Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Nelaiminga „loch“ laivų odisėja

Be pėdsakų nuskendęs škotų kliperis „Loch Vennachar“ buvo laikomas nelaimingu laivu, kaip ir septyniolika kitų, kurių pavadinimai prasidėjo žodžiu „loch“.

„Loch Vennachar“ kadras iš filmo apie šį laivą
„Loch Vennachar“ kadras iš filmo apie šį laivą @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Ištikimybė tradicijoms

 

1867 m. škotai, Viljamas Aitkenas ir Džeimsas Lilburnas, įkūrė Glazgo laivybos kompaniją, kuri veiklą pradėjo su šešiais 1200 t talpos geležiniais kliperiais. Jūrinėmis tradicijomis ir laivų statyba garsėjančiame Glazgo mieste įsikūrusi laivininkystė sparčiai augo ir tapo žinoma „Loch Line“ vardu.

„Loch“ škotų gėlų kalba reiškia ežerą. Dauguma jų Škotijoje turi vaizdingus legendomis apipintus pavadinimus. Glazgo laivybos kompanijos įkūrėjai nutarė visus laivus pavadinti žinomiausių savo šalies vandens telkinių vardais. Per 44 m., kol gyvavo bendrovė, kiekvieno jos naujo laivo vardas prasidėdavo žodžiu „loch“. Prie jo būdavo pridedamas konkretaus ežero pavadinimas, pavyzdžiui, „Loch Ard“, „Loch Fyne“ ir t.t.

Abu laivininkystės savininkai buvo seno sukirpimo verslininkai. Jie patys lankydavosi pas numatomus krovinių siuntėjus, asmeniškai prižiūrėjo laivų krovimą ir išsiuntimą. O D.Lilburnas, be to, dar buvo aistringas buriuotojas ir Karališkojo Šiaurės jachtklubo komodoras, todėl jautė ypatingą simpatiją drąsiems kliperių jūreiviams. Tarnauti pas tokius šeimininkus padoriems jūreiviams buvo ne tik laimė, bet ir garbė. Neatsitiktinai „Loch Line“ kompanijos laivų kapitonai ir įgulos tarp krovinių siuntėjų turėjo gerą vardą.

Nors 19 a. jau buvo persiritęs į antrą pusę, tačiau „Loch Line“ kompanijos įkūrėjai nesidairė į garlaivius ir toliau atkakliai laikėsi ištikimybės burlaiviams ir senoms tradicijoms.

 

30 m. tuo pačiu maršrutui

 

1875 m. „Loch Line“ kompanijai Glazge buvo pastatytas naujas 76 m ilgio trijų stiebų geležinio korpuso kliperis. Jis, pagal nusistovėjusią tradiciją, pavadinimą taip pat paveldėjo iš vieno Škotijos ežero. Tai buvo 6 km ilgio ir 1,5 km pločio ypač meškeriotojų pamėgtas vandens telkinys Vennachar, kuris škotų gėlų kalba reiškia „Graži ponia“.

„Loch Vennachar“, kaip ir visi kiti kompanijos laivai, kursavo tarp Didžiosios Britanijos ir Australijos uostų. Reisas prasidėdavo Glazge, kur laivas priimdavo krovinį ir keleivius, o tada kliperis per septynias jūras vykdavo į Australiją. Ten jis krovinį ir keleivius išbarstydavo Adelaidėje, Melburne ir Sidnėjuje. Į septynių metrų gylio triumus pasikrovęs australų vilnos ir grūdų, burlaivis kelionę paprastai baigdavo Londone.

„Loch Vennachar“ buvo laikomas nelaimingu laivu, nes ne kartą patekdavo į pavojingas situacijas. 1892 m. birželį Indijos vandenyne jį užklupo stiprus ciklonas. Pradėjus grėsmingai kristi barometrui, kapitonas Viljamas Bennetas įsakė sumažinti bures. Audra vis labiau stiprėjo, laivas nardė tarp didžiulių bangų. Besirisdamos per denį, jos nulaužė priekinį stiebą, smarkiai apgadino kitų stiebų takelažą.

Po 9 dienų orai sušvelnėjo ir įgula, pakėlusi bures sveikiausiame bizanio stiebe, tęsė kelionę. Smarkiai nukentėjęs burlaivis su dideliu vargu, bet sėkmingai per 5 savaites pasiekė Port Luiso uostą Mauricijaus saloje. Čia laivas prastovėjo vos ne pusę metų, kol iš Anglijos atsiuntė naują rangautą.

Kitą rimtą avariją „Loch Vennachar“ patyrė 1901 m. lapkričio 12 d. Grįžęs iš tolimos kelionės, laivas stovėjo nuleidęs inkarą Temzės upės žiotyse netoli Muckingo švyturio. Ankstų rytą pro šalį plaukęs sraigtinis garlaivis „Cato“ taranavo kliperį. Vienas jo bortas buvo stipriai pažeistas ir „Loch Vennachar“ greitai nugrimzdo. Laimei toje vietoje gylis neviršijo 12 metrų, todėl virš vandens dar kyšojo laivo antstatas ir stiebai. Per mėnesį kliperis buvo pakeltas nuo Temzės dugno, suremontuotas už didelę kainą ir vėl pradėtas eksploatuoti Glazgo-Adelaidės linijoje.

