Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Malkų įlanka žengs į naują lygį

Jau pranešta, kad Klaipėdos uoste Malkų įlankoje prasidės didžiuliai jos pertvarkymo darbai.

Malkų įlanka.
Malkų įlanka. @ Vidmanto Matučio nuotr.

Darbai jau vyksta

 

Šioje įlankoje realūs pertvarkymo darbai jau prasidėjo kiek anksčiau. Latvijos bendrovė „Latvijas tilti“ kartu su statybų bendrove „Borta“ nuo Smeltės pusiasalio pusės baigia įrengti kranto saugos sienutę.

Ji jau netrukus bus baigta ir po to, parinkus rangovą, prasidės Malkų įlankos iki 14,5 metrų gilinimo darbai.

Paraleliai Malkų įlankoje, iš po Vakarų laivų gamyklos dokų toliau bus siurbiamas sunkiaisiais metalais užterštas gruntas.

Šiuo metu čia yra išvalyta apie 30 tūkst. kubinių metrų užteršto grunto. Iš viso Malkų įlankoje yra numatoma išvalyti apie 246 tūkst. kub. m užteršto grunto. Iškasus gruntą iš esmės bus pertvarkomos ir dokų duobės įrengiant vieną didžiulę dokų duobę, virš kurios stovės sutankinti „Vakarų laivų gamyklos“ dokai, įskaitant ir neseniai įsigyta „Panamax“ laivų remonto doką.

Vykdant Malkų įlankos akvatorijos gilinimą taip pat vyks ir Malkų įlankos krantinių pritaikymas naujam 14,5 metrų gyliui. Dabar prie daugumos krantinių yra 11 metrų, o kai kur net ir mažesnis gylis.

 

Pertvarkai ir ES lėšos

 

Įlankos gilinimo ir susijusių aplinkosaugos priemonių įrengimo projekto vertė – apie 67,8 mln. eurų. Tą pačią dieną, kai buvo kasama simbolinė kapsulė, Uosto direkcija pateikė paraišką ES finansavimui gauti.  Šiems darbams numatoma 57 mln. eurų ES lėšų.

„Pirmą kartą po daugybės metų atiduodame duoklę Malkų įlankai, siekiant padaryti joje dirbančias kompanijas pilnaverčiais uosto nariais, suteikiant stimulą tolesniam augimui. Čia turime ir didžiausią uosto darbdavį - „Vakarų laivų gamyklą“, ir didžiausią konteinerių krovos kompaniją - „Klaipėdos konteinerių terminalą“. Lietuvai tai ypač svarbūs verslai, kurie sumoka daug mokesčių, diegia technologines naujoves“, - Malkų įlankos darbų pradžios ceremonijos renginyje akcentavo susisiekimo ministras R.Masiulis.

 

Gerins ekologinę situaciją

 

„Vien Malkų įlankoje veikiančiuose terminaluose ir laivų remonto įmonėje yra sukurta daugiau kaip 2000 gerai apmokamų darbo vietų. Čia pagrindinis siekis yra akvatorijoje turėti 14,5 m gylį, kad būtų galima pilnai pakrauti ir remontuoti „Panamax“ tipo laivus“, – teigė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Arvydas Vaitkus.

Jis akcentavo ir tai, kad išvalius iš Malkų įlankos nuo sovietmečio susikaupusias taršias medžiagas, bus žengta į naują ekologinės kokybės lygį uoste, pagerės aplinka visame Klaipėdos mieste. Todėl daugiaplanis Malkų įlankos pertvarkymo projektas pagrįstai laikomas svarbia dovana, skirta Lietuvos šimtmečiui.

 

Verslas dėlioja investicijas

 

Malkų įlankos pertvarkymą planuojama baigti iki 2021 metų. Infrastruktūros pertvarkymas Malkų įlankoje koreguoja ir joje dirbančių kompanijų investicijų planus.

Jau įvyko konkursas ir prasidės Malkų įlankoje esančių 127–128 krantinių rekonstrukcija. Jas naudojanti „Klaipėdos konteinerių terminalo“ bendrovė jau paskelbė apie naujus keliasdešimt milijonų eurų investicijų planus.

 „Uosto direkcijos investicijos į Malkų įlanką tikrai atsipirks, nes jos leis pritraukti naujus krovinius“, - sakė V.Šileika. Klaipėdos konteinerių terminalas iki šiol turėdamas vieną prasčiausių konteinerių krovos infrastruktūrų dėl mažų gylių tarp rytinės Baltijos uostų, stebino nuolat augančiais krovos tempais. Todėl žodžiai, kad Malkų įlanka turi didžiulį augimo potencialą nėra tušti.

Didelius planus dėl naujų gylių puoselėja ir „Vakarų laivų gamykla“. Pagilinus įlanką ir įrengus naują dokų duobę „Vakarų laivų gamykla“ pagaliau galės pradėti naudoti „Panamax“ laivų doką, lygiaverčiai konkuruoti su didžiausiomis laivų statybos ir remonto kompanijomis Europoje.

Nauji gyliai, anot „Vakarų laivų gamyklos“ generalinio direktoriaus Arnoldo Šileikos, leis papildomai panaudoti apie 15 ha nepanaudotos teritorijos krovai. Tai gerokai padidins įmonės „Vakarų krova“ galimybes.

Nauji gyliai atvers geresnes veiklos galimybes ir „Malkų įlankos terminalui“. Malkų įlankoje krantinę ir jos panaudojimo planų, kurie susieti su didesniais gyliais, turi ir Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO). Ši kompanija taip pat iš esmės planuoja pertvarkyti šalia

Malkų įlankos esančią tarptautinės jūrų perkėlos teritoriją.

