Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Lietuvos ir Estijos žvejų laivų incidentas

Kartais taip būna, kad skirtingų šalių laivai didžiulėse jūrų erdvėse nepastebi vienas kito ir taranuoja.

Žvejybos laivas "Lokys". Tyrimo medžiagos nuotr.
Žvejybos laivas "Lokys". Tyrimo medžiagos nuotr. @ nuotr.

Fiksavo skirtingą matomumą

 

Lietuvos teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyrius šių metų liepos 27 d. baigė tirti laivų avariją Barenco jūroje. Ji įvyko 2019 m. rugpjūčio 19 d. Barenco jūroje 2.08 val. vietos laiku. Nors buvo naktis, tačiau paros laikas šviesus su šiaurietiška prieblanda.

Laivo „Lokys“ žurnale nurodyta, kad apie 1.30 val. užėjo rūkas, matomumas susidūrimo metu buvo 2-3 kabeltovai (1 kabeltovas yra 185,2 metrai), tai yra apie 370-550 metrų. Laivo „Reval Seafood“ žurnale nurodyta, kad matomumas susidūrimo metu siekęs 30-50 metrų. Tai, kad laivuose fiksuotas skirtingas matomumas aiškinama tuo, kad jūroje buvo atskiros didesnio ar mažesnio intensyvumo rūko zonos.

Estijos vėliavos žvejybos 55 metrų ilgio laivas „Reval Viking“, kurio savininkas „Reval Seafood“, susidūrė su 62 metrų ilgio Lietuvos žvejybos laivu „Lokys“, kurios savininkas bendrovė „Marlinas“ .

Incidento metu Lietuvos laivas kėlė tralą, o estų laivas jau iškėlęs tralą plaukė. Abu laivai Barenco jūroje gaudė krevetes.

„Reval Viking“ buvo padaryti žymūs „nosies“ bei priekinio ir viršutinio denio pažeidimai. Laivui „Lokys“ smarkiai apgadinta dešiniojo borto pusė, pramuštas korpusas virš vaterlinijos.

Aplinkai jokia žala nebuvo padaryta, iš laivų niekas neišsiliejo.

Nepaisant avarijos abu laivai savo eiga pasiekė Norvegijos Tromsės uostą.

 

 Ištisai dirbo 42 valandas

 

Avarija buvo pripažinta kaip sunki. Ją tyrė Lietuvos teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyrius bendradarbiaudamas su Estijos saugos tyrimų institucija.

Laivas „Reval Viking“, plaukdamas apie 11 mazgų greičiu, forštevniu trenkėsi į laivo „Lokys“ dešinįjį bortą. Nuo smūgio laivas „Lokys“ trumpam pasviro 30-40 kampu į kairiojo borto pusę.

Smūgio zonoje buvo stipriai sugadintos laivo „Lokys“ dvi kajutės, sulaužyta įranga, baldai. Per avariją toje kajutėse žmonių nebuvo. Iš viso šiame laive įgula buvo 22 žmonės. 

Nors buvo rūkas nei vienas iš laivų nenaudojo garsinių signalų.

Po avarijos atliekant tyrimą nebuvo nustatyta kurio nors laivo laivavedžių sveikatos sutrikimų. Taip pat negauta duomenų apie alkoholio ar narkotikų naudojimą.

Estų laivo „Reval Viking“ žvejybos kapitonas 57 metų islandas tvirtino, kad prieš avariją jis nemiegojęs dirbo 42 valandas, nes reikėjo pašalinti tralo gedimą. Jis teigė nesijautęs pavargęs, nes panašiu režimu tekdavo dirbti dažnai, prie jo buvęs įpratęs.

Incidento metu „Lokio“ vairinėje buvo laivo kapitonas Lietuvos pilietis. Įrašai darbo laiko apskaitos žiniaraštyje apie kapitono darbo laiką rodo, kad kapitono poilsio laikas atitiko reikalavimus. Kapitonas nesiskundė nuovargiu ar poilsio trūkumu. Žvejojant jis keisdavosi su antruoju kapitono padėjėju.

