Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Nuostabieji Kolino Aršerio laivai

Minimos daugiau kaip 200 laivų suprojektavusio ir pastačiusio Norvegijos laivų konstruktoriaus Kolino Aršerio 180-osios gimimo metinės. Visi jo laivai – mediniai, bet tokie tvirti, kad net praėjus šimtmečiui nuo „gimimo“ kai kurie vis dar plaukioja.

„Aršeris“ 2011 m. tradicinėje regatoje
„Aršeris“ 2011 m. tradicinėje regatoje @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Minimos daugiau kaip 200 laivų suprojektavusio ir pastačiusio Norvegijos laivų konstruktoriaus Kolino Aršerio 180-osios gimimo metinės.

Visi jo laivai – mediniai, bet tokie tvirti, kad net praėjus šimtmečiui nuo „gimimo“ kai kurie vis dar plaukioja. Ne vieną „aršerį“, gal tik kiek jaunesnį, teko ir man matyti buriuojant Skandinavijos pakrantėmis. Juos lengva atpažinti ne tik pagal korpuso ir rangauto išvaizdą, bet ir stiebe iškeliamą gairelę su užrašu „Colin Archer“.

Koliną Aršerį (1832-1921) nuo vaikystės domino laivai. Sulaukęs trisdešimties jis ryžosi pradėti nedidelių burinių laivų, skirtų pramogai, žvejybai, locmanų ir gelbėjimų tarnyboms, statybą. Vienas populiariausių, nuleistų į vandenį nuo K.Aršerio stapelių, buvo dvistiebis gafelinis kečas su ilgu bušpritu. Pirmojo šios serijos laivo, pastatyto 1893 m., pagrindiniai duomenys buvo tokie: ilgis 13,95 m, plotis 4,65 m, grimzlė 2,25 m, bendras burių plotas – 110 kvadratinių metrų. Norvegijos gelbėjimo jūroje bendrovėje jis ištarnavo 40 metų ir per tą laiką suteikė pagalba daugiau kaip tūkstančiui laivų, išgelbėjo 274 žmones. Atsiradus pažangesnei technikai, burlaivis pateko į privačias rankas ir atsidūrė Amerikoje. 1961 m. jį čia surado norvegų jūrų skautai ir pargabeno į Norvegiją. Restauruotas iki smulkmenų šiuo metu burlaivis saugomas Norvegijos jūrų muziejuje Osle.

Panašaus projekto „aršerių“ buvo pastatyta bent kelios dešimtys. Vienas iš jų „Garibaldi“, pastatytas 1894 m., jūros entuziastų dėka plaukioja ir šiandien. Kitas „aršeris“, 1918 m. statybos „Peer Gynt“ naujam gyvenimui prikeltas Lietuvos jūrinės istorijos ir kultūros klubo „Budys“.

Pats žymiausias K.Aršerio kūrinys, be abejo, yra unikalusis poliarinis laivas „Fram“ („Pirmyn“), suprojektuotas ir pastatytas žymaus norvegų keliautojo, Arkties tyrinėtojo Fritjofo Nanseno nurodymu. Jis buvo pastatytas iš geriausio ąžuolo, kad atlaikytų ledų spaudimą. Pasak specialistų, K.Aršeris, statydamas „Fram“, kuris atlaikė tris ekspedicijas rūsčiuose Arkties ir Antarkties vandenyse, pranoko pats save. Dabar legendinis laivas saugomas Osle specialiai jam skirtame pastate muziejuje.

K.Aršeris daugiau kaip 50 metų projektavo ir statė laivus. Pagal jo projektus ir šiandien visame pasaulyje statomi pramoginiai ir turistiniai burlaiviai. Tiesa, dabar šių laivų statybai, naudojamas ne tik medis, bet ir įvairios šiuolaikinės medžiagos. Nuo 1972 m. Norvegijoje veikia Kolino Aršerio senų burinių laivų klubas, kuris, kaip ir Klaipėdos „Budys“, domisi senais tradiciniais burlaiviais, skatina jūrinės istorijos ir kultūros entuziastus restauruoti senus burlaivius, statyti naujus pagal Kolino Aršerio projektus. Norint tapti šio klubo nariu, privalu turėti savo burlaivį, kuris būtų tinkamas ne tik plaukiojimui, bet ir pasižymėtų meistriškai sutvarkytu korpusu bei takelažu. Šiuo metu, kaip rašoma „Seilskøyteklubben Colin Archer“ tinklalapyje, klubas turi apie 180 narių ir 90 laivų. Kas antri metai jis rengia Kolino Aršerio atminimui skirtą burlaivių regatą, kuri, prasidėjusi Olandijoje, tradiciškai finišuoja Lervike – nuostabių laivų kūrėjo gimtinėje.

Lervike, kur gimė ir kūrė savo nuostabius laivus K. Aršeris, veikia jo atminimui skirtas muziejus, o toje vietoje, kur kadaise buvo statomi garsieji „aršeriai“, stovi originalus paminklas – didelis akmeninis kubas. Jo šonuose iškalti brėžiniai laivų, kurie išgarsino Koliną Aršerį visame pasaulyje.

 

Fotoreportažas
  • Nuostabieji Kolino Aršerio laivai-Foto-nr-298_299.jpg
  • Nuostabieji Kolino Aršerio laivai-Foto-nr-298_300.jpg
  • Nuostabieji Kolino Aršerio laivai-Foto-nr-298_301.jpg
  • Nuostabieji Kolino Aršerio laivai-Foto-nr-298_302.jpg
  • Nuostabieji Kolino Aršerio laivai-Foto-nr-298_303.jpg
  • Nuostabieji Kolino Aršerio laivai-Foto-nr-298_304.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Nuostabieji Kolino Aršerio laivai"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.