Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Olandų „pauksuoto drakono“ istorija

Prireikė 307 metų, kol buvo surastas prie Australijos krantų nuskendęs olandų prekybinis laivas „Vergulde Draeck“ („Paauksuotas drakonas“), kuris gabeno į Rytų Indiją (dabar Indonezija) 8 skrynias sidabrinių monetų ir įvairiausių prekių.

 

Sename piešinyje taip vaizduojamas olandų  prekybos laivas "Vergulde Draeck".
Sename piešinyje taip vaizduojamas olandų prekybos laivas "Vergulde Draeck". @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Valstybė valstybėje

 

Olandų Rytų Indijos kompanija XVII amžiuje buvo didžiausia Nyderlandų prekybos bendrovė. Ji turėjo kelis šimtus prekybos ir karo laivų, privačią kariuomenę, platų prekybos kontorų tinklą nuo Gerosios Vilties kyšulio iki Magelano sąsiaurio. Ji buvo tapusi valstybe valstybėje, turinti teisę savarankiškai sudarinėti tarptautines sutartis prekybos, jūreivystės, laivų statybos ir daugelyje kitų sričių. 1641 metais kompanija be Nyderlandų vyriausybės pagalbos išgujo iš dabartinės Indonezijos savo konkurentus – portugalus. Užėmė jų įkurtą miestą ir pervadino jį į Bataviją, lotynišką Nyderlandų vardą. Batavija (dabar Džakarta) tapo Olandų Rytų Indijos kolonijų sostine.

Kolonijinės Batavijos reikšmė nuolatos didėjo. Per ją buvo siunčiamos ir apmokamos prekės iš viso pietryčių Azijos regiono. Ilgoje kelionėje iki Batavijos ir atgal žūdavo kas trečias kompanijos laivas. Laimingai pasibaigę reisai dėl gabenamų brangių prekių (varis, sidabras, šilkas, prieskoniai, opiumas ir kt.) su kaupu padengdavo patirtus nuostolius.

Amsterdame 1653 metais pastatytas trijų stiebų 42 metrų ilgio „Vergulde Draeck“ buvo vienas iš tų komercinių Rytų Indijos kompanijos prekybos laivų, skirtų tolimoms komercinėms kelionėms.

 

Lemtingas posūkio taškas

 

1655 metų spalio 4 dieną „Vergulde Draeck“ išplaukė iš Tekselio salos reido Nyderlanduose į Bataviją. Tai buvo dar tik antrasis jo reisas į Rytų Indiją. Juo plaukė 193 žmonės, įskaitant įgulą ir keleivius. Prekybos reikalams jie turėjo į Bataviją nugabenti 78600 sidabrinių monetų ir įvairių prekių, kurių bendra vertė sudarė beveik 200 tūkstančių guldenų.

Gerosios Vilties kyšulį laivas pasiekė be didesnių nuotykių. Tolimesnei kelionei „Vergulde Draeck“ kapitonas Piteris Albertszoonas pasirinko vadinamąjį Brauwerio maršrutą. Olandų admirolas Hendrikas Brauweris dar 1610 metais nustatė tiesioginį jūrų kelią nuo Pietų Afrikos iki Indonezijos salų, kuris sumažino reiso trukmę nuo metų iki maždaug 6 mėnesių. Plaukiant piečiau „riaumojančių keturiasdešimtųjų“ platumų buvo pasinaudojama stipriais ir pastoviai čia pučiančiais vakarų vėjais.

Pagrindinis šio maršruto trūkumas buvo tas, kad XVII amžiuje dar nežinota kaip nustatyti geografinę ilgumą. Dėl to laivų kapitonams kildavo problemų pasirenkant posūkio tašką į šiaurę, kad pataikytų į Indonezijos salas. Pražiopsojus posūkio tašką, grėsė pavojus įsirėžti į koralinius rifus vakarinėje Australijos pakrantėje.

