Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Pataikavimas visuomenei pražudė laivą

Ši istorija yra geras pavyzdys, kad dauguma nėra teisi prieš specialistų nuomonę. Nors ji nutiko seniai išliko aktuali ir mūsų dienoms.

Šarvuotlaivis „Captain“ jūroje su burėmis.
Šarvuotlaivis „Captain“ jūroje su burėmis. @ Anglų marinisto F. Mitčelo paveikslas nuotr.

Visuomenė spaudė

1870 metų rugsėjo 7-osios naktį Biskajos įlankoje beveik su visa įgula nuskendo to meto galingiausias anglų šarvuotlaivis „Captain“. Karališkajame jūrų laivyne tai buvo didžiausia katastrofa taikos metu. Ją lėmė laivo projektavimo klaidos.

Didžiosios Britanijos visuomenė, tradiciškai neabejinga jūros reikalams, baigiantis XIX a. spaudė Admiraliteto lordus stiprinti Karališkąjį karo laivyną.

Britų laivyne tarnavusiam išradėjui, laivų konstruktoriui ir statytojui Kuperiui Fipsui Kolzui (Cowper Phipps Coles, 1819-1870) buvo pavesta suprojektuoti bokštinį šarvuotlaivį. Kadangi tuo metu garo mašinos buvo palyginti mažo galingumo, kaip papildomą varomąją jėgą 97,5 metro ilgio karo laivas privalėjo turėti ir pilną burinę įrangą.

K.Kolzas pasiūlė statyti šarvuotlaivį su neaukštais antvandeniniais bortais, nes tai suteiktų jam taktinį pranašumą – liktų mažesnis laivo plotas, kurį gali pažeisti priešo sviediniai. Laivą planavo apginkluoti sunkiais pabūklais, paslėptus ratu besisukiojančiuose plieniniuose bokštuose. Pakelti burėms, kurių bendras plotas sieks 4600 kvadratinių metrų, buvo numatyti trys sunkūs trikojai stiebai. Kaip, vėliau paaiškėjo, tai buvo aukščiausi stiebai visame britų buriniame laivyne.

 

Įtiko lordams

Ambicingas karinio laivo projektas įtiko Admiraliteto lordams. Nors jie ir nebuvo profanai jūreivystės reikaluose, tačiau, pasitikėdami konstruktoriaus autoritetu, neatsižvelgė į tai, kad dėl žemų bortų, aukštų stiebų ir sunkių pabūklų šarvuotuose bokštuose svorio centras bus neleistinai aukštai ir tai sumažins laivo stovumą (sugebėjimą po pasvirimo grįžti į pirmykštę padėtį).

K.Kolzo siūlomas būsimo laivo projektas kėlė nepasitikėjimą tarp kai kurių laivų statytojų ir laivyno karininkų. Net vyriausiasis Karališkojo laivyno konstruktorius Edvardas Ridas (Edward James Reed), kuris buvo atsakingas už Admiraliteto užsakomų laivų statybą, kategoriškai prieštaravo jo įgyvendinimui. Jo nuomone svarbiausias būsimo laivo trukumas – nestabilumas.

Tuo tarpu K.Kolzas per spaudą ir viešas diskusijas bandė įtikinti visuomenę savo teisumu. Patriotiškai nusiteikusiems piliečiams nelabai svarbi buvo specialistų nuomonė, jiems reikėjo tik jų vizijas atitinkančio galingo karinio laivo, užtikrinančio britų dominavimą jūrose. Matyt, panašiai mastė ir Admiraliteto taryba, nes ji užsispyrusiai prastūminėjo naujojo laivo statybą. Lemiamą žodį tarė Pirmasis jūrų lordas H.Čaildersas (Hugh Childers) palaiminęs naujo šarvuotlaivio statybą. Be to, dar apkaltino E.Ridą apsidraudėliškumu. Tad teko nusileisti ir vyriausiajam Admiraliteto konstruktoriui, tačiau vis dėlto pabrėžiant savo neprielankumą tokiam sprendimui. Jis atsisakė patvirtinti būsimo laivo brėžinius, apsiribodamas tik trumpa ant jų uždėta rezoliucija – „Neprieštarauju“.

 

Neatlaikė vėjo ir bangų

Naujasis šarvuotlaivis buvo pastatytas per rekordiškai trumpą laiką – nepilnus tris metus. Jam buvo suteiktas „Captain“ pavadinimas. Tai buvo jau šeštas ir paskutinis tokį vardą turėjęs britų karinis laivas. Nepaisant visų jo konstrukcinių trūkumų, daugelio jūros karininkų nuomone šarvuotlaiviui „Captain“ nebuvo lygių ne tik anglų laivyne, bet ir visame pasaulyje. Pirmieji naujojo laivo bandymai praėjo sėkmingai.

1870 metų rudenį „Captain“ eskadros sudėtyje išplaukė į mokymus Biskajos įlankoje. Čia juos pasitiko audra. Esant dideliam bangavimui, šarvuotlaivis taip pasvirdavo į pavėjinę pusę, jog vanduo užliedavo beveik visą viršutinį denį. Pasiūlius sumažinti burių plotą, reise dalyvavęs K.Kolzas tam prieštaravo, tvirtino, kad nereikia į tai kreipti dėmesio, nes tokie atvejai numatyti projektuojant laivą.

Naktį iš rugsėjo 6 į 7-ąją audra įsisiautėjo dar stipriau. Po vidurnakčio su pilnomis burėmis plaukęs šarvuotlaivis apvirto, paniro po vandeniu per kelias minutes. Žuvo 483 įgulos nariai, tarp jų laivo konstruktorius K.Kolzas ir Pirmojo jūrų lordo H.Čailderso sūnus – būsimasis jūrų karininkas. Išsigelbėjo tik 18 jūreivių.

Įvykį tyrusi komisija pažymėjo, kad laivas buvo pastatytas nuolaidžiaujant visuomenės nuomonei, išreikštai parlamente, ir nesiskaitant su laivyno vyriausiojo konstruktoriaus pastabomis bei jo prieštaravimu tokios konstrukcijos laivo statybai. Be to, „Captain“ buvo priimtas iš statytojų su žymiais nukrypimais nuo pradinio projekto. Ir taip žemi bortai buvo sumažinti 57 centimetrais.

Kliuvo ir Admiraliteto lordams už jų „nemokšišką užsispyrimą“. Pirmasis jūrų lordas, pasak istorikų, bandė apkaltinti visus, pradedant K.Kolzu ir baigiant laivo statytojais, išskyrus save patį. Nors po šios katastrofos niekas nebuvo nubaustas, tačiau Pirmasis jūrų lordas H. Čaildersas buvo priverstas išeiti į atsargą.

Po nelaimingo įvykio su šarvuotlaiviu „Captain“ ne tik anglų, bet ir kitų šalių laivų statytojai nebebandė statyti stambius šarvuotlaivius su žemais antvandeniniais bortais ir burine įranga, o taip pat nutarė mažiau dėmesio kreipti į visuomenės nuomonę tokiais klausimais.

 

Fotoreportažas
  • Pataikavimas visuomenei pražudė laivą-Foto-nr-2900_2901.jpg
  • Pataikavimas visuomenei pražudė laivą-Foto-nr-2900_2902.jpg
  • Pataikavimas visuomenei pražudė laivą-Foto-nr-2900_2903.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Pataikavimas visuomenei pražudė laivą"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.