Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja

Penki britai vogtu traleriu su mokykliniu atlasu ir kompasu keliavo per Atlantą – nuo Anglijos iki Afrikos ir Pietų Amerikos krantų.

1949 m. G.Orsbornas išleido knygą apie savo garsiąją kelionę.
1949 m. G.Orsbornas išleido knygą apie savo garsiąją kelionę. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Žvejyba jūroje įkyrėjo

 

1936 m. balandžio 1 d. iš Grimsbio uosto į Šiaurės jūrą išplaukė nedidelis žvejybinis traleris „Girl Pat“. Penkių žmonių įgulai vadovavo gyvenimo vėtytas ir mėtytas 34 m. kapitonas Džordžas Orsbornas.

Nuslėpęs savo tikrąjį amžių, būdamas tik 14 metų, jis pradėjo tarnauti Didžiosios Britanijos karališkajame karo laivyne. Pirmojo pasaulinio karo metais dalyvavo jūrų mūšiuose, buvo sužeistas. Paskui, matyt, kažkur mokėsi, nes 21 m. išlaikė egzaminus ir tapo licencijuotu kapitonu.

Jo jūrinėje karjeroje buvo visko: kontrabandinis romas, banginių medžioklė, žūklė Arktyje, nuotykiai Arabijos jūroje ir Indijos vandenyne. D.Orsbornas dar sugebėjo vesti ir tapti net 8 vaikų tėvu, nors dėl nuolatinių kelionių retai matydavosi su žmona.

Baigęs klajones tolimuose vandenyse, D.Orsbornas pradėjo dirbti žvejybinio laivo kapitonu „Marstrand Fishing“ kompanijoje Grimsbyje. Dviejų-trijų savaičių trukmės žvejybos reisai šaltoje ir rūkuose skendinčioje Šiaurės jūroje, jam greitai įkyrėjo. Pramuštgalvio kapitono galvoje sukosi mintys apie patrauklesnes jūrų keliones.

 

Vietoj jūrlapių - atlasas

 

Proga pasitaikė, kai „Girl Pat“ buvo išsiųsta į žvejybą Šiaurės jūroje. Atviroje jūroje kapitonas D.Orsbornas gulą pakvietė į vairinę ir pranešė, kad tai nebus įprastas žvejybinis reisas. Jis paskelbė, kad plauks toli į pietus ir vietoj žuvų traluos kriaukles su perlais.

Šiam sumanymui pritarė visi: denio jūreiviai Haris Stounas ir Hektoras Harisas, pats jauniausias įgulos narys 17 m. kokas Hovardas Stivensas ir slapčia į laivą prasigavęs jaunesnysis kapitono brolis Džeimsas Orsbornas. Pedantiško ir bailoko laivo mechaniko Džeimso Džeffersono, budėjusio prie variklio, kapitonas neinformavo apie sumanymą. Po kelių dienų, plaukiant pro Doverį, aprūpinę mechaniką maistu ir gėrimais, nuplukdė į krantą.

Palikus Lamanšo sąsiaurį ir išplaukus į Atlanto vandenyną, paaiškėjo, kad laive nėra jūrlapių. Atsitiktinai kapitonas seno palto kišenėje rado sūnaus paliktą mokyklinį atlasą. Skaitydamas jame tolimų šalių ir miestų pavadinimus, kapitonas D.Orsbornas pasirinko labiausiai jį dominusį kelionės maršrutą. Jis ėjo pro Madeiros ir Kanarų salas, Afrikos pakrantėmis į paslaptingąjį Keiptauną.

Kapitonas įgulą įtikino, kad ten jie sugebės brangiai parduoti naują, tik pernai pastatytą žvejybinį tralerį, pasidalins pinigus ir pradės gyvenimą iš naujo. Gal ir perlų nereikės ieškoti.

 

Atsirado ir dingo

 

Kapitonas D.Orsbornas puikiai suprato, kad žvejybos kompanija pradės ieškoti nežinia kur dingusio laivo. Mėtant pėdas, kapitonas įsakė pakeisti laivo išvaizdą ir registracijos numerį ant bortų. Buvo suklastoti ir laivo dokumentus. Laivo rolėje įgulos nariai buvo įrašyti išgalvotomis pavardėmis.

Biskajos įlankoje bėglius užklupo stipri audra. Vėjas ir bangos 20 m ilgio tralerį, varomą burėmis ir 120 AJ dyzeliu, blaškė, kaip skiedrą. Teko slėptis mažame Korkubiono uostelyje Ispanijos šiaurėje. Čia niekas nekalbėjo angliškai, uosto administracijos ir muitinės atstovai tik pavartė „Girl Pat“ dokumentus nesigilindami į jų turinį. Nuo audros pabėgusius britus ispanai priėmė draugiškai.

Svetingame uostelyje bėgliai prastovėjo 12 dienų. Per tą laiką jie remontavo laivą, papildė maisto ir kuro atsargas. Nesukėlęs jokio įtarimo, kapitonas dar paprašė asmeninėms įgulos reikmėms išduoti 1000 pesetų. Lloydo agentui, kuris tvarkė tiekimo reikalus, buvo nurodyta sąskaitą išsiųsti į Anglijos „Marstrand Fishing“ kompaniją.

