Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

„Lietuvos geležinkelių“ cunamis ritasi į uostą

Konfliktiškai 2017 metai prasidėjo ne tik žuvininkystėje, bet ir Lietuvos susisiekimo sistemoje. Į uostą ritasi „Lietuvos geležinkelių“ pertvarkymo sukelta cunami banga.

laivas su kroviniais švartuojasi prie KLASCO valdomos jūrų perkėlos.
laivas su kroviniais švartuojasi prie KLASCO valdomos jūrų perkėlos. @ Vidmanto Matučio nuotr.

Nebebus išimčių ir privilegijų

Naujasis susiekimo ministras Rokas Masiulis pirmosiomis sausio dienomis pareiškė, kad valstybės valdomos bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ klientams nebebus taikomos išimtys ir privilegijos. Sprendimas palietė krovinių vežimo tarifų išimtis turinčiai „Achemos grupės“ valdomai Klaipėdos jūrų krovinių kompanijai (KLASCO).

Kokios tos išimtys neaišku, nes ministras nekomentavo „Lietuvos geležinkelių“ ir KLASCO sutarties detalių. „Komercinių sąlygų atskleisti negalime“, - tikino „Lietuvos geležinkelių“ atstovai.

Patį faktą dėl privilegijų R.Masiulis „ištransliavo“ per pasirinktas žiniasklaidos priemones.

Kai pranešimą jau citavo įvairios žiniasklaidos priemonės, jis nebuvo skelbtas pačios Susisiekimo ministerijos tinklalapyje. Tai taip pat sukelia tam tikras mintis, kad Lietuvos ministerijos yra susikūrusios privilegijuotų žiniasklaidos priemonių sistemą.  

 

Ministrui gresia ieškinys

 

Pranešimas sukėlė tam tikrą ažiotažą – tarsi ministras pradėjo karą su „Achemos grupe“ ir Klaipėdos uoste esančia didžiausia kompanija – KLASCO. Iš šalies tai gali atrodyti tarsi kerštas. Mat „Achemos grupės“ bendrovė „Krovinių terminalas“ bylinėjasi su „Klaipėdos nafta“, kuriai yra vadovavęs tiek R.Masiulis, tiek „Lietuvos geležinkelių“ vadovu tapęs Mantas Bartuška.

Konkrečiai „Klaipėdos naftos“ kaimynystėje esantis „Krovinių terminalas“ teismo prašė bausti anuometinį vadovą, o dabar susisiekimo ministrą R.Masiulį. Koncerno „Achemos grupė“ valdomo dienraščio „Lietuvos žinios“ teigimu, R.Masiulis yra įtrauktas į bylinėjimosi procesą dėl 5,9 mln. eurų žalos. Jis privalės dalyvauti civilinėje byloje, kurioje nagrinėjami „Klaipėdos naftos“ galimai neteisėti susitarimai ir veiksmai, ribojantys konkurenciją Klaipėdos uosto šviesių naftos produktų krovos rinkoje. Apie šią bylą teismas jau pranešė ir Europos Komisijai bei Konkurencijos tarybai.

Dienraštis „Lietuvos žinios“ teigė, kad Vilniaus apygardos teismas netenkino buvusio „Klaipėdos naftos“ generalinio direktoriaus R.Masiulio prašymo pašalinti jį iš tolesnio bylos nagrinėjimo ir nurodė, kad jis kaip trečiasis asmuo į bylą įtrauktas pagrįstai, nes teismo sprendimas ateityje turės įtakos jo teisėms ir pareigoms.

2011 metais „Klaipėdos naftos“ generalinis direktorius R.Masiulis pasirašė sutartį tarp „Klaipėdos naftos“ ir „Orlen Lietuva“. „Krovinių terminalo“ atstovų teigimu, „Klaipėdos nafta“ ir tuometinis jos vadovas R.Masiulis neleistinais veiksmais piktnaudžiavo dominuojančia padėtimi bei apribojo konkurenciją šviesių naftos produktų krovos ir sandėliavimo Klaipėdos uoste paslaugų rinkoje.

