Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Kruizinių laivų „tėvas“

Šiandien masiškai išplitusį kruizinių laivų verslą pagimdė neturtingų danų emigrantų sūnus.

Reklaminis atvirukas
Reklaminis atvirukas @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Pokytis dėl keleivių

 

Visais laikais Europoje buvo daug žmonių, norinčių palikti Senąjį žemyną ir laimės ieškoti kitoje Atlanto pusėje. Pirmieji per vandenyną jie keliaudavo krovininiuose laivuose, nes laivybos kompanijoms tai užtikrino didžiausią pelną. Keleiviai joms buvo tik „priesvoris“. Dalis netgi keliaudavo triumuose šalia krovinių. Kartais čia jiems būdavo sukalami mediniai dviaukščiai narai.

19 a. garlaivių dar buvo palyginti nedaug, o burlaiviai iki Amerikos krantų plaukdavo apie mėnesį. Kelionė išvargindavo keleivius. Daugelis ją prisimindavo su siaubu.

Laikui bėgant, emigrantų vis daugėjo ir krovininiai lavai nebesuspėdavo iš karto juos nuplukdyti į išsvajotą Amerikos rojų. Tai matydamas, Albertas Ballinas (1857-1918), spėjęs tapti Hamburgo-Amerikos linijos laivininkystės (HAPAG) generaliniu direktoriumi, užsakė pritaikyti du krovinių garlaivius specialiai emigrantams. Tai leido sumažinti bilietų kainas, nes tokie laivai galėjo priimti daugiau keleivių, pagerinti jų kelionės sąlygas.

1881 m. liepos 7 d. pirmas toks laivas išplaukė iš Hamburgo į Niujorką. Jame buvo daugiau kaip 800 emigrantų.

 

Pelnė kaizerio pasitikėjimą

 

Bandymas pasiteisino. Emigrantų srautas buvo toks didelis, kad vienoje iš per Hamburgą tekančios Elbės upės salų teko sukurti „emigrantų miestą“. Jame būsimi keleiviai galėjo geresnėmis sąlygomis, švarioje aplinkoje laukti laivų, kurie juos nuplukdytų į Ameriką.

Praėjus dviem metams nuo pirmojo specialaus emigrantų laivo kelionės, laivininkystė jau turėjo penkis tokius laivus. Per metus jie perveždavo apie 16 tūkstančių keleivių. Kadangi atgaliniuose reisuose keleivių beveik nebūdavo, laivai gabendavo kai kuriuos komercinius krovinius.

A.Ballino siūlymu šiuose laivuose atsirado vadinamieji tarpiniai deniai (Zwischendecks), kurie leido ne tik padidinti keleivių skaičių laive, bet ir pigiau bei geresnėmis sąlygomis juos transportuoti. „Be tarpinių denių aš būčiau bankrutavęs per keletą savaičių“, vėliau prisiminė A.Ballinas.

1888 metais Vokietiją pradėjo valdyti jaunas imperatorius Vilhelmas II. Jis skyrė didelį dėmesį vokiečių laivyno, ne tik karinio, bet ir komercinio, vystymui. Suprantama, kad jo dėmesio centre atsidūrė ne tik didžiausia šalies laivybos kompanija, bet ir jos „pagrindinis variklis“ Albertas Ballinas.

Nors jis ir labai sėkmingai plėtojo savo verslą, tačiau dėl žydiškos kilmės nebuvo svetingai priimamas aukštuomenės sluoksniuose. Nepaisant to, kaizeris Vilhelmas II gerbė jo talentą ir vertino svarų indėlį į Vokietijos ekonomiką. Jis ne tik aktyviai rėmė laivybos magnato planus, bet, buvodamas Hamburge, ne kartą lankėsi A.Ballino viloje, kuri, beje, buvo specialiai pastatyta kaizeriui priimti. Neatsitiktinai A.Ballinas buvo pradėtas vadinti „Der Reeder des Kaisers“. t.y. kaizeriui tarnaujantis laivo savininkas..