Išplaukimo dieną „Girl Pat“ įgula surengė paskutinį turą per visas uostelio kavines ir širdingai atsisveikino su minia naujų draugų.

„Marstrand“ direktoriai, gavę sąskaitą iš Korkubiono, buvo nustebinti. Daugiau kaip mėnesį negavę jokių žinių apie „Girl Pat“, jie manė, kad laivas prarastas ir iš draudimo kompanijos spėjo išsireikalauti 2400 svarų sterlingų išmoką. Ir staiga, kaip perkūnas iš giedro dangaus, ateina solidi sąskaita iš jau „palaidoto“ laivo. Atėjo ir kita nemaloni žinia: „Girl Pat“ vėl spėjo dingti nežinoma kryptimi.

 

Nuo Afrikos iki Pietų Amerikos

 

Tolimesnė „Girl Pat“ kelionė pietų link buvo rami ir maloni. Vyrai valgė, gėrė, lošė kortomis ir dainavo. Kapitonas kartais studijuodavo sūnaus mokyklinį geografijos atlasą ir apžvelgdavo horizontą ar kas nors nesiveja. Po poros savaičių keliautojai priplaukė nedidelių negyvenamų salų grupę Atlanto vandenyne. Tai buvo Laukinės salos, kurios nuo seno siejamos su piratų paslėptų lobių istorijomis. Prie vienos salelės, kurioje, išskyrus krabus ir driežus, nebuvo jokių kitų gyvūnų, „Girl Pat“ nuleido inkarą.

Bėglius jau buvo pasiekusios žinios, kad jų ieško net penkių šalių jūrų policija. Norėdama toliau keliauti neatpažinta, tralerio įgula nusprendė perdažyti laivą balta spalva. Traleris tapo elegantiškesnis. Bijodami, kad kelionėje gali pritrūkti kuro, bėgliai pasiuvo papildomas bures.

Prie salos stovintį laivą pastebėjo pro šalį plaukiantis britų laineris „Avoceta“. Beveik nekilo abejonių, kad pastebėtas laivas atitinka išplatintą tralerio „Girl Pat“ aprašymą. Kol Lloydas, gavęs pranešimą, organizavo bėglio paiešką, „Girl Pat“ nepastebėta nuplaukė į Tenerifę Kanarų salose.

Palikę Tenerifę, bėgliai tęsė kelionę į pietus išilgai Afrikos pakrantės. Po incidento Dakaro uoste, kur jų vos nesulaikė policija, kapitonas D.Orsbornas nusprendė plaukti per Atlantą į Britanijos Gvianą (dabar Gajana). Ji buvo pasirinkta tik todėl, D.Orsbornui norėjosi pamatyti šios britų kolonijos sostinę Džordžtauną, nes jis ir miestas turi tą patį vardą. Ši kapitono užgaida pasirodė lemtinga.

 

Nusikaltėliai ar didvyriai?

 

1936 m. birželio 18 d. britų garlaivis „Arakaka“ už kelių mylių nuo Džordžtauno pastebėjo nedidelį laivą ir perdavė informaciją. Neginkluotas policijos kateris išplaukė patikrinti pastebėto laivo.

Atplaukusį policijos katerį nežinomas laivas pasitiko priešiškai ir neigė, kad jo pavadinimas „Girl Pat“. Nepaisant prieštaravimų, laivas buvo nuvilktas į Džordžtauno uostą. Kapitonas D.Orsbornas ir jo įgula krantinėje susirinkusių žmonių buvo pasveikinti kaip didvyriai. Spauda jau buvo spėjusi paskelbti, kad penki vyrai su nedideliu laivu įveikė daugiau kaip 6 tūkst. jūrmylių (11 tūkst. km) vadovaudamiesi tik mokykliniu atlasu ir patyrė daug nuotykių.

Keliautojus pasitiko ne tik džiūgaujanti minia, bet ir ginkluotų kareivių būrys išsirikiavęs krantinėje. „Juokinga mūsų kelionės pabaiga. Sutikimas karališkas“ – pajuokavo kapitonas D.Orsbornas, vedamas į policijos automobilį.

1936 m. spalį vykusiame teisme D.Orsbornas buvo apkaltintas laivo vagyste ir nuteistas 18 mėnesių laisvės atėmimo bausme. Bet ir po to didžioji pasaulio spaudos dalis kapitoną vadino žavingu nuotykių ieškotoju ir herojumi.

D.Orsbornas tapo garsenybe, tačiau nė viena žvejybos įmonė nebenorėjo patikėti jam laivo. 1945 m. jis išleido knygą, kur paskelbė spalvingą savo gyvenimo aprašymą.

Fotoreportažas
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8056.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8057.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8058.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8059.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8060.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8061.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8063.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8064.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8065.jpg
  • Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja-Foto-nr-8055_8066.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Kriminalinė „Girl Pat“ odisėja"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.