Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Klaipėdos uostas – efektyviausias Europoje

Paaiškėjo, kad efektyviausiai Europoje veikia ne didžiausias Roterdamo uostas, o gerokai už jį mažesni Baltijos jūros uostai.

Klaipėdos uosto vartai.
Klaipėdos uosto vartai. @ Vidmanto Matučio nuotr.

Didžiausios išlaidos – infrastruktūrai

 

Įvertinus uostų krovą, pajamas vienai tonai krovinio, pelningumą, investicijas, turto grąžą aiškėja, kad efektyviausi Europos uostai yra Klaipėda ir Talinas. Jų pelningumas atitinkamai 51 ir 50 proc. Šalia jų pagal pelningumą yra ir Amsterdamas – 48 proc.

Ne atsitiktinai Klaipėdoje jau ne kartą akcentuota, kad pelningiausios investicijos yra į uosto infrastruktūrą, nes jos atsiperka per itin trumpą 2,5–3 metų laikotarpį.

Kitų arčiau Klaipėdos esančių uostų pelningumas yra toks – Gdansko 38 proc., Geteborgo - 29 proc., Rygos – 21 proc., Stokholmo – 14 proc., Helsinkio ir Malmės/Kopenhagos – po 4 proc.

Gali kilti klausimas, kodėl toks mažas yra Švedijos, Suomijos ir Danijos sostinių–uostų pelningumas. Atsakymas paprastas – todėl, kad juose dominuoja ne kroviniai, o keleiviai.

„Kiekvienas uostas turi savo specifiką. Pavyzdžiui, Talino uoste yra natūralus 17 m gylis. Jo nereikia gilinti, valyti akvatorijos, todėl šis uostas turi mažiau sąnaudų. Pas mus didžiąją dalį sąnaudų sudaro infrastruktūros nusidėvėjimas ir uosto akvatorijos valymas“, - akcentavo Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos ekonomikos ir finansų direktorius–vyr. finansininkas Martynas Armonaitis.

Uostų sąnaudoms neturi įtakos teritorijų dydžiai, bet jas veikia administracijų dydžiai. Palyginti su kitų šalių uostų administracijoms esanti Klaipėdoje yra viena kūrybiškiausių ir optimaliausių.

 

Klaipėda lenkia Roterdamą

 

Apsilankę didžiausiame Europoje Roterdamo uoste ne kartą stebėjomės jo mastais, techninėmis galimybėmis, užmojais.

Roterdamo uosto krova 11,5 karto didesnė nei Klaipėdos (2016 m. atitinkamai 461 ir 40 mln.t), pajamos didesnės 11,3 karto (atitinkamai 658 ir 58 mln. eurų), investicijos – 11,7 karto (atitinkamai 180 ir 15 mln. eurų). Tačiau pajamos vienai tonai Klaipėdos uoste didesnės. Pas mus jos siekia 1,45 euro tonai, kai Roterdame – 1,43 euro tonai. Skirtumas centai, bet įvertinus mokesčius, turto nusidėvėjimą ir kitus rodiklius pelningumo koeficientas palankesnis yra Klaipėdoje. Čia jis 74 proc., kai Roterdamo uoste – 65 proc. Iš to išplaukia ir geresnis Klaipėdos uosto pelningumo rodiklis, kuris yra 51 proc., kai Roterdame jis siekia 34 proc.

Mes žavimės Roterdamo uostu, bet aiškėja, kad dar labiau reikia žavėtis Klaipėdos uostu. Finansiniai rezultatai iliustruoja, kad jis veikia itin efektyviai, tinkamai naudoja resursus, kurie generuoja pajamas tiek uosto administracijai, tiek valstybės biudžetui. Ypač svarbu yra tai, kad Klaipėdos uosto direkcija iš valstybės biudžeto pajamų negauna. Ji savo veiklą, investicijas finansuoja iš nuosavų įmonės lėšų, kurias uždirba iš veiklos.

Lyginant Klaipėdos ir Roterdamo uostų pajamas labiausiai dėmesys krenta į žymiai besiskiriančius jų šaltinius. Klaipėdos uosto administracija 85 proc. pajamų gauna iš uosto rinkliavų ir 15 proc. – uosto žemės nuomos. Roterdamo atveju rinkliavos sudaro 45 proc., žemės nuoma – 55 proc. pajamų.

„Roterdamo uosto žemės nuomos pajamos yra didesnės dėl didesnio išnuomotų teritorijų ploto, naudojamo ne krovos veiklai, bet pramonei, perdirbimui, gamybai“, - akcentavo Uosto direkcijos ekonomikos ir finansų direktorius–vyr. finansininkas M.Armonaitis.

