Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Laivo „Queen Elizabeth“ istorija - triumfas ir tragedija

Sausio 9 d. minėsime Honkongo uosto akvatorijoje užsidegusio ir nuskendo tuo metu didžiausio ir greičiausio pasaulyje lainerio „Queen Elizabeth“ tragedijos metines.

"Queen Elizabeth" 1968 metais.
"Queen Elizabeth" 1968 metais. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Pabėgimas iš Anglijos

 

Garsi „Cunard Line“ laivininkystė, gyvuojanti nuo 1839 m., Antrojo pasaulinio karo išvakarėse tapo išskirtinio lainerio savininke. Klaidbanko laivų statykloje Škotijoje jai pastatytas 314 m ilgio ir 36 m pločio prabangiai įrengtas keleivinis laivas. Nuleidimo į vandenį ceremonijoje dalyvavo karaliaus Jurgio VI žmona (karalienė-konsortė) Elžbieta. Jos garbei naujasis laivas pavadintas „Queen Elizabeth“.

Iš anksto skelbta, kad 1939 m. rugpjūčio 23 d. naująjį lainerį aplankys Didžiosios Britanijos karalius ir karalienė, o 1940 m. balandžio 24 d. „Queen Elizabeth“ išplauks į savo pirmąjį reisą. Deja, Jungtinei Karalystei paskelbus karą Vokietijai, planai pasikeitė. Svarbiausia buvo nuslėpti lainerio buvimo vietą nuo vokiečių šnipų.

Imtasi gudrybių. Sudarytas įspūdis, kad laineris plauks į Sautamptoną – jūrų uostą prie Lamanšo sąsiaurio. Jo viešbučiuose buvo užsakytos vietos iš Klaidbanko atvykstantiems laivų statybos specialistams. Į Sautamptoną komandiruoti „Cunard Line“ jūrininkai. Niekas neturėjo žinoti, kad tuometinis Admiraliteto pirmasis lordas Vinstonas Čerčilis laivininkystės vadovams buvo davęs nurodymą kuo greičiau išsiųsti naująjį laivą iš Britanijos.

1940 m. kovo 3 d. laineris, kurio bortai ir antstatas buvo nudažyti jūroje mažiau pastebima pilka spalva, paliko laivų statyklą. Kapitonui Johnui Townley buvo įsakyta plaukti į Niujorką. Slapukauta ne be pagrindo. Tą dieną, kai laineris turėjo atplaukti į Sautamptoną, jį bombardavo vokiečių Luftwaffės lėktuvai.

 

Slapta kelionė

 

Laineris „Queen Elizabeth“, saugodamasis vokiečių povandeninių laivų, per Atlantą plaukė zigzagais 28 mazgų greičiu. Per visą reisą, kuris truko šešias dienas, lainerio radistai nepasiuntė į eterį nei vieno pranešimo. Nacių povandeniniai laivai, neturėję progos užpelenguoti jo koordinačių.

Išvengęs vokiečių submarinų, „Queen Elizabeth“ prisišvartavo Niujorko uoste šalia „Queen Mary“ ir prancūzų „Normandie“. Taip vienu metu toje pačioje vietoje atsidūrė trys didžiausi pasaulio laineriai.

Vos atvykęs į Niujorką „Queen Elizabeth“ kapitonas J. Townley gavo dvi telegramas. Viena iš žmonos, kuri džiaugėsi, kad laimingai baigėsi pavojinga kelionė. Kita – nuo Jos Didenybės karalienės Elžbietos. Ji dėkojo už saugų laivo nuplukdymą į JAV.

 

Karo tarnyboje

 

Kol neįsibėgėjo Antrasis pasaulinis karas, „Cunard Line“ vadovai nutarė abi savo „karalienes“ – „Queen Mary“ ir „Queen Elizabeth“ – įdarbinti toliau nuo Europos. 1940 m. lapkrityje abu laineriai išplaukė į Singapūrą. Bet čia juos pasivijo karas su japonais.

Singapūre laineriai buvo apginkluoti zenitinėmis patrankomis ir kulkosvaidžiais. Vietoj prabangių kajučių atsirado asketiškos patalpos, skirtos karių ir krovinių pervežimui. Laineriai kursavo tarp Australijos ir karo liepsnų apimtos Azijos, kiek vėliau –Afrikos. Nuo 1942 m. „Queen Elizabeth“ plaukiojo Šiaurės Atlante, gabendama amerikiečių karius į Europą.

Britų Admiralitetas buvo parengęs planus abi „karalienes“ paversti lėktuvnešiais, tačiau to sumanymo atsisakyta.

Lainerių didelis greitis leido jiems plaukioti be konvojaus palydos ir išvengti pavojų, kuriuos jiems kėlė vokiečių povandeniniai laivai. Karo metais vien tik „Queen Elizabeth“ pervežė daugiau kaip 750 tūkst. Australijos, Naujosios Zelandijos ir JAV karių. Tarp jos keleivių buvo ir vokiečių belaisviai, transportuojami į Kanadą. Paskaičiuota, kad laineris per savo karinės tarnybos metus nuplaukė daugiau kaip 500 tūkst. jūrmylių.

 

Neatlaikė konkurencijos

 

Pasibaigus karui, transportinis laivas „Queen Elizabeth“ atleistas nuo karo tarnybos, grįžo į  Klaidbanko laivų statyklą, kur pertvarkytas į keleivinį lainerį.

