Baltijos jūros regione dar labiau didės konkurencija dėl konteinerius plukdančių didžiųjų laivų.
Klaipėdos uosto konkurentas keis šeimininką
Aplenkė Klaipėdą
Pagal pastarųjų metų rezultatus Gdanskas yra pripažįstamas sparčiausiai augantis uostas Europoje. Sėkmę užtikrina nuolat plečiamas giliavandenis išorinis konteinerių terminalas.
Pernai šis Gdansko terminalas krovė 1,9 mln. TEU konteinerių. Sparčiai išaugusios konteinerių krovos dėka Gdanskas pernai Baltijos jūros regione aplenkė Klaipėdą ir pakilo į trečiąją vietą. Jo krova nuo 40 mln. tonų - 2017 metais šoktelėjo iki 49,5 mln. tonų 2018 metais.
Šiemet Gdansko uostas gali šoktelėti ir į trečiąją vietą tarp Baltijos uostų. Nuo šioje vietoje buvusio Rusijos Primorsko (53,48 mln. t) jis atsiliko maždaug 4 mln. tonų.
Padėjo australų kapitalas
Gdansko uosto sėkmę lėmė surastas puikus konteinerių terminalo investuotojas. Juo yra viena iš didžiausių Australijos investuotojų „Maquarie Group Limited“ kompanija, kuri pajamas generuoja iš Australijos pramonės finansų ir draudimo paslaugų.
Minėtas investuotojas iš Australijos prie Gdansko DCT (Deepwater Container Terminal) veiklos buvo nuo pat jo statybos pradžios 2005 metais. Per du etapus šis terminalas nuo tuščios pakrantės išaugo iki dviejų didelių kompleksų su 1306 metrų ilgio 17 metrų gylio krantinėmis. Paskutinis kompleksas atidarytas 2016 m. per trumpą laiką padvigubino šio terminalo krovą.
Šiandien tarptautinėje jūrų verslo žiniasklaidoje skelbiama, kad Gdansko uosto DCT terminalas vienintelis Baltijos jūros šalyse galintis priimti ULCV (Ultra Large Container Vessels), kurių talpa iki 23 tūkst. TEU. Mes žinome, kad tai ne visai tiesa, nes ULCV kategorijos laivą pernai priėmė ir Klaipėdos uostas. Tik Gdansko DCT tokius laivus krauna nuolat, o Klaipėdoje jis kol kas lenkėsi tik bandymo tikslu.
Baltijoje bus Singapūro uostas
Šiomis dienomis pasirodė pranešimas, kad iš Gdansko DCT valdytojo traukiasi jau minėta Australijos investuotojų „Maquarie Group Limited“ kompanija.
Iš jos minėtą terminalą pirks vienas iš Singapūro uosto operatorių „PAS International“, o taip pat Lenkijos valstybinis turto fondas PFR bei JAV „IFM Global Infrastructure Fund“.
Ką šis keitimas duos Gdansko DCT, juo labiau, kad tai yra pirmoji Singapūro uosto investicija į Rytų Europą?
Šiame sandoryje pagrindinį vaidmenį atliekančios Singapūro „PAS International“ vadovas Tan Chong Meng užsiminė, kad „plėtos Gdansko DCT infrastruktūrą, plės laivybos linijų ratą, sieks Baltijos jūros regionui teikti dar lankstesnius ir efektyvesnius sprendimus“.
Tai gali reikšti tik vieną, kad Gdansko DCT agresyvumas pritraukiant transokeaninius konteinerius dar didės. Tai turėtų būti vertinama Lietuvoje, imamasi efektyviau plėtoti Klaipėdos uostą, surasti pasaulinio lygio investuotoją, kuris norėtų investuoti pinigus į išorinio uosto statybą.