Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Nacionalinė teisė turi ko mokytis iš jūrininkų

Lietuvai prisijungus prie Konvencijos dėl darbo jūrų laivyboje pirmą kartą surengta aukšto lygio jos taikymo konferencija, kurioje analizuotos teorinės ir praktinės problemos.

Jūrininkai ne tik sunkiai dirba, bet ir turi laivuose poilsio laiką
Jūrininkai ne tik sunkiai dirba, bet ir turi laivuose poilsio laiką @ Vidmanto Matučio nuotr.

Vertybė - sveikas darbuotojas

 

Vilius Mačiulaitis - buvęs Valstybinės darbo inspekcijos vadovas, palikęs šį postą šiemet rugpjūtį ir tapęs advokatu, ypač teigiamai vertino darbo santykius jūrų laivyboje. Mykolo Riomerio universiteto Verslo teisės katedros dėstytojas teigė, kad Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje, kuri Lietuvoje įsigaliojo šiemet, yra unikalus teisės aktas. Panašaus lygio dokumentą jis norėtų išvysti ir Lietuvos nacionalinėje teisės sistemoje.

"Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje aplenkė daugelio pasaulio valstybių nacionalinės darbo teisės aktus", - pastebėjo V.Mačiulaitis.

Jis akcentavo, jog labai svarbu yra ne tik tai, kaip darbuotojas uždirba pinigus, bet ir tai, kad darbo vietoje jis būtų sveikas.  

"Jūrininkų teisių bilis yra puikus dokumentas. Jis aiškiai nustato ne tik jūrininkų darbo, bet ir gyvenimo laivuose teises. Ir iki konvencijos buvo teisės normos. Jos labiau reglamentavo darbą laivuose, užtikrino jūrininkams konkurencines sąlygas", - teigė V.Mačiulaitis.

Jis linkėjo, kad panašios darbo teisės normos būtų ir kitose srityse.

V.Mačiulaitis minėjo atvejus, kai nereglamentuotoje krovinių gabenimo automobiliais srityje, darbdaviai nekreipia dėmesio į vairuotojų poilsio laiką. Manoma, kad vairuotojas pailsi automobilio kabinoje. Tegul pabando darbdavys išsimiegoti kur nors pakelės aikštelėje prie nuolatinio triukšmo ir su mintimi, kad kas nors nuolat gali kėsintis į krovinį stovinčiame automobilyje.

Jūrininkų poilsis laivuose yra reglamentuotas tiek, kiek tai įmanoma nuolat judančioje transporto priemonėje.

 

Savininkas be jūrininkų - niekas

 

Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje sulaukia vis daugiau kritikos iš darbdavių. Susidarantis įspūdis, kad išimtinai ginamos tik jūrininkų teisės. O ką turi daryti darbdavys, jei jūrininkas, kurio teisės apgintos tarptautiniu mastu, nesilaiko padorumo normų?

V.Mačiulaitis teigė nesutinkantis, kad jūrininkų teises užtikrinanti konvencija padidins naštą verslui.  

"Negalime žiūrėti kritiškai į teisės normas, kurios sukuria komfortabilias sąlygas darbuotojams. Laivo savininkas su savo laivu be jūrininkų yra niekas. Tik gerai išlaikomi, gerose sąlygose dirbantys jūrininkai gali nešti maksimalią naudą verslui", - svarstė V.Mačiulaitis.

Konvencijoje dėl darbo jūrų laivyboje yra įtvirtintos privalomos ir rekomendacinės normos.

"Galime galvoti, kad rekomendacinės normos po 10-15 metų taps privalomomis. Tai yra viena iš pozityvių Konvencijos dalių. Ji išsako, kokie yra ateities lūkesčiai. Laivų savininkams suteikiama laiko prisitaikyti prie kintančių sąlygų", - pastebėjo V.Mačiulaitis.

Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje draudžia sudarinėti blogų darbuotojų juoduosius sąrašus. Bet niekas nedraudžia prasižengusius jūrininkus pašalinti iš laivų, nebekviesti jų į naujus reisus.

 

Konvencijos trūkumai

 

Pasaulyje yra lanksčios ir kietesnės darbuotojų teises reglamentuojantys įstatymai. Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje - kietas dokumentas. Jei įprastoje darbo teisėje apie 30 proc. darbuotojo ir darbdavio santykių reglamentuoja sutartys, tai jūrų laivyboje tas santykis gerokai aukštesnis. Čia yra trinarė struktūrą - darbdavys, darbuotojas ir socialinis partneris (jūrininkų teisių gynėjai).

"Darbo teisės požiūriu man patinka trinarė konvencijos struktūra. Ji tiktų ir Lietuvos nacionalinėje teisėje - santykius tarp darbuotojų ir darbdavių padarytų labiau apibrėžtus", - svarstė V.Mačiulaitis.

Bet ir Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje, darbo teisės specialisto V.Mačiulaičio nuomone, yra ne be trūkumų. Jam kliūva įgulų formavimo tvarka, nes ne visada galima žinoti, kas yra tikrasis darbdavys. Kylant ginčams tai yra svarbu.

Trūkumų Konvencijoje dėl darbo jūrų laivyboje V.Mačiulaitis įžvelgė ir jos įgyvendinimo kontrolės sistemoje. Kontrolė pavesta kelioms institucijoms. Tokiais atvejais dažnai būna, kad kai daug kontrolierių "vaikas be galvos". Jūrinės srities kontrolei vykdyti reikia ir specifinių žinių, patyrimo. Lietuvos teisinės institucijos jų dažnai stokoja.     

 

 

 

Fotoreportažas
  • Nacionalinė teisė turi ko mokytis iš jūrininkų-Foto-nr-3211_3212.jpg
  • Nacionalinė teisė turi ko mokytis iš jūrininkų-Foto-nr-3211_3213.jpg
  • Nacionalinė teisė turi ko mokytis iš jūrininkų-Foto-nr-3211_3214.jpg
  • Nacionalinė teisė turi ko mokytis iš jūrininkų-Foto-nr-3211_3215.jpg
  • Nacionalinė teisė turi ko mokytis iš jūrininkų-Foto-nr-3211_3216.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Nacionalinė teisė turi ko mokytis iš jūrininkų"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.