Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Kiek statinių telpa į laivą?

Nuo seniausių laikų pirkliai stengėsi statyti kuo didesnius laivus, kad juose tilptų kuo daugiau prekių. O uostininkai suko galvą, kaip nustatyti teisingą rinkliavą skirtingo dydžio laivams.

 

Standartinė anglų statinė „tun“, pagal kurią būdavo nustatomas laivo krovingumas.
Standartinė anglų statinė „tun“, pagal kurią būdavo nustatomas laivo krovingumas. @ „Photo-dictionary.com“ nuotr.

Pirmas mokestis Europoje už frachtuotus laivus buvo įvestas Anglijoje 1303 metais karaliaus Eduardo I įsakymu. Už kiekvieną toną, kuri tada vadinosi truputi kitaip, buvo imamas 3 šilingų mokestis. Jis šiandieninėmis kainomis prilygsta 58 svarams sterlingų.

Laivyboje įsigalėjęs terminas „tona“ turi ilgą ir kiek keistoką istoriją. Jis kilęs iš anglų žodžio tun, kuris reiškia didelė statinė. Būtent ši statinė ir tapo tam tikru matavimo vienetu, nustatant laivo krovinių gabenimo pajėgumus.

Senojoje Anglijoje galiojo taisyklė: pastačius naują laivą, jo korpusą užpildyti vienodo dydžio statinėmis ir pagal jų skaičių spręsti apie laivo dydį.

Šiai užduočiai tiko ne bet kokios, o tik karaliaus įsaku patvirtintos, kaip dabar sakytume, standartinės statinės. Tai buvo tuo metu populiarios didžiulės statinės, kuriose tilpdavo 252 galonai (vienas galonas – 4,55 litrai) vyno. Tokia statinė sverdavo 1020 kilogramų.

Karaliaus iždui, siekiančiam laivus apmokestinti uosto rinkliavomis, svarbiausias rodiklis vis dėlto buvo ne laivo krovinio svoris. Juk ir didžiausias laivas gali gabenti daug vietos užimančius, bet lengvus krovinius. Išmoningi to meto mokesčių rinkėjai suprato, kad iždui naudingiau apmokestinti ne laivo krovinių svorį, o jo patalpų tūrį, nes kuo didesnis laivas, tuo daugiau jis užima vietos prie krantinės. Jie paskaičiavo, kad standartinė vyno statinė, tuščia ar pilna, užima 100 kubinių pėdų (2,83 kubinius metrus). Štai, tos 100 kubinių pėdų ir tapo sutartiniu matavimo vienetu laivyboje – registrine tona.

Mūsų laikais naują laivą nebūtina užpildyti statinėmis. Jo krovingumą, kitaip tariant tonažą, dar prieš statant apskaičiuoja specialios tarnybos, įvertindamos visus būsimo laivo išmatavimus. Atsirado naujų terminų, nusakančių laivo krovingumą: bruto ir neto registrinis tonažas, dedveitas. O viskas prasidėjo nuo paprasčiausios vyno statinės.

 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Kiek statinių telpa į laivą?"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.