Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Legendinio burlaivio istorija

Keturių stiebų kruizinio burlaivio „Sea Cloud‘ („Jūros debesis“) istorija, kuri tęsiasi jau aštuoniasdešimt šeštus metus, įdomesnė ir labiau jaudinanti, nei daugelis romanų.

Pirmasis  legendinio burlaivio pavadinimas buvo "HUSSAR".
Pirmasis legendinio burlaivio pavadinimas buvo "HUSSAR". @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Vestuvinė dovana – prabangi jachta

 

JAV vertybinių popierių biržos makleris, multimilijonierius Edvardas Hutonas (Edward Francis Hutton, 1875-1962) praėjusio amžiaus trečiajame dešimtmetyje nutarė savo naujajai žmonai padovanoti prabangią jachtą. Ją suprojektavo viena Niujorko firma, tačiau statyti buvo nutarta Vokietijoje, nes ten pigesnė darbo jėga.

Laivas buvo statomas aukščiausiu lygiu. Turėjo tvirtą metalinį korpusą, visi deniai buvo padengti tikmedžiu. Keturi 3200 AG dyzeliniai varikliai turėjo užtikrinti ne tik šviesą, šilumą, bet ir nepriklausomybę nuo vėjo.

Naujos jachtos pristatymas įvyko 1931 metų balandžio 25 dieną Krupo laivų statykloje Kylyje. Jau kitą dieną spauda abejose Atlanto pusėse skelbė, kad tai yra didžiausias pasaulyje privačiam asmeniui priklausantis burlaivis. Jo techniniai duomenys išties buvo įspūdingi. Pilnas laivo ilgis siekė 109 metrus, kiekvieno iš keturių stiebų aukštis viršijo 50 metrų, bendrą 30 burių plotą sudarė 3160 kv. metrai. Savo naująjį laivą, kaip ir anksčiau turėtus keturis, E.Hutonas pavadino tuo pačiu vardu – „Hussar“.

E.Hutono žmona Marjorie Merriweather Post  (1887-1973) taip pat buvo labai turtinga. Jos kapitalas, paveldėtas mirus tėvui ir gautas po skyrybų su pirmuoju vyru, siekė apie 250 milijonų dolerių. Didžiausias turtingos, ekstravagantiškos ponios pomėgis buvo meno kūrinių ir vertingų istorinių reliktų kolekcionavimas. Naujojo vyro vestuvinė dovana ne tik sužavėjo, bet ir pakeitė Marjorie gyvenimo būdą. Negailėdama laiko ir pinigų, ji energingai ėmėsi burlaivio įrenginėjimo pagal savo skonį.

Laive atsirado prabangios kajutės, įspūdingi poilsio kambariai su marmuriniais židiniais. Visos patalpos buvo dekoruotos stilingais audiniais, apstatytos brangiais baldais, jas puošė žinomų dailininkų tapybos darbai, antikvarinių daiktų rinkiniai.

Prabangus ir didelis burlaivis su garsiais E.Hutono ir jo žmonos svečiais, aukštuomenės, meno ir verslo atstovais, ne mažiau kaip 9 mėnesius per metus praleisdavo kruizinėse kelionėse. Dažniausiai buvo lankomi Viduržemio jūros uostai, kurie garsėjo pramogų pasauliu, bet neretai „Hussar“ kursas nukrypdavo ir į tokias egzotines vietas, kaip Galapagų salos ar Havajai.

 

Naujas gyvenimas, naujas pavadinimas

 

Deja, saldus milijonierių gyvenimas po baltosiomis burėmis truko neilgai. Jų santuoka dėl E.Hutono neištikimybės pateko į krizę ir pora 1935 metų rugpjūtyje išsiskyrė. Po skyrybų jis savo prabangų burlaivį perleido buvusiai žmonai, kuri buvo labai pamėgusi šį laivą. Marjorie, tapusi oficialia laivo savininke, „Hussar“ pavadinimą pakeitė į „Sea Cloud“, o jo korpusą, kuris iki tol buvo juodos spalvos, nudažė baltai.