 

Nenurodyta, kas kaltininkas

 

Nustatyta, kad prieš pat incidentą „Reval Viking“ vairinėje budėjo laivo kapitonas. Joje taip pat buvo ir žvejybos kapitonas, kuris likus 8 minutėms iki susidūrimo perėmė laivo valdymą. Jis kaip tik padidinęs laivo greitį. Į vairinę užėjo ir tralų meistras, kuris kalbėjo apie apgadintus tralus. Vyrai aptarinėjo ir tolesnius žvejybos planus. To, ką rodė laivo aplinkos stebėjimo monitoriai jie nematė.

Laivo „Lokys“ kapitonas tiltelyje buvo vienas. Jis buvo sutelkęs dėmesį į tralo kėlimą, dirbo su tralinės gervės valdymo pultu.

Tyrėjai padarė išvadą, kad abiejų laivų vairinėse buvę jūrininkai buvo susitelkę į žvejybą. Laivuose nebuvo nuolat budraujama. Techninėmis priemonėmis nebuvo vertinama, ar aplinkoje nevyksta kokių nors pokyčių. Juo labiau, kad tie du laivai žvejybos rajone buvo ne vieni - grupėje dar dirbo ir Latvijos, Norvegijos laivai. 

Konstatuota, kad laivo „Reval Viking“ kapitonas nepasirinko saugaus greičio. Plaukimas 11 mazgų greičiu aiškiai buvęs per didelis esant suprastėjusioms matomumo sąlygoms. Rimtu pažeidimu vertinta ir tai, kad žvejybos kapitonas, kuris, panašu, avarijos metu ir vedė laivą, nebuvo miegojęs 42 valandas. Jei toks atvejis būtų buvęs Lietuvos laive būtų buvusi pažeista 1995 m. Tarptautinė konvencija dėl žvejybos laivų personalo rengimo, atestavimo ir budėjimo normatyvų (STCW-F). Tačiau Estija šios konvencijos nėra ratifikavusi, todėl jos laivuose ji netaikoma. Bet kokiu atveju aišku, kad nuovargis, netgi jei žmogus jo ir nejaučia, daro įtaką jo darbui, sumažėja dėmesys.

Laivo „Reval Viking“ savininkui patektos trys rekomendacijos - dėl laivavedžių keitimosi, kai jis įvyksta to nefiksuojant laivybos žurnale, dėl jūrininkų darbo ir poilsio režimo, dėl nesuderintų įgulos tarpusavio veiksmų laivo vairinėje.

Bendrovei „Marlinas“ tyrimo išvadose pareikšta rekomendacija, jog ateityje laivuose turi būti užtikrinta, kad laivavedys neužsiims jokiais kitais darbais, išskyrus laivo vedimą.

„Saugos rekomendacijomis jokiu būdu nėra nustatyta kaltės prezumpcija ar atsakomybė už avariją ar incidentą“, - laiške su rekomendacija ir tyrimo išvadomis bendrovei „Marlinas“ aiškino Lietuvos teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyriaus patarėjas, Laivų avarijų ir incidentų tyrimų vadovas Mindaugas Česnauskis.

Konkrečiai neįvardinta, kuris laivas kaltas dėl incidento. Jūroje tą konstatuoti yra sunkiau nei kelyje, nes joje nėra nei kelio ženklų, nei linijų, nei dešinės rankos taisyklės. Paprasta logika sakytų, kad labiau kaltas yra tas, kuris kirto „nosimi“, nes judėdamas į priekį visada privalai stebėti kelią.

 

Fotoreportažas
  • Lietuvos ir Estijos žvejų laivų incidentas-Foto-nr-9177_9180.jpg
  • Lietuvos ir Estijos žvejų laivų incidentas-Foto-nr-9177_9178.jpg
  • Lietuvos ir Estijos žvejų laivų incidentas-Foto-nr-9177_9179.jpg
  • Lietuvos ir Estijos žvejų laivų incidentas-Foto-nr-9177_9181.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Lietuvos ir Estijos žvejų laivų incidentas"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.