Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Laivą pražudė kapitonų derybos

Gal paskutinis amerikiečių tanklaivio „Amoco Cadiz“ reisas būtų pasibaigęs ir be tokių skaudžių pasekmių, jei ne ilgai užtrukusios derybos dėl atlygio už pagalbą?

Katastrofa - „Amoco Cadiz“ lūžo į tris dalis.
Katastrofa - „Amoco Cadiz“ lūžo į tris dalis. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Nukrypo nuo kurso

 

Atlantas buvo audringas, bet tai nejaudino „Amoco Cadiz“ kapitono Paskualio Berdario. Prieš ketverius metus Ispanijos Kadiso mieste pastatytas 340 m ilgio tanklaivis plaukė, kaip įprasta, 15 mazgų greičiu. Jo tankuose buvo daugiau kaip 1,6 mln. barelių naftos. Ji iš Persų įlankos turėjo būti nugabenta į Roterdamą.

Tą 1978 m. kovo 16-osios rytą tanklaivis, po penkias savaites trukusios kelionės, priartėjo prie Lamanšo sąsiaurio. Norint patekti į specialų „koridorių“, skirtą naftovežiams, pirmiausia reikėjo aplenkti Ueseno salą prie Bretanės krantų.

Audra vis stiprėjo. Didžiulės bangos atakavo aukštus tanklaivio bortus. 9.45 valandą vairininkas Frančeskas Fede pranešė kapitonui, kad laivas neklauso vairo. Bandymas laikytis kurso nepasisekė. Paaiškėjo, kad sugedo vairo valdymo hidraulinė sistema.

Nebevaldomas .„Amoco Cadiz“ galutinai nukrypo nuo kurso.

 

„SOS“ paskutinę minutę

 

Kapitonas kas kelias minutes skambinėjo tanklaivio vyriausiajam mechanikui.  Šis kiekvieną kartą tikino kapitoną, kad jo žmonės daro viską, kad pašalintų vairo mechanizmų sutrikimus.

Į mašinų skyrių pasiųstas antrasis kapitono padėjėjas pasibaisėjo tuo ką pamatė. Vairo valdymo mechanizmai subyrėjo į atskiras dalis ir vargiai pavyks jas greitai vėl sumontuoti. Iškilo reali grėsmė, kad tanklaivis su didžiuliu naftos kroviniu netrukus atsidurs pakrantės seklumose.

Tanklaivio kapitonas į eterį pasiuntė žinutę – perspėjo kad laivas prarado manevringumą. Visi pro šalį plaukiantys laivai turi būti atsargūs. Vėliau susisiekė su savo šeimininkais Jungtinėse Amerikos Valstijose. Tik 11 valandą, kai „Amoco Cadiz“ jau beveik sėdėjo ant seklumos, iš tanklaivio nuskriejo signalas „SOS“.

Pirmasis į nelaimės signalą atsiliepė netoliese esantis Vakarų Vokietijos vilkikas „Pacific“, vadovaujamas kapitono Hartmuto Weinerto.

 

Kapitonų derybos

 

Nuo šios minutės atsirado dvi „Amoco Cadiz“ katastrofos priežasčių versijos. Viena jų pagal tanklaivio kapitono P.Berdario parodymus, kita – kaip šį įvykį apibudino vilkiko kapitonas H.Weinertas.

Vilkiko „Pacific“ kapitonas pasiūlė kolegai, vadovaujančiam tanklaiviui „Amoco Cadiz“, pasirašyti gelbėjimo kontraktą. Kapitonui P.Berdariui atrodė, kad nebūtina gelbėjimo operacija, nes tanklaivį reikia tik nuvilkti iki artimiausio uosto pagal įprastą buksyravimo tarifą.

Gelbėjimo vilkiko kapitonas tvirtino, kad jo kompanija, esanti Hamburge, visada panašiais atvejais atlieka darbus tik pagal gelbėjimo kontraktą. „Amoco Cadiz“ kapitonas atkakliai laikėsi savo pozicijos – mokėti tik už buksyravimą.

Kol vis labiau įsisiautėjant audrai vyko nevaisingos derybos, tanklaivio padėtis blogėjo. „Amoco Cadiz“ , net nuleidus inkarus, buvo nešamas ant Uesano salos rifų.

