Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Laivai ant ratų neprigijo

1897 m. rugpjūčio 19 dieną Paryžiaus priemiestyje Sen Deni prancūzų išradėjas Ernestas Bazenas pirmą kartą išbandė iki tol neregėtą laivą, kuris ne plaukė, o riedėjo Senos upe.

Bandymai Harve
Bandymai Harve @ nuotr.

Nepavykę projektai

XIX a. pirmojoje pusėje jūrų trasose pasirodę garlaiviai turėjo vieną neginčijamą pranašumą prieš burlaivius. Net užklupus štiliui, jie galėdavo tęsti kelionę. Tačiau pirmieji mentratiniai ir sraigtiniai garlaiviai vis dar negalėjo lenktyniauti su eikliaisiais kliperiais. Siekiant padidinti garlaivių greitį, nerimstantys išradėjai buvo sukūrę ne vieną kuriozišką projektą. Tarp jų ir ritininius arba volinius laivus (angl. roller ship).

Jų veikimo principas buvo šiek tiek panašus į vėliau sukurtus laivus ant povandeninių sparnų. Juo mažesnis korpuso sąlytis su vandeniu, tuo didesnė tikimybė pasiekti geresnį greitį. Tiesa, apie sparnus tada dar negalvota, o laivų korpusus bandyta iškelti ant tuščiavidurių plūdžių.

Tokių keistų laivų eksperimentai vyko daugelyje šalių, pradedant Europa ir baigiant Australija. Vieną įspūdingiausių projektų buvo sukūręs amerikietis Robertas Fryeras. Jo sumanytas laivas „Alice II“ turėjo riedėti vandens paviršiumi ant trijų didelių tuščiavidurių kamuolių. Deja, šį projektą, kaip ir daugelį panašių, ištiko nesėkmė. Vieni „roleriai“ nepasiekė pageidaujamo greičio, kiti iš viso egzistavo tik išradėjų brėžiniuose.

Didžiuliai ratai

Vienintelis, kuriam pavyko sukurti veikiantį ratinį laivą ir jį išbandyti, buvo prancūzas Ernestas Bazenas. Jis penkerius metus triūsė su įvairiausiais modeliais, kol pagaliau sukūrė ne plaukiantį, o tiesiog riedantį per vandenį garlaivį.

Tiesa, E. Bazeno sukonstruotas įrenginys labiau priminė keltą, negu laivą. Tai buvo maždaug 50 kvadratinių metrų pločio geležinis rėmas, pritvirtintas prie šešių didžiulių tuščiavidurių diskinių ratų, kurių kiekvieno skersmuo 10 metrų. Ant ratų pritvirtintą platformą nuo vandens paviršiaus skyrė 4 metrų tarpas.

Platformoje sumontuotos garo mašinos suko kiekvieną didžiulių ratų porą. Tačiau šie ratai nebuvo pagrindiniai laivo varytuvai. Jų paskirtis, pasak išradėjo, sukantis skrosti vandenį ir tokiu būdu mažinti jo pasipriešinimą plaukiančiam laivui. O į priekį laivą varė dar viena galingesnė garo mašina, sukanti paprastą sraigtą, kaip ir priklauso, įtaisytą laivugalyje.

Pirmas ir vienintelis

Bandymo metu E. Bazeno garlaivis pasiekdavo 20 mazgų greitį - tokį pat, kaip ir patobulėję tuometiniai transatlantiniai garlaiviai. Bet išradėjo tai netrikdė. Jis ir toliau tvirtino, kad besisukantys diskiniai ratai mažina vandens pasipriešinimą plaukiančiam laivui. Esą tik būtina padidinti ratų skersmenį iki 22 metrų ir tada laivo greitis išaugs iki 32 mazgų. Bet 1897 metų pradžioje išbandžius garlaivį Lamanšo sąsiauryje, paaiškėjo, kad greitai besisukantys ratai tiesiog taškosi prilipusiu vandeniu ir stabdo laivą. Lėčiau sukant ratus, daugiau sunaudojama kuro, o didesnio greičio nepasiekiama.

Ernstas Bazenas vis dar puoselėjo viltį, kad okeaniniai laineriai su keturiomis poromis diskinių ratų, galėtų per 60 valandų iš Havro nuplaukti į Niujorką. Naujų rėmėjų, palaikančių prancūzo išradėjo idėją, neatsirado. Po kelių metų mirus E. Bazenui, jo garlaivis už 1250 svarų sterlingų buvo parduotas į metalo laužą.

Fotoreportažas
  • Laivai ant ratų neprigijo-Foto-nr-787_788.jpg
  • Laivai ant ratų neprigijo-Foto-nr-787_789.jpg
  • Laivai ant ratų neprigijo-Foto-nr-787_790.jpg
  • Laivai ant ratų neprigijo-Foto-nr-787_791.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Laivai ant ratų neprigijo"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.