Po remonto išbandytas plaukiant į Arano salą Škotijoje. Išvykoje dalyvavo karalienė Elžbieta, jos dukros – Elžbieta ir Margaret. Trumpam kruizui vadovavęs seras Percys Bates atidžiai stebėjo, kad laineris neviršytų 30 mazgų (55,5 km/val.) greičio. Nenorėta nuvainikuoti kito „Cunard Line“ lainerio „Queen Mary“ pasiekimo: už greičio rekordą perplaukiant šiaurinę Atlanto dalį jam buvo skirtas specialus prizas –Žydroji Atlanto juosta.

Į pirmąjį transatlantinį reisą su keleiviais laineris „Queen Elizabeth“ išplaukė 1946 m. spalį. Visos 716 keleivių kajučių buvo užsakytos iš anksto. 2283 keleiviai turėjo visus patogumus, kad kelionė per vandenyną juos neišvargintų ir neprailgtų. Laineryje buvo sumontuoti Denny Brown stabilizatoriai, kurie apsaugojo keleivius nuo nemalonios jūrligės.

Kelis dešimtmečius laineris „Queen Elizabeth“ pirmavo plukdydamas keleivius per Atlantą. Jis vežiojo ir paštą. Už tai jam buvo suteiktas indeksas RMS (angl. Royal Mail Ship). Nepaisant didžiulės sėkmės, laineris niekada nedalyvavo transatlantinių lainerių kovoje dėl Atlanto žydrosios juostos, palikdamas tą garbę „Queen Mary“.

 

Neatlaikė konkurencijos

 

Praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje atsiradę ekonomiški reaktyviniai lėktuvai, skraidantys per Atlantą, tapo rimtais lainerių konkurentais. Sumažėjus keleivių skaičiui, „Queen Elizabeth“ pradėjo kursuoti tarp Niujorko ir Bahamų sostinės Nasau.

Keleivių patogumui laineryje įrengtas atviras baseinas, puiki oro kondicionavimo sistema. Pastangos atkovoti prarastas pozicijas nebuvo vaisingos. Laineris naudojo daug kuro, didelė grimzlė trukdė jam užsukti į salų uostus, stambūs gabaritai neleido naudotis Panamos kanalu.

Laineris „Queen Elizabet“ 1968 m. buvo parduotas Filadelfijos verslininkams, planavusiems jame įkurti viešbutį ant vandens ir turistinį centrą. Naujiesiems lainerio šeimininkams pritrūko finansinių išteklių. Laivas parduotas Honkongo magnatui Tung ChaoYungui. Šis nusprendė paversti lainerį jūrų universitetu, kuriame vyktų užsiėmimai pagal programą „Semestras jūroje“ (angl. „Semestr at Sea“). Netrukus laivas buvo nudažytas balta spalva ir pavadintas „Seawise University“.

 

Vienas kartas nemelavo

 

Per trisdešimt metų, kai „Queen Elizabeth“ plaukiojo jūromis ir vandenynais, jis ne kartą buvo sėdęs ant seklumos, susidūręs su kitais laivais, patyrė gaisrą, tačiau vis sugrįždavo į rikiuotę. Bet vienas kartas, kaip sakoma, nemelavo.

1972 m. sausio 9 d. dėl nežinomų priežasčių laive kilo didžiulis gaisras. Apsieita be rimtų aukų, nors tuo metu laineryje galėjo būti apie 700-800 darbininkų, remontavusių laivą. Netrukus laivas apsivertė ir nuskendo Viktorijos įlankoje Honkonge.

Nuskendusiame laive 1974 m. buvo filmuojamos kai kurios scenos kino filmui apie Džeimsą Bondą. Pagal siužetą laineryje „Queen Elizabeth“ buvo įsikūręs britų slaptosios tarnybos MI-6 štabas.

Vėliau didžioji dalis nuskendusio laivo buvo išardyta į metalo laužą, tačiau kilis ir garo turbinos dar ilgai gulėjo įlankos dugne. Tik 1990 m. pabaigoje, statant naują konteinerių terminalą, buvo galutinai pašalinti visi avarijos likučiai.

Sąraše tarp katastrofą patyrusių didžiausių keleivinių lainerių šiandien „pirmauja“ italų laineris „Costa Concordija“, kuris 2012 m. sausio 13 d., turėdamas apie 4000 keleivių, užplaukė ant seklumos šalia Džilijos salos. Per ją žuvo 30 žmonių ir du nerasti.

Fotoreportažas
  • Laivo „Queen Elizabeth“ istorija - triumfas ir tragedija-Foto-nr-4780_4781.jpg
  • Laivo „Queen Elizabeth“ istorija - triumfas ir tragedija-Foto-nr-4780_4782.jpg
  • Laivo „Queen Elizabeth“ istorija - triumfas ir tragedija-Foto-nr-4780_4783.jpg
  • Laivo „Queen Elizabeth“ istorija - triumfas ir tragedija-Foto-nr-4780_4784.jpg
  • Laivo „Queen Elizabeth“ istorija - triumfas ir tragedija-Foto-nr-4780_4785.jpg
  • Laivo „Queen Elizabeth“ istorija - triumfas ir tragedija-Foto-nr-4780_4786.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Laivo „Queen Elizabeth“ istorija - triumfas ir tragedija"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.