 

Kelią pastojo rifai

 

P.Albertszoonas pasuko savo laivą į šiaurę per vėlai. 1656 metų ankstų balandžio 28-osios rytą „Vergulde Draeck“, skriedamas per bangas pilnomis burėmis, rėžėsi į rifus prie vakarinių Australijos krantų.

Po smūgio į pakrantės uolas, burlaivis pradėjo iš karto lūžinėti, nusinešdamas 118 žmonių gyvybes. Per stebuklą išlikusios dvi valtys padėjo likusiems septyniasdešimt penkiems keliautojams, tarp kurių buvo kapitonas ir jo padėjėjas Abrachamas Leemanas, pasiekti negyvenamą krantą. Jiems pavyko su savimi pasiimti nedideles maisto atsargas ir navigacinius instrumentus. Vėliau bangos išmetė į krantą laivo nuolaužas, kuriose išsigelbėjusieji rado įvairių jiems naudingų daiktų.

Praėjus dešimčiai dienų po katastrofos, kapitonas nusprendė pasiųsti į Bataviją šešis jūreivius, vadovaujamus A.Leemano, kad šie praneštų kompanijos vadovybei apie tragediją ir paprašytų atsiųsti gelbėjimo laivą. Laukti pagalbos liko 68 žmonės su kapitonu P.Albertszoonu priešakyje. Išvykstantiems jie įdavė savo laiškus, kuriuose aprašinėjo laivo žūties aplinkybes ir pasiryžimą su Dievo pagalba kantriai laukti pagalbos iš Batavijos.

Nedidelis laivelis su septyniais jūrininkais, kurie turėjo tik nedideles geriamojo vandens ir maisto atsargas, Bataviją pasiekė tik po 40 dienų, praplaukęs apie 1400 jūrmylių.

 

Nesėkmingos paieškos

 

Birželio ir liepos mėnesiai Pietų pusrutulyje ne patys geriausi gelbėjimo misijai, tačiau Batavijos generalgubernatorius pasiuntė du laivus, „Goode Hope“ ir „Witte Valck“, pargabenti išsigelbėjusius žmones iš sudužusio laivo.

Tuo metų laiku Vakarų Australijos pakrantėse siautėjo stiprios audros, todėl ekspedicija nepasiekė savo tikslų. „Witte Valck“ negalėjo išlaipinti paieškos komandos į krantą. Iš „Goode Hope“ pasiųsta komanda neatrado jokių katastrofą išgyvenusių žmonių pėdsakų. Be to, prapuolė jos pačios 11 žmonių, pasiųstų apieškoti toliau nuo kranto esančius Australijai būdingus tankius krūmynus.

1658 metų sausio 1 dieną, kai Pietų pusrutulyje, prasidėjo vasaros mėnesiai, prie Australijos krantų iš Batavijos buvo pasiųsti dar du laivai – „Waeckende Boey“ ir „Emeloordt“. Jų kapitonams buvo pavesta ne tik išgelbėti katastrofą išgyvenusius žmones, bet ir atrasti kuo daugiau prekių, kurias gabeno „Vergulde Draeck“. Ypač sidabrinių monetų.

Deja, paieškos vėl buvo bevaisės.

 

Narsusis šturmanas A.Leemanas

 

Savo buvusių bendražygių paieškoje dalyvavo ir buvęs „Vergulde Draeck“ kapitono padėjėjas A.Leemanas. Šį kartą jis ėjo šturmano pareigas laive „Waeckende Boey“. Atplaukus prie Australijos, kur, kaip tikėtasi, liko 68 nuskendusio laivo žmonės, paieškos grupė, vadovaujama A.Leemano, valtimi nuplaukė į krantą. Čia ji atrado keistą ratą iš lentų, sukastų vertikaliai į žemę.

Tęsiant paieškas, A.Leemanas su trylika vyrų dar ne kartą kėlėsi į krantą. Vienos išvykos metu netikėtai kilo audra, per kurią desantinė valtis prarado vairą. Naudojantis vien irklais, valtis buvo nuplukdyta į nedidelę įlankėlę tarp dviejų uolų.

