Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Neplanuota britų kelionė aplink pasaulį

Komodoras George'as Ansonas 1740 metų rudenį leidosi į vieną dramatiškiausių kelionių Didžiosios Britanijos jūrų laivyno istorijoje.

Laivo "CENTURION" kelionė aplink pasaulį vadovaujant G.Ansonui
Laivo "CENTURION" kelionė aplink pasaulį vadovaujant G.Ansonui @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Britus viliojo ispanų turtai

 

Jis vadovavo aštuonių laivų flotilei, kurios pagrindinė misija buvo sutrikdyti Ispanijos kolonijų veiklą Ramiajame vandenyne.

Britams jau seniai nedavė ramybės ispanų galeonai, didžiuliai buriniai laivai, gabenantys į Europą auksą ir sidabrą, įvairius prieskonius, tabaką ir cukrų iš Naujojo pasaulio. Dėl to buvo nuspręsta siųsti ekspediciją, kuri apiplėšinėtų ispanų komercinius laivus ir padarytų galą Ispanijos dominavimui Amerikos žemyne.

Susivilioję Ispanijos turtais už Atlanto, britai svarstė įvairius planus kaip juos perimti. Viename iš jų buvo siūloma išsilaipinti Kaljao uoste ir užimti Peru sostinę Limą, turtingiausią gyvenvietę, sukelti kolonijose indėnų sukilimą prieš Ispanijos karūną. Kitas planas numatė užgrobti Akapulką Meksikos pakrantėje ir Manilą Lusono saloje, iš kur į Ispaniją iškeliaudavo galeonai su vertingais kroviniais.

Vėliau šis ambicingas planas dėl interesų konflikto tarp politikų ir verslininkų buvo pakeistas. Nutarta apsiriboti ispanų laivų, išplaukiančių iš Akapulko su vertingais kroviniais, užgrobimu. Būsimai ekspedicijai buvo išskirti 6 kariniai ir du tiekimo laivai. Šios grupės flagmanu, kuriame ir pats įsikūrė, G.Ansonas pasirinko trijų stiebų 43 metrų ilgio laivą „Centurion“ su 400 vyrų įgula ir 60 patrankų.

 

Komodoras Ansonas ir jo flotilė

 

George'as Ansonas buvo patyręs jūrų karininkas. Karališkajame laivyne jis pradėjo tarnauti būdamas 15 metų ir greitai kilo karjeros laiptais. Po ketverių metų buvo pakeltas į leitenantus, o sulaukęs 25 tapo paaukštintas iki kapitono laipsnio ir paskirtas vadovauti 32 patrankų laivui, kuris lydėdavo britų prekybines vilkstines. Neatsitiktinai Pirmasis Admiraliteto lordas Charlesas Wageris 1739 metais pavedė jam atsakingą misiją Ramiajame vandenyne.

Dėl patirto fiasko renkant flotilės laivų įgulas ir vėluojant reikalingos amunicijos pristatymui. G.Ansonas į kelionę išvyko tik 1740 metų rugsėjo 18 dieną, gerokai vėliau, negu buvo planuota. Vėluojantis išvykimas kainavo netikėtumą, kurio tikėjosi britai. Ispanai spėjo išsiaiškinti flotilės ketinimus ir perspėjo savo kolonijas apie gręsiantį pavojų.

Nors paslaptis išaiškėjo, G.Ansonas vis dėlto paliko Portsmutą su šešių karo laivų flotile – savo flagmanu „Centurion“ ir „Gloucester“, „Severn“, „Pearl“, „Wager“, „Tryal“. Prie šio būrio prisijungė du tiekimo laivai – „Anna“ ir „Industry“.

Laivuose buvo beveik 2000 vyrų. Tarp jų buvo maždaug 200 jūros pėstininkų, turinčių tik minimalias žinias apie jūrą ir nemokantys šaudyti laivo ginklais. G.Ansonui prašant daugiau kareivių, jam atsiuntė būrį sveikesnių Čelsio ligoninės pacientų.

Net pats komodoras G.Ansonas neabejojo, kad išvyksta „medžioti“ Ispanijos lobių laivų su prastai sukomplektuota flotile.

