Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Pašto ženklai - Lietuvos jūrinei istorijai

Per artimiausius trejus metus Lietuvos filatelija pasipildys naujais jūriniais pašto ženklais.

 

Vystymas: pastatytas ir veikiantis Klaipėdos žiemos uostas apie 1936 m.
Vystymas: pastatytas ir veikiantis Klaipėdos žiemos uostas apie 1936 m. @ nuotr.

Pirmieji Lietuvos laivai

 

Šiais metais, tiksliau birželio 25 d., Lietuvos paštas planuoja išleisti pirmąjį iš trijų Lietuvos jūrinės istorijos pašto ženklą.

Šis pašto ženklas bus skirtas pirmajam prekybiniam laivui „Jūratė“. Šiemet kovo 4 d. sukako 100 metų, kai šis laivas atplaukė į Klaipėdą. Ji tuo metu dar nepriklausė Lietuvai, todėl pirmieji Lietuvos motoriniai burlaiviai „Jūratė“ ir „Kastytis“ buvo registruoti Jurbarke.

Abu šie laivai buvo statyti Vokietijos Kylio laivų statykloje „F.Krupp Germaniawerft“. Šie dvistiebiai burlaiviai buvo 30,2 metrų ilgio, 6,78 metrų pločio, 2,22 metrų grimzlės, atitinkamai 139 BRT ir 98 BRT.

1921 m. kovo 11 d. į Klaipėdą atplaukė ir „Kastytis“. Tačiau labiau išgarsėjo „Jūratė“, nes ji uoste pasirodė pirmoji. Neatsitiktinai šis laivas bus vaizduojamas ir Lietuvos laivybos 100-mečio pašto ženkle.

 

Garsiausias kapitonas

 

Kitais metais taip pat bus leidžiamas Lietuvos jūrinės istorijos pašto ženklas. Kas bus vaizduojamas jame?

Beveik neabejojame, kad ant 2022 m. Lietuvos jūrinės istorijos pašto ženkle turėtų būti tolimojo plaukiojimo kapitono ir pirmojo Klaipėdos uosto kapitono Liudviko Stulpino vaizdas.

Tam netgi yra ir proga. Šių metų gruodžio 4 d. sukaks 150 metų, kai šis jūrų kapitonas 1871 metais gimė Jomantų kaime netoli Telšių.

Nors ir be šios sukakties Liudvikas Stulpinas yra garsiausias visų laikų Lietuvos jūrų kapitonas. Jis pirmu numeriu įrašytas ir sudarytame Lietuvos žymių jūrinių asmenybių sąraše. Simboliška, kad laivo „Lithuania“ kapitonu jis buvo paskirtas dar 1908 m., kai dar ir nepriklausomos Lietuvos valstybės nebuvo.

 

Kam skirsime 2023 metus?

 

Kol kas visiškai neaišku, o kas bus vaizduojamas 2023 m. leidžiamame Lietuvos jūrinės istorijos pašto ženkle?

Kai kurios institucijos netgi skelbia idėjų konkursą, ką siūlyti pavaizduoti 2023 m. jūriniame pašto ženkle?

Viena iš idėjų galėtų būti susijusi su Klaipėdos uostu. 1923 m. Lietuvai atgavus Klaipėdos kraštą, ji įgijo teisę valdyti ir Klaipėdos uostą. Jame tiek laivyba, tiek uosto ekonominė nauda augo „kaip ant mielių“.

Jei 1923 m. į Klaipėdos uostą įplaukė 652 laivai, tai 1930 m. jų buvo 960, 1938 m. - 1544. Augo ir Lietuvos investicijos į Klaipėdos uostą, kurios skaičiuojamos nuo jo perėmimo 1923 m. Per 1923-1939 m. laikotarpį Lietuvos valstybė į Klaipėdos uostą investavo 39 mln. litų. Tai buvo gerokai vertingesni pinigai nei dabar. Iš tų pinigų 1928-1932 m. pastatytas Žiemos uostas. Buvo tiesiami geležinkeliai, įsigyta portalinių kranų, tvarkomos krantinės Dangės upėje, pastatyta 540 m ilgio krantinė žvejų uosto link.   

 

Svarbios istorinės datos

 

Istorikas, Lietuvos jūrų muziejaus direktoriaus pavaduotojas vyriausiasis fondų saugotojas Romualdas Adomavičius pateikė ir daugiau istoriškai svarbių datų, kurios galėtų būti įamžintos jūrinės istorijos pašto ženkluose.

Anot jo, nedaug kam žinoma, kad Lietuvos didysis kunigaikštis ir Lenkijos karalius Žygimantas Augustas 1568 m. įsteigė vieną pirmųjų Europoje valstybinę jūrų administraciją – Jūrų komisiją. Ji įtvirtino Abiejų Tautų Respublikos interesus Baltijos jūroje. Šios Respublikos laivai stojo į konkurencinę kovą su Švedijos Karalyste.

Pinasa „Źółty Lew“ („Geltonasis liūtas“) buvo pirmasis Zigmanto Vazos 1622 m. kovai su švedais pradėtos formuoti Abiejų Tautų Respublikos karo flotilės laivas.1622 m. Dancige (dab. Gdanske) pastatyta pinka „Źółty Lew“ laikoma pirmuoju reguliariu Abiejų Tautų Respublikos karinio laivyno laivu. 1628 m. liepos 6 d. Vyslos žiotyse laivą nuskandino švedų pakrantės artilerija Olyvos mūšio metu. Galiausiai jūrų mūšis baigėsi didžiausia trumpalaikio šios Respublikos karo laivyno pergale.

Iš šių laikų įsiminti 1993 m., kai jachta „Lietuva“ tapo pirmuoju laivu, kuris su Lietuvos vėliava apiplaukė aplink pasaulį.

 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Pašto ženklai - Lietuvos jūrinei istorijai "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.