Po skausmingų skyrybų Marjorie greitai surado paguodą kito vyro glėbyje. Ji tais pačiais metai susituokė su savo senu draugu, advokatu ir diplomatu Džozefu Edvardu Devisu (Joseph Edward Davies, 1876-1958). Santuoka su juo pakeitė tolimesnį Marjorie gyvenimą. Naujojo vyro dėka patraukli moteris praplėtė savo pažintis ne tik verslo magnatų, bet ir politikų bei diplomatų pasaulyje. Netrukus po vedybų jos jau trečiasis vyras buvo paskirtas JAV ambasadoriumi Sovietų Sąjungoje ir rezidavo Maskvoje.

Nenorėdama skirtis su savo pamėgtu burlaiviu, Marjorie pasirūpino, kad „Sea Cloud“ būtų prišvartuotas Leningrade. Čia prabangus laivas tapo savotiška amerikiečiu ambasada, nes jame neoficialiai susitikinėdavo Sovietų Sąjungos ir JAV pareigūnai. Sovietinės garsenybės mielai naudojosi ambasadoriaus žmonos kvietimu apsilankyti laive ir susipažinti su vakarietiškos prabangos pasauliu.

1938 metais milijonierių pora su savo laivu grįžo į JAV.

 

„Sea Cloud“ karo tarnyboje

 

Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, ponia Marjorie Devis bandė parduoti savo burlaivį, tačiau neatsirado pirkėjų, galinčių ją įpirkti. Kai į karą įstojo ir JAV, ji pasiūlė savo burlaivį karinei tarnybai. Tada nemažai privačių burlaivių buvo naudojami priešo povandeninių laivų medžioklei Amerikos pakrantėse, vykdė patruliavimo ir oro stebėjimo funkcijas.

„Sea Cloud“ buvo paskirtas į JAV pakrančių apsaugos laivyną ir pritaikytas naujai tarnybai. Prabangus milijonierių laivas pasikeitė neatpažįstamai. Buvo pašalinti visi stiebai, korpusas nudažytas pilka slepiamąja spalva, denyje sumontuoti priešlėktuviniai pabūklai. Dabar jis tapo vadinamuoju „oro laivu“ IX-99, kuris vandenyne vykdė meteorologinius stebėjimus ir perdavinėjo oro prognozes kariniams štabams, planuojantiems aviacijos ir laivyno operacijas. IX-99 patruliavo prie Naujosios Anglijos ir Grenlandijos pakrančių. Baigęs karinę tarnybą, „Sea Cloud“ buvo apdovanotas Amerikos kompanijos ir Antrojo pasaulinio karo pergalės medaliais.

1944 metų lapkričio 4 dieną laivas buvo gražintas Marjorie Devis kartu su 175000 dolerių išmoka, skirta jo pradinei išvaizdai atkurti. Korpusas vėl buvo nudažytas baltai, o laivo nosį vėl papuošė auksinio erelio emblema. Vėliau buvo atkurtas ir takelažas, nupirktas naujų burių komplektas.

 

Netikėti likimo vingiai

 

Marjorie, atkūrusi savo „kūdikį“, dar kurį laiką rengdavo kruzinius plaukiojimus su verslo magnatais, politikais, užsienio svečiais palei rytinius JAV krantus. Tuo tarpu aiškėjo, kad ne visiems pagal kišenę pramogauti prabangioje jachtoje, kuriai aptarnauti reikia ne mažiau kaip 70 žmonių įgulos. Išlaidos vis didėjo, o pajamos mažėjo. Be to, dar subyrėjo ir trečioji Marjorie santuoka.

1955 metais ji galutinai apsisprendė parduoti „Sea Cloud“. Juolab, kad atsirado ir tinkamas pirkėjas. Juo tapo Dominikos Respublikos diktatorius Rafaelis Leonidas Truchilijas Molina (1881-1961). Jis buvo Džozefo Deviso draugas ir dar prieš poros skyrybas reguliariai naudodavosi „Sea Cloud“ paslaugomis.