Daugumoje Europos uostų sudaromos ne žemės nuomos, o koncesijos sutartys – tai yra išnuomojama žemė kartu su suprastruktūra. Pas mus išnuomojama tik uosto žemė, krantinės, nes pastatus, krovos įrangą, tinklus yra įrengusios pačios kompanijos.

Kuris modelis geresnis dar galima ginčytis. Esmė ta, kad galutinis klientas sumoka už visas uosto paslaugas.

„Uostuose, kuriuose rinkliavos yra didesnės, o žemės nuoma santykinai mažesnė, krovos paslaugų savikaina yra mažesnė, ir atitinkamai krovos kompanijos gali pasiūlyti savo paslaugas pigiau“, - dėstė M.Armonaitis. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl Klaipėdos uostas gali siūlyti klientams sąlyginai nebrangias kokybiškas paslaugas ir taip tinkamai konkuruoti su kitais uostais.

 

Pagal krovą – 26 vieta

 

Vertinant pagal bendrą krovą ir 2016 m. rezultatus, Klaipėdos uostas Europoje yra maždaug 26 vietoje, Europos Sąjungoje – 19 vietoje.

Iš ES uostų ir bendrai Europoje pirmasis Roterdamas, kuris pernai krovė 461 mln. t –  11,5 karto daugiau nei Klaipėda. Toliau seka Antverpenas (214 mln. t), Hamburgas (138 mln.t), Ispanijos Algeciras (103 mln.t),  Amsterdamas (96 mln.t), Marselis (81 mln. t), Valencija (71 mln.t), Le Havras (66 mln.t), Bremerhavenas (63 mln.t), Italijos Triestas (59 mln.t), Rumunijos Konstanca (59 mln.t), Grisbis-Imingemas (55 mln.t), Portugalijos Sines (51 mln. t), Londonas (50 mln.t), Genuja (49 mln.t), Barselona (47 mln.t), Dunkirkas (apie 45 mln.t), Bergenas (apie 44 mln.t) ir Klaipėda (40 mln. t).

Daugiau nei Klaipėda Europoje yra krovę Rusijos Novorosijsko (apie 130 mln.t), Ust Lugos (93 mln. t), Primorsko (64 mln.t) ir Sankt Peterburgo (48 mln.t) uostai, Turkijos Botas (apie 79 mln.t), Izmitas (apie 66 mln.t), Aliaga (apie 50 mln.t).

Baltijos jūros regione daugiau už Klaipėdos uostą 2016 m. krovė tik Rusijos Ust Lugos, Primorsko ir Sankt Peterburgo uostai. Netoli Klaipėdos buvo Geteborgas (38 mln. t), Gdanskas (37,3 mln.t) ir Ryga (37,1 mln.t).  

 

 

Europos uostų pelningumas pagal 2016 m.

Uostas

 

Pelningumas, proc.

 

Klaipėda

Talinas

Amsterdamas

Gdanskas

Roterdamas

Geteborgas

Ryga

Stokholmas

Helsinkis

Malmė/Kopenhaga

 

 

 

51

50

48

38

34

29

21

14

4

4

 

KVJUD inf.

 

Europos didžiųjų uostų krova 2016 m.

Uostas

 

Šalis

 

Krova (mln. t)

 

Roterdamas

Antverpenas

Hamburgas

Novorosijskas

Algeciras

Amstardamas

Ust Luga

Marselis

Botas

Valencija

Le Havras

Izmitas

Primorskas

Bremerhavenas

Triestas

Konstanca

Grisbis-Imingemas

Sines

Londonas

Aliaga

Gunuja

Sankt Peterburgas

Barselona

Diunkerkas

Bergenas

Klaipėda

Južnij

Geteborgas

Gdanskas

Ryga

Olandija

Belgija

Vokietija

Rusija

Ispanija

Olandija

Rusija

Prancūzija

Turkija

Ispanija

Prancūzija

Turkija

Rusija

Vokietija

Italija

Rumunija

Didžioji Britanija

Portugalija

Didžioji Britanija

Turkija

Italija

Rusija

Ispanija

Prancūzija

Norvegija

Lietuva

Ukraina

Švedija

Lenkija

Latvija

461

214

138

131

103

96

93

81

79

71

66

66

63

63

59

59

55

51

50

50

49

48

47

45

44

40

39

38

37

37

 

 

 

Fotoreportažas
  • Klaipėdos uostas – efektyviausias Europoje-Foto-nr-6960_6964.jpg
  • Klaipėdos uostas – efektyviausias Europoje-Foto-nr-6960_6961.jpg
  • Klaipėdos uostas – efektyviausias Europoje-Foto-nr-6960_6962.jpg
  • Klaipėdos uostas – efektyviausias Europoje-Foto-nr-6960_6963.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Klaipėdos uostas – efektyviausias Europoje"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.