 

Didžiausias laimikis

 

Išplaukus į jūrą, reikalai tik blogėjo. Du flotilės laivai, neįveikę audringojo Horno kyšulio, pasuko atgal į Angliją. Laivas „Wager“ nuskendo prie Čilės krantų. Kol G.Ansonas pasiekė Chuano Fernandeso salas Ramiajame vandenyne, jo flotilėje liko tik trys laivai ir apie 300 ligotų vyrų.

Po visų nelaimingų įvykių, ištikusių ekspediciją per ilgą ir pavojingą kelionę, negalėjo būti nei kalbos apie Limos ar kitų didesnių miestų užėmimą. Pasinaudodamas proga, kad Ramiojo vandenyno pakrantėje nesutiko rimtų Ispanijos pajėgų, G.Ansonas užpuolė nedidelį Paitą uostelį Perų šiaurės vakaruose.

Apmažėjusi britų flotilė tęsė reidus per ispanų gyvenvietes ir užgrobė kelis laivus. Dėl mirčių nuo skorbuto ir kitų ligų sumažėjusias trijų laivų įgulas, G.Ansonas surinko į savo flagmaninį laivą „Centurion“. Pailsėję nedelėje Tiniano saloje, britai išvyko į Makao ir ten kinams pardavė dalį savo grobio.

Išplaukęs vėl į jūrą, G.Ansonas vengė įsitraukti į mūšį su ispanais, nes, praėjus daugiau kaip metams, nežinojo ar Didžioji Britanija vis dar kariauja su Ispanija. Todėl jis nusprendė vykti prie Filipinų krantų ir čia patykoti vadinamųjų „Manilos galeonų“, ispanų prekybos laivų, kursuojančių tarp Manilos ir Akapulko.

1743 metų birželio 20 dieną britai sutiko lengvai ginkluotą ispanų prekybos laivą „Nuestra Señora de Covadonga“. G.Ansonui jis pasidavė po pirmosios „Centurion“ salvės. Užgrobtame laive buvo rasta 1 313 843 ispaniški piastrai (34,5 tonos sidabro). Tai buvo didžiausias laimikis per visą Ansono flotilės reisą.

Užgrobtą laivą G.Ansonas pardavė kinams Makao uoste, o pats su grobiu per Gerosios Vilties kyšulį išplaukė į Angliją.

 

Laiminga pabaiga

 

1744 metų birželio 15 dieną „Centurion“ grįžo į Didžiąją Britaniją. Iš beveik 2000 žmonių, išvykusių iš Anglijos ir apiplaukusių pasaulį, sugrįžo tik 188 vyrai. Kelionei vadovavęs G.Ansonas tapo nacionaliniu didvyriu ir sulaukė audiencijos pas karalių. Vėliau buvo pakeltas į admirolus.

Kai užgrobtas ispanų lobis buvo vežamas Londono gatvėmis, 27 furgonus, pakrautus sidabrinėmis monetomis, lydėjo minios žmonių. Iš šio grobio G.Ansonui atiteko trys aštuntadaliai ir tai sudarė 91 000 svarų sterlingų.

Karinio jūrų laivyno pamokslininkas Richardas Walteris, vykdydamas Ansono nurodymus, parašė pranešimą apie ekspediciją („Voyage around the world. London 1748“). Ši ataskaita sulaukė didelio populiarumo ir tapo XVIII amžiaus  bestseleriu. Ši knyga atlaikė daugiau kaip 40 leidimų anglų, prancūzų, vokiečių, olandų, italų ir švedų kalbomis.

 

 

 

Fotoreportažas
  • Neplanuota britų kelionė aplink pasaulį-Foto-nr-9439_9440.jpg
  • Neplanuota britų kelionė aplink pasaulį-Foto-nr-9439_9441.jpg
  • Neplanuota britų kelionė aplink pasaulį-Foto-nr-9439_9442.jpg
  • Neplanuota britų kelionė aplink pasaulį-Foto-nr-9439_9443.jpg
  • Neplanuota britų kelionė aplink pasaulį-Foto-nr-9439_9444.jpg
  • Neplanuota britų kelionė aplink pasaulį-Foto-nr-9439_9445.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Neplanuota britų kelionė aplink pasaulį"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.