Nusipirkęs jam patikusį burlaivį, Truchilijas ją pavadino savo dukters Angelitos vardu. Prabangus laivas penkiems metams tapo diktatoriaus mobilia būstine. Taip jau atsitiko, kad 1961 metais sąmokslininkų nužudytas Truchilijas šiuo laivu iškeliavo ir į savo paskutinę kelionę. Po perversmo jo šeima, pasiėmusi diktatoriaus kūną ir milžinišką pinigų sumą, su „Yate Angelita“ išplaukė į Europą. Plaukiant pro Kanarų salas, buvo gauta radiograma, kurioje naujoji Dominikos Respublikos valdžia įsakė laivui sugrįžti, bet pabėgėliai ir negalvojo paklusti..

Praėjus penkeriems metams po Truchilijo mirties, burlaivis, kurį spėta pervadinti į „Patria“, pagaliau vėl grįžo į amerikiečių rankas. Bet tai dar nebuvo laiminga legendinio burlaivio pabaiga. Eidamas per rankas, laivas patyrė įvairių nemalonumų. Vieni jo šeimininkai neapmokėdavo sąskaitų, kiti vengė mokėti mokesčius, laive buvo ieškoma narkotikų. Paklajojęs po kelių valstybių uostus, burlaivis ilgam įstrigo Kolono uoste Panamoje.

 

„Jachtų karalienės“ renesansas

 

Aštuonerius metus jo burės nesirodė jūrų platybėse, tačiau didžiųjų burlaivių fanai nepamiršo „jachtų karalienės“, kuri kadaise plaukiojo po visą pasaulį. Vienas iš jų – vokiečių ekonomistas ir laivo kapitonas Hartmutas Pašburgas (Hartmut Paschburg), kuris naujam gyvenimui jau buvo prikėlęs ne vieną seną burlaivį.

Jis ir atrado Kolono uoste visų apleistą garsiąją jachtą. Negailestinga saulė ir atogrąžų platumų drėgmė padarė žalingą poveikį net tokiam tvirtam burlaiviui, koks kadaise buvo „Sea Cloud“. Apžiūrėjęs burlaivį, H.Pašburgas suvokė, kad, nepaisant apgailėtinos būklės, jį dar galima išgelbėti nuo agonijos. Su Hamburgo verslininkų grupe jis nusipirko burlaivį ir tuoj pat jam sugrąžino buvusį pavadinimą „Sea Cloud“.

1978 metais H.Pašburgas su 38 vyrais ir dviem moterim iš Panamos išplaukė į Hamburgą. Kelionė užtruko kelis mėnesius. Kai „Sea Cluod“ atplaukė į Hamburgą, čia jį entuziastingai pasitiko tūkstantinė žmonių minia. Laivas aštuonis mėnesius buvo remontuojamas toje pačioje laivų statykloje, kur jis prieš 30 metų buvo nuleistas į vandenį. Per tą laiką atkurtos originalios kajutės su marmurinėmis voniomis, auksiniais čiaupais, salonai su buvusiais židiniais ir tokia pat sienų danga.

Sugrąžinus burlaiviui ankstesnį blizgesį ir apmokius iš buriavimo entuziastų surinktą komandą, „Sea Cloud“ leidosi į tolimą kelionę per Ramųjį vandenyną. Burlaivis pabuvojo Galapagų salose, apsilankė Pitkerno saloje, kurioje prieš du šimtus metų apsigyveno „Bounty“ laivo maištininkai, kai kuriose kitose Polinezijos vietose.  

Dabar „Sea Cloud“ priklauso Hamburgo „Sea Cloud Cruises“ kompanijai, kuri siūlo pasimėgauti neprilygstama patirtimi keliaujant legendiniu burlaiviu.

 

Fotoreportažas
  • Legendinio burlaivio istorija -Foto-nr-6916_6917.jpg
  • Legendinio burlaivio istorija -Foto-nr-6916_6918.jpg
  • Legendinio burlaivio istorija -Foto-nr-6916_6919.jpg
  • Legendinio burlaivio istorija -Foto-nr-6916_6920.jpg
  • Legendinio burlaivio istorija -Foto-nr-6916_6921.jpg
  • Legendinio burlaivio istorija -Foto-nr-6916_6922.jpg
  • Legendinio burlaivio istorija -Foto-nr-6916_6923.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Legendinio burlaivio istorija"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.