 

Nauja jūros pramoga turtuoliams

 

Sparčiai augantis ne tik emigrantų, bet ir krovinių gabenimas užtikrino laivininkystės, kuriai vadovavo A.Ballinas, nuolatinę sėkmę. Į XX amžių ji įžengė būdama didžiausia laivybos kompanija pasaulyje. Ji turėjo 175 laivus ir daugiau kaip 20000 darbuotojų jūroje bei krante. HAPAG laivai aptarnavo daugiau nei 70 maršrutų pasaulyje, pasiekdavo apie 400 uostų visuose žemynuose.

Kitas HAPAG augimo etapas prasidėjo A.Ballinui sugalvojus pasiūlyti turtuoliams naują poilsio būdą – pasimėgauti pasauliu, keliaujant prabangiais jūrų laivais. Keleiviai tokiuose laivuose turėtų jaustis tarsi gyvenantys geriausiuose Paryžiaus ar  Londono viešbučiuose, kuriuos taip mėgo aristokratai ir verslo magnatai.

Kai A.Ballinas pirmą kartą pateikė kruizinių reisų idėją, laivininkystės akcininkai pagalvojo, kad jų generalinis direktorius išėjo iš proto. Bet tai buvo labai kruopščiai apgalvotas sprendimas. Žiema Šiaurės Atlante – tai laivo keleivius persmelkiantis šaltis, nuolatiniai lietūs, audros ir didžiulės bangos. Todėl žiemos mėnesiais transatlantinių keleivių skaičius žymiai sumažėdavo. Siekiant išvengti laivų ir įgulų prastovų, reikėjo surasti jiems naujo darbo. Be to, A.Ballinas pirmasis pastebėjo, kad esama daug turtingų žmonių, pasirengusių dosniai sumokėti už naują pramogą.

1888 metais A.Ballino užsakymu buvo pastatytas 163 metrų ilgio prabangus keleivinis garlaivis, įrengtas pagal „plaukiojančio viešbučio“ koncepciją. Jo bortuose buvo įrašytas kaizerio Vilhelmo II žmonos vardas – „Augusta Victoria“.

 

Pirmasis kruizinis reisas

 

Pirmiausia naujasis laivas buvo išbandytas kelionėje iš Hamburgo į Niujorką, Po to A.Ballinas pakvietė pasaulyje žinomus žmones ir draugus į „malonų kruizą“  po Viduržemio jūrą.

1891 metų sausio 22 dieną „Augusta Victoria“ paliko Kukshafeno uostą su 241 keleiviu, įskaitant patį Albertą Balliną ir jo žmoną Marianę. Visi laivo svečiai gyveno pirmos klasės kajutėse. Virtuvėje buvo gaminamas aukščiausios kokybės maistas. Laive buvo spausdinamas dienraštis, kuris pateikdavo žinias iš viso pasaulio ir informuodavo apie krante laukiamas pramogas..

Pirmasis „Viduržemio kruizas“ truko 57 dienas, 11 valandų ir tris minutes. Per tą laiką „Augusta Victoria“ aplankė Genują, Aleksandriją, Jafą, Beirutą, Konstantinopolį, Atėnus, Maltą, Neapolį, ir Lisaboną. Ten kruizo dalyviams buvo surengtos pažintinės ekskursijos.

Kai „Augusta Victoria“ po beveik du mėnesius trukusio reiso grįžo namo, A.Ballino pasiūlyta naujovė sulaukė daug palankių atsiliepimų. Panašios kelionės vyko ir 1892 bei 1893 metais. 1894 metais liepos mėnesį „Augusta Victoria“ išvyko į „Nordland“ kruizą, kurio maršrutas nusidriekė net iki Špicbergeno salos. Pagaliau „pramoginiai kruizai“ tapo neatsiejama HAPAG laivininkystės reguliarių pasiūlymų dalimi.

Šiandien tokie jūrų kruizai į egzotines vietas laikomi savaime suprantami, tačiau XIX amžiaus pabaigoje tai buvo egzotika.