Jeigu teismas patenkintų „Krovinių terminalo“ ieškinį, tuomet ir „Klaipėdos nafta“ įgytų teisę dabartiniam susisiekimo ministrui R.Masiuliui reikšti analogišką ieškinį dėl žalos atlyginimo.

„Lietuvos žinių“ duomenimis, dominuojančią padėtį Klaipėdos uosto šviesių naftos produktų krovos ir sandėliavimo paslaugų rinkoje užimanti „Klaipėdos nafta“ galbūt neteisėtais būdais išstūmė iš rinkos vienintelę konkurentę lietuviško kapitalo įmonę „Krovinių terminalas“, nes su „Orlen Lietuva“ sudarė sutartį, jog visus šios Lenkijos kapitalo bendrovės per Klaipėdos uostą kraunamus ir transportuojamus šviesius naftos produktus turi teisę krauti tik „Klaipėdos nafta“.

Iki sutarties įsigaliojimo „Klaipėdos nafta“ krovė apie 70 proc. „Orlen Lietuva“ šviesiųjų naftos produktų, o 30 proc. jų buvo kraunama per „Krovinių terminalą“.

 

Neįžvelgia keršto

 

Pats R.Masiulis tikino, kad geležinkelių sprendimas panaikinti nuolaidas KLASCO nėra nesutarimų su „Achemos grupe“ dėl „Krovinių terminalo“ pasekmė.

„Keršto jokio nėra, reikia suprasti, kad yra objektyvūs kriterijai, kai vienai bendrovei taikomos išimtys, o didžiausiam klientui („Orlen Lietuvai“ - BNS) nėra taikomos tokios išimtys“, - BNS teigė R.Masiulis. Susisiekimo ministras savo paskyroje „Facebook“ skelbė, kad „Achemos grupė“ spaudimui naudoja žiniasklaidą.

„Nuosavos žiniasklaidos naudojimas „paspausti“ ministrą, nepakeis mano nuomonės – „Lietuvos geležinkeliai“ privalo keistis, o „Achema“ privalo elgtis pagal rinkos sąlygas. Nomenklatūrinių protekcijų laikas baigėsi“, - aiškino R.Masiulis.

„Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška stebėjosi, kad KLASCO buvo lengvai taikomos nuolaidos, tuo metu su „Orlen Lietuva“ nuolat vyko ginčai dėl nuolaidų.

Tarp „Klaipėdos naftos“ ir „Achemos grupės“ pastaraisiais metais buvo nemažai trinties. „Achemos grupės“ bendrovė „Achema“ nesutiko mokėti suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo išlaikymo mokesčio. Dėl to jos keletą metų bylinėjosi teismuose. Pralaimėjusi bylą „Achema“ 2015 metais sumokėjo 51 mln. eurų.

 

Nekorektiški kaltinimai

 

Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO) neskubėjo komentuoti „Lietuvos geležinkelių“ vadovo ir susisiekimo ministro pareiškimų dėl neva palankesnių sąlygų KLASCO panaikinimo.

Kai apie tuos pakeitimus jau buvo „ištransliuota“ žiniasklaidai, KLASCO dar nebuvo gavusi jokių dokumentų apie kokius nors pakeitimus.

„Mes taip pat nežinome kitų uosto kompanijų sutarčių sąlygų, kadangi sutartys individualios ir neturime galimybių jų palyginti, nustatant, ar kokios nors KLASCO sutarties sąlygos yra neva geresnės. Mūsų nuomone mesti tokius viešus kaltinimus neįsigilinus į aplinkybes yra nekorektiška“, - buvo teigiama išplatintame KLASCO komunikacijos specialistės Vidos Bortelienės pranešime.

