Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Lietuvius į emigraciją plukdę prieškario laivai

Lenkijos paštas išleido tris ženklus su prieškario transatlantiniai laivais, kuriais naudojosi ir į Ameriką emigravę žmonės iš Lietuvos.

„Lithuania“ dar su Danijos vėliava apie 1926 metus, kuris vėliau tapo „SS Kosciuszko“.
„Lithuania“ dar su Danijos vėliava apie 1926 metus, kuris vėliau tapo „SS Kosciuszko“. @ nuotr.

Laineriai - pašto ženkluose

 

Nuo 1930 m. Lenkijoje veikė transatlantinių laivų draugija, o nuo 1934 m. Gdynės ir Amerikos laivybos linija.

Lenkijos pašto ženkluose pristatyti trys laivai „SS Polonia“, „SS Pulaski“ ir „SS Kosciuszko“.

„SS Polonia“ pradžioje aptarnavo liniją tarp Gdynė, Kopenhagos, Halifakso ir Niujorko, o nuo 1933 m. plaukiojo iš Konstancos į Stambulą, Izraelio Jafą, Haifą, Graikijos Pirėjų ir atgal į Stambulą ir Rumunijos Konstancą.

„SS Pulaski“ pradžioje plaukiojo iš Gdynės į Niujorką, o nuo 1936 m. iš Gdynės į Buenos Aires Argentinoje.

„SS Kosciuszko“ buvo labiau kruizinis laivas, kuris plukdė turtingus žmones Niujorko, Palestinos ir Pietų Amerikos linijose.

Be šių trijų laivų „Poczta Polska“ artimiausiais metais planuoja išleisti pašto ženklus su  dar 6 vandenynų laineriais „Pilsudski“, „Batory“, „Sobieski“, „Chrobry“, „Jagiello“ ir „Stefan Batory“.
 

Lietuvių emigracijos laivai

 

Tikėtina, kad su laivais „SS Polonia“ ir „SS Pulaski“ į Ameriką per Gdynę emigravo nemaža dalis lietuvių, ypač iš pietinės Lietuvos dalies.

Laivu „SS Polonia“, kuris buvo statytas 1910 m. į Ameriką tikrai yra keliavęs nemažas būrys emigrantų iš Lietuvos. Prieš įsigyjant šį laivą Lenkijos transatlantinių laivų draugijai jis priklausė pradžioje „Rusijos Amerikos linijos“, o nuo 1920 m. naujai įsteigtos „Baltijos Amerikos linijos“ bendrovei ir vadinosi „Kursk“.

„Baltijos Amerikos linijos“ bendrovėje buvo ir laivai „Lithuania“ (buvusi „Caritca“), „Latvia“ (buvęs „Russia“), „Estonia“ (buvęs „Czar“). Taip šie laivai buvo pavadinti neatsitiktinai. Jais į Ameriką keliavo daug emigrantų iš Lietuvos. Keliauti jiems buvo patogu, nes maršrutas buvo iš Liepojos į Niujorką.

Lenkijos transatlantinių laivų draugija „Baltijos Amerikos liniją“ su visais laivais nusipirko 1930 m. Todėl tikėtina, kad lenkų laivais ir po 1930 m. daug lietuvių plaukė į Ameriką, nors šios šalies valdžia jau buvo smarkiai sumažinusi imigracijos kvotas.

 

„Lithuania“ tapo „SS Kosciuszko“

 

Lenkija didžiuojasi, kad nors ir trumpai - nuo 1930 iki 1939 m. ji turėjo transatlantinę laivybos kompaniją.

Kai lenkai perėmė danų kompaniją „Baltijos Amerikos linija“ buvęs jos laivas „Lithuania“ buvo pervadintas į „SS Kosciuszko“. Jis pergyveno antrąjį pasaulinį karą kaip Lenkijos karinis transportinis laivas tarnavęs sąjungininkams. „SS Kosciuszko“, kuris vėliau dar turėjo pavadinimus „Gdynia“, „Empire Helford“, buvo supjaustytas 1950 m.

Panašų laikotarpį išgyveno ir buvęs laivas „Estonia“, kuris perėmus jį lenkams pavadintas „SS Pulaski“. Pasibaigus II pasauliniam karui „SS Pulaski“ įgula atsisakė grįžti į socialistinę Lenkiją, kur buvo sovietų kariuomenė. Laivas atiteko Didžiosios Britanijos kariuomenei ir pavadintas „Empire Penryn“. Laivas plukdė karius. Kaip ir „Empire Helford“ arba buvęs „Lithuania“ jis buvo utilizuotas 1950 m. tame pačiame Northumberlande.

Vėlesni Lenkijos transatlantiniai laivai buvo pradėti naudoti: 1934 m. „MS Pilsudski“, ir 1935 m. - „MS Batory“.

„MS Pilsudski“ likimas buvo tragiškas. Jis su įgula nuskendo 1939 m. lapkritį prie Niukastlo. Manoma, kad jis užplaukė ant minos arba buvo torpeduotas.

Dar tragiškesnis laivo „Chrobry“ likimas. 1939 m. statytas laivas 1940 m. buvo nuskandintas prie Norvegijos Narviko, kai jį užpuolė Vokietijos povandeniniai laivai.

„MS Batory“ gyvavo iki 1970 m. Jis tapo Lenkijos pokario pasididžiavimu. Šis laivas buvo supjaustytas 1972 m. Prieš tai jį tarsi pakeitė 1952 m. statytas gerokai didesnis keleivinis laivas pavadintas „Stefan Bator“. Tai buvo jau naujesnės kartos 153  m. ilgio kruizinis laivas, kurio įgula buvo 336 žmonės, jis galėjo priimti 750 jūrų turistų. Šis laivas plaukiojo iki 1988 m

Keli Lenkijos transatlantiniai laivai, kaip „Sobieski“ ir „Jagiello“ po karo pakliuvo į Sovietų Sąjungą ir pirmasis kaip „Gruzija“, antrasis - kaip „Piotr Velikij“, plukdė keleivius Juodojoje jūroje.

 

Fotoreportažas
  • Lietuvius į emigraciją plukdę prieškario laivai-Foto-nr-9957_9958.jpg
  • Lietuvius į emigraciją plukdę prieškario laivai-Foto-nr-9957_9959.jpg
  • Lietuvius į emigraciją plukdę prieškario laivai-Foto-nr-9957_9960.jpg
  • Lietuvius į emigraciją plukdę prieškario laivai-Foto-nr-9957_9961.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Lietuvius į emigraciją plukdę prieškario laivai"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.