Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Nelaimė regatos starte ir promilės

Po daugiau nei metus trukusio tyrimo Lietuvos buriuotojų sąjunga viešai paskelbė pernai kapitono S.Kudzevičiaus regatos metu įvykusio tyrimo ataskaitą.

 

Į krantą išmesta jachta „Defiance” nedaug nukentėjo, bet iš 4 jos įgulos narių žuvo net trys.
Į krantą išmesta jachta „Defiance” nedaug nukentėjo, bet iš 4 jos įgulos narių žuvo net trys. @ nuotr.

Rezonansinis įvykis

 

Nelaimė įvyko 2018 m. rugsėjo 22 dieną, kai žuvo trys jachtos „Defiance“ įgulos nariai. Į krantą buvo išmesta ir jachta „Esox“. Gelbėjimo tarnybos sraigtasparnis iš vandens iškėlė 7 žmones - 1 jachtos „Defiance” įgulos narį ir 6 jachtos „Esox” narius.

Šis įvykis sukėlė didelį rezonansą. Buvo pasėtas tiek nepasitikėjimas buriavimo sistemoje esančia tvarka, tiek varžybų organizavimu. Galbūt ir tai lėmė, kad vėliau susisiekimo ministro Roko Masiulio iniciatyva buvo atlikta nemažai su jachtų laivyba susietų pakeitimų?

Po šio įvykio Jūrų kapitonų asociacijoje vykusiame pasitarime gana kategoriškai apie situaciją buriavime pasisakė burlaivio „Brabander“ kapitonas Valdemaras Vizbaras. Tuo metu jis jau buvo laikinosios komisijos nelaimingiems įvykiams buriavime tirti nariu.

Po nelaimingo įvykio imta ieškoti analogų. Prisiminta 1986 m. rugsėjo 20-osios audringą naktį, kai į krantą ties Melnrage buvo išmesta jachta „Žalčių karalienė“ ir žuvo trys įgulos nariai.

 

Atidėliojo startą

 

Nelaimingo atsitikimo kapitono S.Kudzevičiaus regatos metu tyrimo išvada parašyta spalio 30 d. Lietuvos buriuotojų sąjungos internetinėje svetainėje ji paskelbta kiek vėliau.

Ataskaita sausas dalykas. Joje aprašyta regata, dalyviai, analizuota distancija, regatos dalyvių ryšio priemonės, reikalavimai tokių regatų saugai.

Nelaimingas atsitikimas tiesiogiai susijęs su lenktynine turistine jachta „Defiance“. Tai yra 1985 m. Škotijoje pastatyta jachta, pritaikyta sportiniam buriavimui. Jachta Lietuvoje atsirado 2015 metais. Ji buvo laikoma techniškai tvarkinga. Prieš du mėnesius iki lemtingų varžybų jos techninę apžiūrą atliko būrinių jachtų techninis inspektorius Antanas Milvydas.

Jachta „Defiance“ galėjo plaukioti atviroje jūroje esant vėjo greičiui iki 40 mazgų (21 m/s) ir bangų aukščiui iki 4 metrų.

Laivų eismo tarnybos duomenimis, tą dieną pūtė šiaurės vakarų vėjas, gūsiais iki 21 m/s, buvo iki 3 metrų aukščio bangos. Startas buvo atidėliojamas tikintis, kad vėjas nurims.

 

Po nelaimės rasta promilių

 

Tyrimo ataskaitoje yra jachtos „Defiance“ nario Eduardo Gusevo prisiminimas, kad prie pietinio molo jachta susidūrė su laibai didelėmis, aukštomis ir trumpomis bangomis. Jo teigimu, tokių aukštų 5-6 metrų bangų jis nebuvo matęs per penkerius būriavimo metus.

Pagal vienintelio jachtos „Defence“ gyvo likusio nario E.Gusevo parodymus, jachtai praplaukus šiaurinį molą didelė banga trenkė į kairįjį bortą, po to kita, jachta smarkiai pasviro, už borto iškrito jachtos kapitonas Olegas Zeleninas. Po kelių bandymų taip ir nepavyko kapitono įkelti į jachtą. Jo gelbėti į vandenį šoko E.Gusevas, priplaukė prie jo, apkabino, laikė, bet banga išplėšė. Tuo metu ir jachta jau buvo nusviesta tolyn.

E.Gusevą po pusvalandžio išgelbėjo sraigtasparnis. Jachta „Defiance“ jau buvo išmeta į paplūdimį. Prie jos buvo Olesia Orlova. Jos liemenės pripūtimo mechanizmas nesuveikė. Ją bandyta atgaivinti, širdies darbas buvo atstatytas, tačiau vėliau ji ligoninėje mirė. Dar vienas įgulos narys Dmitrijus Zeleninas buvo dingęs.