 „Mūsų atstovas KLASCO iniciatyva išvyko į „Lietuvos geležinkelius“ išsiaiškinti situacijos apie šioje įmonėje padarytus sprendimus. Kai tik juos žinosime, nedelsiant informuosime. Mes teigiamai vertiname „Lietuvos geležinkelių“ siekį, kad visos bendrovės turėtų vienodas konkurencijos sąlygas uoste. Tikimės, kad tokiais veiksmais nėra tikslo padaryti žalos mūsų bendrovei bei uostui. Esame pasirengę konstruktyviam dialogui, tikimės spręsti visus klausimus ir nesusipratimus civilizuotai darbinėje aplinkoje, o ne per žiniasklaidą“, - aiškino KLASCO generalinis direktorius Audrius Pauža.

Vėliau KLASCO komercijos direktoriaus Vytautas Kaunas susitiko su „Lietuvos geležinkelių“ vadovybe. Paaiškėjo, kad jų sutartyje „Lietuvos geležinkeliai“ siūlo panaikinti dvi sąlygas, kurios KLASCO vertinimu iš tikrųjų nėra kažkokios „išskirtinės sąlygos“ ir yra visiškai įprastos verslo praktikoje. Kaip komentavo KLASCO, „Lietuvos geležinkeliai“ siūlė keisti punktą, kur numatyta sąlyga štormo atveju -  kai dėl stipraus vėjo (per 6 val. gūsiai 18m/s ir daugiau) sustabdoma krova. V.Kauno teigimu, KLASCO per 2016 metus pagal šį punktą yra gavusi 100 eurų nuolaidą.  Tačiau prieš tai ji turėjo užsakyti 30 eurų kainavusius orų duomenis, todėl reali nauda sudarė tik 70 eurų.

Kitame sutarties punkte, anot V.Kauno, aptarti paslaugų įkainių pakeitimai, kurie numatė paslaugų įkainių dydžio pasikeitimus nustatomas ne nuo kalendorinių metų pradžios. Tie įkainiai įsigalioja tik po šalių derybų, šalims raštiškai susitarus dėl pasikeitimo ir jų įsigaliojimo datos.

V.Kauno teigimu, tai yra įprasta komercinė praktika, kad tarifai keičiami kartą per metus, o ne kada panorėjus, taip užtikrinant sutarties stabilumą ir jokio išskirtinumo tame nėra.

 Išbraukus tokią punkto dalį, pasak V. Kauno, lieka teisė keisti įkainius bet kuriuo metu, o tai neįprasta normalioje verslo praktikoje.

V.Kauno teigimu, KLASCO, siekdama bendradarbiavimo, greičiausiai sutiks su šiais „Lietuvos geležinkelių“ siūlomais sutarties pakeitimais, nes jie nėra esminiai ir, tikėtina, nepadarys įtakos krovinių srautui per Klaipėdos uostą.

Stambiausia Klaipėdos uosto bendrovė KLASCO geležinkeliu gabena apie 7,5 mln. tonų iš 12,4 mln. tonų kraunamų krovinių per metus. Įmonėje dirba virš 700 darbuotojų. KLASCO apyvarta siekia virš 47 mln. eurų. Ji Klaipėdos uoste yra viena didžiausių mokesčių mokėtojų. 

Vien bendrovės parama Klaipėdos miestui, įvairioms labdaros ir  ne pelno organizacijoms siekia virš 200 tūkstančių eurų per metus.

Fotoreportažas
  • „Lietuvos geležinkelių“ cunamis ritasi į uostą-Foto-nr-6010_6011.jpg
  • „Lietuvos geležinkelių“ cunamis ritasi į uostą-Foto-nr-6010_6012.jpg
  • „Lietuvos geležinkelių“ cunamis ritasi į uostą-Foto-nr-6010_6013.jpg
  • „Lietuvos geležinkelių“ cunamis ritasi į uostą-Foto-nr-6010_6014.jpg
  • „Lietuvos geležinkelių“ cunamis ritasi į uostą-Foto-nr-6010_6015.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "„Lietuvos geležinkelių“ cunamis ritasi į uostą"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.