Netrukus prasidės ilgai lauktas Malkų įlankos gilinimas.

 

Užsieniečiai teršalų nenorėjo

 

Paskelbtas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto Malkų įlankos akvatorijos gilinimo iki 14,5 m gylio I etapo darbų konkursas. Jis vyktų nuo įplaukos iki linijos tarp 144 krantinės pradžios ir 133-134 krantinės pirso.

Malkų įlanką, kur dabar gylis svyruoja nuo 9 iki 12 metrų, visoje jos dalyje planuojama išgilinti iki 14,5 metrų.

Iki šiol ši įlanka buvo labiausiai užteršta vieta visame Klaipėdos uoste. Įlankos tarša vyko dėl čia veikusios Vakarų laivų gamyklos. Remontuojant laivus nuo jų į vandenį pakliūdavo ir į dugną nusėsdavo įvairūs sunkieji metalai. Šiuo metu dalis įlankos dugno išvalyta. Teršalų likę prie Vakarų laivų gamyklos krantinių, bet tai netrukdo vykdyti I gilinimo etapo. Buvo skaičiuojama, kad iš viso yra apie 12 tūkst. kubinių metrų užteršto grunto. Buvo vertinama tai, kad gruntą galima būtų išvežti į Lenkiją arba Olandiją. Tačiau lenkai iš karto atsisakė, o olandai į tris paklausimus neatsiuntė atsakymo. Užterštas gruntas bus laikomas pačiame Klaipėdos uoste.

Įspėjama, kad gilinant Malkų įlanką joje gali būti įvairių didesnių riedulių, taip pat gelžbetoninių konstrukcijų. Visa tai būtų gabenama į jūros sąvartyną. Veikla prie Malkų įlankos iš esmės prasidėjo tarybiniais metais. 1969 m. čia įkurta „Vakarų laivų gamykla“.

Tarptautinė jūrų perkėla Smeltės pusiasalyje, šalia Malkų įlankos pradėjo veikti 1986 metais. Bet jos veikla su Malkų įlanka nebuvo susijusi. Kitos Malkų įlankos bendrovės – „Klaipėdos konteinerių terminalas“, „Malkų įlankos terminalas“, „Vakarų krova“ atsirado jau po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo. Jos vystosi ypač sparčiai. Dėl šių įmonių veiklos ir gilinama Malkų įlanka. 

 

Didžiuliai kiekiai grunto

 

Malkų įlankos gilinimas suskirstytas į du etapus ir 11 gilinimo barų. Iš viso per abu etapus bus išgilintas 576 tūkst. kvadratinių metrų plotas.

Iš karto gilinti visą Malkų įlanką trukdo tai, kad nėra rekonstruota ir 14,5 metrų gyliui parengta dalis krantinių. Taip pat nebaigtas kasti užterštas gruntas iš po dokų duobių Malkų įlankos gale, vadinamame 11 etape.

Malkų įlankos gilinimo metu iš šios įlankos į jūrų sąvartyną būtų išgabenti palyginti dideli grunto kiekiai. I etape – apie 1,5 mln. kubinių metrų, II etape – apie 798 tūkst. kubinių metrų.

Gruntui iš Malkų įlankos supilti jūroje numatyta speciali vieta. Planuojama, kad jūroje būtų supilami ne aukštesni nei vieno metro kauburiai.

Iš krantinių statybos patirties ir geologinių tyrimų žinoma, kad Malkų įlankoje yra kietas moreninis priemolis su rieduliais, nes įrengiant kai kurias krantines buvo išsiskėtę į riedulius atsimušę įlaidai. Bet vietomis gali pasitaikyti ir birių, vandeningų sluoksnių. 

Paskutiniai gilinimai Malkų įlankoje vyko 2008–2012 metais prie atskirų statomų krantinių ir akvatorijos dalyje.

 

Planuojama ir nauja krantinė

 

Yra planuojama, kad ateityje už dabar esančios paskutinės Malkų įlankos krantinės, kurios numeris 144, gali būti statoma dar viena 144A krantinė paraleliai pagal Smeltės pusiasalį. Tai būtų iki 180 metrų ilgio pirsas.

Krantinės toje vietoje negali būti statomos, nes Smeltės pusiasalio dalyje ties Malkų įlanka auga reti į Lietuvos raudonąją knygą įrašyti augalai.

Sudėtingesnė Malkų įlankos vieta yra ir jos įplauka. Ji pakankamai siaura. Laisva įplaukos riba apie 118 metrų. Ją planuojama praplėsti atliekant prie įplaukos esančių 120 ir 121 krantinių rekonstrukciją ir sumažinant šlaitą.

Taip pat planuota pertvarkyti Malkų įlankos vedlinės liniją, kad ji būtų tiesi, be jokių posūkių.

Malkų įlankos gilinimas bus vykdomas naudojantis ES lėšas. Paraiškoje pinigams gauti buvo nurodyta bendra projekto vertė 67,6 mln. eurų. Iš jų ES parama sudarytų – per 57 mln. eurų.

Malkų įlankos gilinimą planuojama baigti iki 2020 metų. Šis gilinimas paskatins dideles iki 140 mln. eurų įlankoje esančių bendrovių investicijas.

 

Fotoreportažas
  • Malkų įlanka žengs į naują lygį-Foto-nr-7190_7191.jpg
  • Malkų įlanka žengs į naują lygį-Foto-nr-7190_7192.jpg
  • Malkų įlanka žengs į naują lygį-Foto-nr-7190_7193.jpg
  • Malkų įlanka žengs į naują lygį-Foto-nr-7190_7194.jpg
  • Malkų įlanka žengs į naują lygį-Foto-nr-7190_7195.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Malkų įlanka žengs į naują lygį"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.