Prabangaus vokiečių kruizinio laivo „Augusta Victoria“ istorija baigėsi labai netikėtai. 1904 metais jį nusipirko Rusijos karo laivynas. Pavadino „Kubanj“ ir panaudojo kaip pagalbinį kreiserį rusų-japonų kare.

 

Lemtingas sprendimas

 

Pranešimą apie Pirmojo pasaulinio karo pradžią Albertas Ballinas sutiko kaip savo laivininkystės katastrofos preliudiją. Užsitęsus karui, Vokietija atsidūrė ties ekonominės katastrofos riba ir ant artėjančios revoliucijos slenksčio.

A.Ballinas su siaubu stebėjo, kaip per 30 metų kruopščiu darbu sukurta didžiausia Vokietijos laivybos įmonė byra į šipulius. Daugiau kaip 20 tūkstančių kompanijos darbuotojų buvo pašaukti į karinę tarnybą. Daugelis HAPAG laivų, stovėjusių užsienio uostuose, buvo anglų ir prancūzų konfiskuoti. Vokietijoje sustiprėjus revoliucinėms nuotaikoms, sukilėliai užgrobė laivininkystės patalpas ir viešai reikalavo nuteisti tą siurbėlę kapitalistą A.Balliną.

Suprasdamas, kad jau nebepajėgs tęsti tai, kam skyrė visą savo gyvenimą, A.Ballinas priėmė lemtingą sprendimą. 1918 metų lapkričio 9 dieną, kai Vilhelmas II atsisakė sosto, Albertas Ballinas, išgėręs pernelyg didelę migdomųjų vaistų dozę, išėjo iš gyvenimo. Jis mirė kartu su imperija, prie kurios suklestėjimo buvo nemažai prisidėjęs.

 

Likimo vingiai

 

HAPAG laivininkystės kompanija, kuriai iki pat savo mirties vadovavo A.Ballinas, ne tik pergyveno Vokietijos pralaimėjimą Pirmajame pasauliniame kare, bet ir vėl suklestėjo. Pagal Versalio taikos sutartį Vokietijai buvo uždrausta statyti karinius laivus, tačiau tai nelietė keleivinių laivų statybą.

1923 metais Hamburge buvo nuleistas į vandenį 191 metro ilgio keleivinis garlaivis, pavadintas buvusio HAPAG generalinio direktoriaus Alberto Ballino vardu.

Šiame laive, kuris kursavo tarp Hamburgo ir Niujorko, beveik visi keleiviai, nepaisant klasių, naudojosi tais pačiais patogumais. Laivas turėjo didelį restoraną, kino teatrą ir koncertų salę, Be to, tai buvo vienas pirmųjų pasaulyje turbininių garlaivių. Todėl jis lengvai išvystydavo 19 mazgų greitį ir per 10 parų įveikdavo atstumą tarp Europos ir Amerikos..

Vokietijoje į valdžią atėjus naciams, laivas, turėjęs žydų tautybės laivybos magnato vardą,  buvo pervadintas į „Hansa“. 1945 metais jis užplaukė ant minos ir nuskendo netoli kranto. Vėliau buvo iškeltas, suremontuotas ir pagal reparacijos sutartį perduotas Sovietų Sąjungai. Ten jį pervadino į „Sovietskij Sojuz“.  Ilgą laiką tai buvo pats didžiausias sovietų keleivinis laivas.

Priminsime, kad pirmąjį HAPAG lainerį „Augusta Victoria“ nupirko carinė Rusija, paskutinis šios laivininkystės laineris „Albert Ballin“ taip pat atsidūrė Rusijoje, tik jau komunistinėje.

 

Fotoreportažas
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8364.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8365.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8366.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8367.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8368.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8369.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8370.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8371.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8372.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8373.jpg
  • Kruizinių laivų „tėvas“-Foto-nr-8363_8374.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Kruizinių laivų „tėvas“"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.