Po penkių dienų jūros bangos išplovė D.Zelenino, o po 7 dienų ir jachtos kapitono O.Zelenino kūnus. Abu jie buvo be gelbėjimosi liemenių. Nuo O.Zelenino kūno liemenė buvo nusmukusi jį gelbėjant. Ataskaitoje pateikta papildoma informacija, kad Valstybinė teismo medicinos tarnybos Klaipėdos skyriaus ekspertų atliktu tyrimu D.Zelenino kraujyje buvo rastos 0,38 promilės, o jachtos kapitono O.Zelenino kraujyje - 0,57 promilės etilo alkoholio. Iš kur jos ten atsirado? Ar tikėtina, kad regatoje startuotų išgėrę buriuotojai?

 

Nepatikimos gelbėjimosi liemenės

 

Įdomus įrašas tyrimo ataskaitoje apie tai, jog nėra duomenų, kad E.Gusevui būtų išduotas buriuotojo kvalifikaciją patvirtinantis dokumentas. Toks dokumentas nebuvęs išduotas ir kitai įgulos narei O.Orlovai.

Jachtos kapitonas O.Zeleninas turėjo dar 1995 m. išduotą, bet kvalifikacinės komisijos pirmininko nepasirašytą plaukiojimo diplomą. Ir jokių duomenų, kad jam būtų patvirtintas Lietuvos buriuotojų sąjungos išduotas buriuotojo kvalifikaciją patvirtinantis dokumentas. Tvarkingą antros eilės vairininko kvalifikaciją patvirtinantį dokumentą turėjo D.Zeleninas.

Padarytos išvados, kad jachtos „Defiance“ įgula nebuvo instruktuota, kaip gelbėti žmogų šiam iškritus už borto, neturėjo kompetencijos atlikti gelbėjimo darbus esant sunkesnėms oro sąlygoms.

Jachtos įgula ne tik nebuvo supažindinta, kaip teisingai naudotis saugos priemonėmis, bet ir naudojosi jas netinkamai po viršutiniais rūbais. Liemenių techninė būklė kėlė abejonių, nes dalies nepavyko aktyvuoti. Liemenės neturėjo diržų, praveriamų tarp kojų, todėl ji nusmuko gelbėjant O.Zeleniną. E.Gusevui viena ranka teko laikyti liemenę, kuri vis bandė nusimauti, todėl tai jam apsunkino O.Zelenino gelbėjimą.

Jachtoje „Defiance“ nebuvo naudojamasi saugos diržais, kas lėmė, kad galėjo lemti, kad žmogus atsidūrė už borto.

 

Chaoso būta daug

 

Ekspertai konstatavo, kad klaidų padarė ir kapitono S.Kudzevičiaus regatos organizatoriai, nors tai tiesiogiai prie nelaimės ir neprisidėjo. 

Baltijos jūros rytinė pakrantė pučiant 6-7 balų vėjui tampa nesaugi, ypač pakrantės zonoje ir prie uosto vartų, nes susidaro aukštos, stačios ir trumpos chaotiškos bangos. Rengiant varžybas tokiomis sąlygomis būtina imtis papildomų saugos priemonių, prie uosto vartų gal netgi turėtų budėti gelbėjimo laivas.

Konstatuota ir tai, kad patikimo ryšio su varžybų dalyviais neužtikrino organizatorių naudotos radijo ryšio priemonės.

Pateikta net 10 rekomendacijų, kaip ateityje panašaus lygio varžybose būtų galima išvengti nelaimių. Tai jau minėti papildomi saugos reikalavimai, patikimesnės ryšio priemonės ir ryšio patikrinimas atliekant sąšauką prieš varžybas, jachtų asmeninių saugos priemonių, įskaitant ir liemenes, patikra prieš varžybas, varžybų organizatorių informacijos pateikimas gelbėjimo tarnyboms prieš renginį apie pasirengimą gelbėjimo atvejams. Taip pat rekomenduota nustatyti aiškius jachtų kapitonų dokumentų kvalifikacinius reikalavimus, regatos dalyviams surengti saugaus buriavimo kursus. Numatyta ateityje suformuoti ir ne laikiną, o nuolatinę komisiją nelaimingiems atsitikimams buriavimo srityje tirti. 

 

 

Fotoreportažas
  • Nelaimė regatos starte ir promilės-Foto-nr-8686_8687.jpg
  • Nelaimė regatos starte ir promilės-Foto-nr-8686_8688.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Nelaimė regatos starte ir promilės"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.