Tuo tarpu „Waeckende Boey“ dėl audros taip pat buvo priverstas pakelti inkarą ir išplaukti į atvirą jūrą. Po 4 dienų laivas grįžo į tą vietą, iš kurios paskutinį kartą buvo matyta A.Leemano valtis. Dabar jos čia nebuvo.. Niekas neatsiliepė ir į patrankos šūvį. Pamanius, kad paieškos grupė žuvo per audrą, laivas paliko Australijos krantus.

Paieškos grupė sugaišo nemažai laiko, kol suremontavo pažeistą valtį. Neradus jų laukiančio laivo, A.Leemanui teko įtikinti savo vyrus, kad vienintelis išsigelbėjimo kelias – plaukti į Bataviją. Visą savaitę vyrai įtemptai dirbo ruošdami savo nedidelį atvirą laivą tolimai kelionei: Savadarbiais spąstais gaudė paukščius – vienintelius gyvūnus akmenuotoje pakrantėje. Rinko lietaus vandenį, nes aplinkui nebuvo gėlo vandens šaltinių.

A.Leemano komandos kelionė per Javą į Bataviją užtruko beveik visą pusmetį. Išklausius jo pranešimo Batavijos valdžia nusprendė daugiau nebesiųsti ekspedicijų ieškoti išgyvenusių „Vergulde Draeck“ įgulos narių ir keleivių. Kas atsitiko su 68 žmonėmis atsidūrusiais nesvetingame krašte, liko mįsle iki šių dienų.

Pagerbiant drąsų šturmaną, kuris du kartus su nedideliu laiveliu įveikė tūkstančius jūrmylių, nedidelis miestelis, įsikūręs vakarinėje Australijos pakrantėje netoli tos vietos, kur nuskendo „Vergulde Draeck“, 1961 metais buvo pavadintas jo vardu – Leeman.

 

Seniai ieškotas radinys

 

Po pirmųjų nesėkmių, daugelį metų niekas nebeieškojo „Vergulde Draeck“ nuolaužų ir jose galbūt gulinčių sidabrinių monetų. Ažiotažas kilo, kai 1931 metais berniukas, žaisdamas pakrantes smėlyje aptiko 40 olandiškų monetų. Jų visų data buvo tarp 1619 ir 1655 metų. Istorikų nuomone monetos galėjo priklausyti „Vergulde Draeck“..

Netikėtas radinys sudomino jūrų archeologu ir istorikus. Iš naujo prasidėjo mitais ir legendomis apipinto olandų laivo paieškos. 1963 metų balandžio 14 dieną, praėjus 307 metams po katastrofos, ties Ladge Point gyvenviete pagaliau buvo rastos vieno seniausio Europos laivo nuolaužos Australijos pakrantėje. Per kelius mėnesius buvo iškelta daugybė artefaktų, kurie dabar eksponuojami Džeraldtono ir Fremantlo muziejuose.

Minint 350-ąsias „Vergulde Draeck“ žūties metines balandžio 14 dieną Australijos vakarų pakrantėje buvo surengta ceremonija, kurios metu atidengtas memorialinis paminklas.

 

Fotoreportažas
  • Olandų „pauksuoto drakono“ istorija-Foto-nr-6527_6528.jpg
  • Olandų „pauksuoto drakono“ istorija-Foto-nr-6527_6529.jpg
  • Olandų „pauksuoto drakono“ istorija-Foto-nr-6527_6530.jpg
  • Olandų „pauksuoto drakono“ istorija-Foto-nr-6527_6531.jpg
  • Olandų „pauksuoto drakono“ istorija-Foto-nr-6527_6532.jpg
  • Olandų „pauksuoto drakono“ istorija-Foto-nr-6527_6533.jpg
  • Olandų „pauksuoto drakono“ istorija-Foto-nr-6527_6534.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Olandų „pauksuoto drakono“ istorija"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.