 

Nepavyko išvengti seklumos

 

Praėjus daugiau kaip 4 val. nuo derybų pradžios, tanklaivio kapitonas pagaliau sutiko pasirašyti gelbėjimo sutartį. Vėliau teisme P.Berdaris tvirtino, kad „vokiečių kapitonas grasino nupjauti jau paduotą lyną, jei tanklaivio savininkai nepasiūlys palankesnių sutarties sąlygų“. Loido kontrakto esmė ta, kad sėkmės atveju išgelbėto laivo savininkai gelbėtojams išmoka nemažą procentą nuo išgelbėto krovinio vertės. Šiuo atveju tai būtų buvusi milžiniška suma.

Lynas, siūbuojantis tarp „Amoco Cadiz“ ir „Pacific“, tai pasirodydavo iš vandens, tai vėl dingdavo bangose. Abu laivai pamažu yrėsi pirmyn. Staiga nutrūko juos jungęs lynas.

Dėl siaubingo oro lyno sujungimo operacija užtruko ilgai. Po keletos valandų vėjas ir bangos vis dėlto užnešė tanklaivį ant seklumos.

Tanklaivis, pakilęs ant aukštos bangos, iš pradžių užkliudė aštrias povandeninių akmenų iškyšulius, o po to visu smarkumu nusileido ant jų. Akmenys giliai įsirėžė į laivo dugną ir pramušė vieną iš tanklaivio vidaus pertvarų.

 

Išgelbėjo aviatoriai

 

Prasidėjo panika. „Užsidėjome gelbėjimosi liemenes, nes jūra tuo metu buvo labai grėsminga. Kol mėginome nuleisti gelbėjimosi valtį, kapitonas stovėjo ant tiltelio leisdamas signalines raketas. Tuo metu užuodėme dujų kvapą, sklindantį iš sudaužyto triumo. Mus apėmė siaubas. Juk menkiausia elektros kibirkštis galėjo sukelti sprogimą. Teko skubiai išjungti visus elektros prietaisus“, – vėliau pasakojo vienas iš 44 „Amoco Cadiz“  įgulos narių.

Tanklaivis vis stipriau daužėsi į povandeninius rifus. Po laivo apačia buvo pramušta daugiau didelių skylių. Sušalę, apsinuodiję naftos garais įgulos nariai jau nustojo vilties išsigelbėti. Bet virš skęstančio tanklaivio pasirodė Prancūzijos jūrų aviacijos sraigtasparniai. Jie per 43 minutes visus katastrofą patyrusio laivo jūrininkus nuskraidino į krantą.

Auštant kovo 17-ąjai, tanklaivis perlūžo keliose vietose ir į jūrą pradėjo tekėti naftos srautai.

 

Milžiniška žala

 

Amerikiečių kompanijos supertanklaivio „Amoco Cadiz“, plaukiojusio su „pigia“ Liberijos vėliava, katastrofos padariniai buvo siaubingi.

Tūkstančių Bretanijos pakrantėje gyvenančių šeimų gyvenimas jau niekada nebegrįžo į ankstesnę vagą. Išsiliejo daugiau kaip 230 tūkst. tonų naftos.

Nafta per kelias savaites užteršė šimtus Prancūzijos pakrantės kilometrų. Prancūzijos vyriausybė apkaltino JAV veikiančią „Amoco“ naftos kompaniją ir reikalavo per teismus atlyginti padarytą žalą.

Teismai tęsėsi ilgai. Naftininkai visokiais būdais išsisukinėjo nuo atsakomybės. Pagaliau po 14 metų buvo sumokėta kompensaciją, kurios suma buvo per pusę mažesnė, nei reikalauta.

Fotoreportažas
  • Laivą pražudė kapitonų derybos -Foto-nr-5824_5825.jpg
  • Laivą pražudė kapitonų derybos -Foto-nr-5824_5826.jpg
  • Laivą pražudė kapitonų derybos -Foto-nr-5824_5827.jpg
  • Laivą pražudė kapitonų derybos -Foto-nr-5824_5828.jpg
  • Laivą pražudė kapitonų derybos -Foto-nr-5824_5829.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Laivą pražudė kapitonų derybos "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.