Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Nuo kamščiatraukio iki sraigto

Daug metų garlaivių varytuvais buvo gremėzdiški ir nepatogūs mentračiai, tvirtinami prie abiejų laivo šonų. 1838 m. Anglijoje buvo nuleistas į vandenį pirmasis pasaulyje sraigtinis garlaivis „Archimedes“

Laivo-kamščiatraukio projektas, sukurtas amerikiečio Marty.
Laivo-kamščiatraukio projektas, sukurtas amerikiečio Marty. @ nuotr.

Sraigtas kaitina vaizduotę

Nors sraigtas žinomas nuo Senovės Graikijos laikų, tačiau jo kelias į garlaivius buvo ilgas ir vingiuotas. Pirmųjų išradėjų, pasišovusių pritaikyti Archimedo sraigtą laivams varyti, pasiūlymai nestokojo fantazijos. Jie suklupdavo, kai reikėdavo techniškai įgyvendinti.

Amerikietis Martys, apie kurio asmenybę nieko nežinoma, XIX a. viduryje pasisiūlė suprojektuoti laivą, kuris būtų varomas kamščiatraukio principu.

Po laivo apačia jis siūlė pritvirtinti tuščiavidurį vamzdį, kuriame suktųsi velenas su spiraliniu sraigtu. Jis tarsi įsigręžia į vandenį, o „drožlės“, lekiančios iš vamzdžio galo, stumia laivą priešinga kryptimi. Istorija nutyli ar buvo bandyta įgyvendinti tokį projektą.

Archimedo išrastas sraigtas, įsigalint jūrų keliuose garlaiviams, niekada nenustojo kaitinti mokslininkų ir savamokslių išradėjų vaizduotės.

 

Laivasraigčio kūrėjai

Pirmasis techniškai brandesnį laivasraigčio projektą parengė čekų kilmės Austro-Vengrijos miškininkas Jozefas Reselas (1793-1857). Studijuodamas technikos mokslus Vienoje, jis 1812 m. sukūrė laivams pritaikyto sraigto variantą. Paskirtas prižiūrėti medienos tiekimą laivų statybai, J. Reselas Trieste išbandė laivo modelį, varomu jo sukurtu sraigtu. Laivybos bendrovių savininkai ir karo laivyno atstovai, stebėję bandymus, liko abejingi naujovei. Jie labiau pasitikėjo burėmis ir mentračiais.

Beveik tuo pat metu anglų fermeris Frensis Smitas (1808-1874) sukūrė laivasraigtį ir jį užpatentavo 1836 m. Netrukus jis pastatė 30 pėdų ilgio laivelį su mediniu sraigtu. F.Smitas manė, kad kuo ilgesnis bus velenas su sraigtinėmis mentėmis, tuo greičiau plauks laivas. Tačiau atsitiktinė avarija, po kurios liko tik viena sraigto spiralė, viską apvertė aukštyn kojomis. F.Smito nuostabai, plaukiant su likusia sraigto liekana, greitis padidėjo nuo 4 iki 8 mazgų.

Po sėkmingo bandymo F.Smitas sugebėjo pritraukti būrį investuotojų ir įkūrė bendrovę „Propeller Steamship Company“. Ji britų Admiraliteto užsakymu 1939 m. pastatė 38 metrų ilgio tristiebę burinę-garinę škuną „Archimedes“. Laivas turėjo 2,1 metro skersmens sraigtą, kurį suko dvi garo mašinos po 45 AG. Tai buvo pirmas pasaulyje garlaivis, varomas laivasraigčio. 1840 m. „Archimedes“ apiplaukė Britų salyną, įveikęs 2006 jūrmylių kelią vidutiniu 7 mazgų greičiu.

 

Galas mentračiams

Tuo pat laikotarpiu laivasraigtį kūrė ir švedų kilmės inžinierius Džonas Eriksonas, gyvenęs Anglijoje. Jis 1837 m. vasarą Temzės upėje demonstravo laivą su savo konstrukcijos sraigtu. Kažkodėl šis bandymas nesužavėjo britų Admiraliteto atstovų, bet išradėjas nenuleido rankų. Po poros metų, remiamas amerikiečių, jis pastatė didesnį laivą. Jį pavadino žymaus amerikiečių jūrų karininko bei politinio veikėjo Roberto F.Stoktono vardu ir išplaukė Amerikon. Ten D. Eriksonas sulaukė pripažinimo ir pastatė „Princeton“ – pirmąjį JAV karinį laivą su sraigtu.

Britų Admiralitetas nors ir abejojo laivasraigčių šviesesne ateitimi, surengė konkursą. Jį laimėjo F. Smitas, bet dar negreitai jo pasiūlyta naujovė sulaukė visuotinio pripažinimo. Ko gero, lemtingas lūžis įvyko po istorinių 1845 m. lenktynių. Tada į starto liniją stojo du britų karo laivai: sraigtinis „Rattler“ ir mentratinis „Alecto“. Nugalėjo laivas, varomas sraigtu.

Iki 1855 m. jau 174 Anglijos karališkojo karo laivyno laivai buvo aprūpinti sraigtais, o mentračiai netrukus tapo anachronizmu.

 

Premiją pasidalino britai

Įsitikinusi laivasraigčio pranašumu, 1852 m. Didžioios Britanijos vyriausybė paskyrė 20 tūkst. svarų sterlingų premiją „tikrajam laivo sraigto išradėjui“. Kadangi šios premijos siekė keletas pretendentų įvairiu laiku ir įvairiose valstybėse išbandę laivasraigčius, kiekvienas jų turėjo neginčijamais faktais įrodyti savo išradimo pirmenybę.

Labiausiai nepasisekė J. Reselui, kuris daugiausia šansų turėjo būti paskelbtas pirmuoju techniškai tobulo laivo sraigto kūrėju. Jis nedelsdamas pasiuntė visus reikalingus į Londoną britų Admiralitetui, tačiau ilgai nesulaukė atsakymo. Vėliau į užklausimą jam buvo atsakyta, kad dokumentai kažkur dingo. Premija buvo padalinta tarp penkių britų. Ši žinia J. Reselą, nesulaukusio prideramo pripažinimo, labai nuvylė.

Šiandien reti reliktiniai mentratiniai garlaiviai vis dar plaukioja viename Šveicarijos ežere ir garsiojoje Misisipės upėje Jungtinėse Amerikos Valstijose.

Fotoreportažas
  • Nuo kamščiatraukio iki sraigto-Foto-nr-2807_2808.jpg
  • Nuo kamščiatraukio iki sraigto-Foto-nr-2807_2809.jpg
  • Nuo kamščiatraukio iki sraigto-Foto-nr-2807_2810.jpg
  • Nuo kamščiatraukio iki sraigto-Foto-nr-2807_2811.jpg
  • Nuo kamščiatraukio iki sraigto-Foto-nr-2807_2812.jpg
  • Nuo kamščiatraukio iki sraigto-Foto-nr-2807_2813.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Nuo kamščiatraukio iki sraigto "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.