenę. Jo palikuonys taip ir liko tarnauti vokiečiams.

Buvo vasario 26 dienos popietė, kai prancūzišką pavardę turintis vokiečių U-35 vadas per periskopą pamatė laivą su Prancūzijos vėliava ir ištarė „Starten!“. Paleista torpeda nuskriejo po vandeniu taikinio link. Laivas su kareiviais nuskendo per 17 minučių. Pasak kai kurių šaltinių, išsigelbėjo tik 7 karininkai ir apie 500 kitų vyrų.

Laivo vadas Henri Vesco, vadovaudamas evakuacijai, liko ant kapitono tiltelio iki paskutinio momento. Kadangi nespėta nuleisti visų gelbėjimosi valčių, nemaža dalis vyrų susigrūdo ant viršutinio denio laivo priekyje. Kai laivas stojosi piestu laivagaliu žemyn, H.Vesco dar spėjo šūktelti „Adieu, mes enfants!“. Nuleistose valtyse ir ant plaustų išlikę vyrai pagerbė skęstančiuosius šūkiu „Vive la France!”.

Keistai susiklostė ir vokiečių U-35 laivo vado Lotharo Arnauldo de la Periére likimas. Per Pirmąjį pasaulinį karą jis paskandino 193 prekybinius laivus ir tapo visų laikų rezultatyviausiu povandeninio laivo vadu. 1941 metais vasario 24 dieną, jau būnant vice admirolu, jo laukė skrydis iš vokiečių užimto Paryžiaus. Deja, lėktuvas, dar jam kylant, sudužo Le Buržė aerouoste. Pasklidus žiniai apie buvusio U-35 vado žūti, Australijos savaitraštis „The Argus“ 1941 metų balandžio 5 dienos numeryje parašė: „Dabar jis, pagaliau, susitiks su savo aukomis“.

 

 

Fotoreportažas
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8323.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8324.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8325.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8326.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8327.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8328.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8329.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8330.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8331.jpg
  • Keistas „La Provence“ likimas-Foto-nr-8322_8332.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Keistas „La Provence“ likimas"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.