Nepaisant nelaimingo laivo reputacijos, kliperis „Loch Vennachar“ 30 metų vežiojo krovinius ir keleivius tarp Didžiosios Britanijos ir Australijos be jokių papildomų incidentų, kol visam laikui baigė kelionę.

 

Paskutinis reisas

 

1905 m. birželio pabaigoje „Loch Vennachar“, vadovaujamas patyrusio kapitono V.Havkinso leidosi į įprastinę kelionę – iš Glazgo į Adelaidę. Šį kartą laive buvo tik 24 įgulos nariai, o pagrindinį krovinį sudarė daugiau kaip 20 tūkst. plytų.

Perplaukęs Indijos vandenyną, kliperis artėjo prie Australijos. Rugsėjo 6 d. maždaug už 160 mylių į vakarus nuo Neptūno salų keleivinis garlaivis „Yongala“ pralenkė burlaivį „Loch Vennachar“. Kapitonai pasikeitė signalu „all's well" („viskas gerai“). Pasak garlaivio kapitono, buvo gražu žiūrėti į burlaivį plaukiantį su pilnomis burėmis. Nekilo jokių abejonių, kad, genamas palankių vėjų, kliperis netrukus saugiai pasieks uostą.

Ėjo diena po dienos, o „Loch Vennachar“ vis nepasirodė Adelaidėje. Rugsėjo 29-ąją ten atplaukęs dvistiebis kečas „Annie Watt“ pranešė, jog netoli Kengūrų salos (angl. Kangaroo Island) įgula paėmė vandenyje plūduriavusį mėlynos spalvos popieriaus ruloną. Paaiškėjo, jog tai škotų kliperio krovinio dalis. Po trijų savaičių pastebėta, kad į uolėtą Kengūrų salos pakrantę jūra išmeta kažkokias nuolaužas.

Į galimos katastrofos vietą iš Adelaidės buvo pasiųstas garlaivis „Governor Musgrave“, kuris turėjo ieškoti nuolaužų ir galbūt gyvų ar mirusių žmonių. Po intensyvių paieškų, kuriose dalyvavo ir vietinių žvejų laivai, buvo aptiktos tik plūduriuojančios laivo nuolaužos ir neatpažinto jauno jūreivio kūnas. Daugiau nieko nerasta.

 

Nostalgijos laivynas

 

Kliperis „Loch Vennachar“ buvo paskutinė, bet ne vienintelė „Loch Line“ laivybos kompanijos auka. Kelių knygų apie laivų nuolaužas autorius Peteris Christopheris, žinomas australų nardytojas ir jūrų archeologas, teigia, kad iš 25 „Loch Line“ laivybos kompanijos turėtų burlaivių mažiausiai septyniolika nuskendo, dingo, buvo smarkiai sužaloti ar torpeduoti Rytų ir Vakarų Žemės pusrutulių vandenynuose bei uostuose. Jų triumuose šalia įvairiausių krovinių ir šiandien guli ne mažiau, kaip trijų šimtų žmonių palaikai.

Įžengus į XX a., laivininkystės savininkai nebesistengė papildyti laivyną burlaiviais, kurių vaizdas atviroje jūroje jaudino ir džiugino senuosius jūrininkus. Naujojo amžiaus keleiviai pirmenybę dažniausiai teikė garlaivių greičiui ir patogumui, o ne romantikai. Krovinių siuntėjams tuo labiau buvo svarbus greitis. Tuo tarpu „Loch Line“ kliperiai paprastai per metus atlikdavo tik vieną reisą į Australiją. Pusę šio laiko nuostolingai praleisdavo uoste pakraunant, iškraunant ar laukdami krovinių.

Eksperimentiniai reisai per San Franciską ir Pietų Afriką, Naująją Kaledoniją pasirodė esantys taip pat nuostolingi. Pirmajame XX a. dešimtmetyje iš laivyno, kuris beveik pusę amžiaus buvo vandenyno pasididžiavimas, liko tik penki laivai.

Žinomiausias tarp jų buvo išgarsėjęs kliperis „Loch Etive“. Jūrinės karjeros pradžioje šiame laive trečiuoju kapitono padėjėju tarnavo lenkas Josephas Conradas, kuris vėliau tapo garsiu anglų rašytoju. Populiariausioje knygoje „Jūrų veidrodis“ jis rašė, kad „Loch Etive“ buvo puikus laivas, kurio kajutkompanijos stoglangio vitraže puikavosi laivininkystės devizas: „Tegul Glazgas klesti“.

1911 m. likę 5 kliperiai buvo parduoti ir išnyko iš Lloydo registro sąrašo. Liko tik nostalgiški prisiminimai apie juos.

 

Fotoreportažas
  • Nelaiminga „loch“ laivų odisėja-Foto-nr-9134_9135.jpg
  • Nelaiminga „loch“ laivų odisėja-Foto-nr-9134_9136.jpg
  • Nelaiminga „loch“ laivų odisėja-Foto-nr-9134_9137.jpg
  • Nelaiminga „loch“ laivų odisėja-Foto-nr-9134_9138.jpg
  • Nelaiminga „loch“ laivų odisėja-Foto-nr-9134_9139.jpg
  • Nelaiminga „loch“ laivų odisėja-Foto-nr-9134_9140.jpg
  • Nelaiminga „loch“ laivų odisėja-Foto-nr-9134_9141.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Nelaiminga „loch“ laivų odisėja"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.