Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją

Portugalai pagerbė garsaus jūrininko Bartolomėjaus Diaso atminimą, kuris prieš 520 metų gegužės 29 d. žuvo per audrą netoli Gerosios Vilties kyšulio, kurį pranašiškai buvo pavadinęs Audrų kyšuliu.

B.Diaso laivai . Iliustracija iš 1887 m. išleistos knygos Jaudinanti nuotykių, pavojų ir didvyriškumo istorija.
B.Diaso laivai . Iliustracija iš 1887 m. išleistos knygos Jaudinanti nuotykių, pavojų ir didvyriškumo istorija. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Radinys Namibijos pakrantėje

 

Prie Namibijos krantų, nusausinus lagūną, neseniai rastos 500 metų senumo laivo nuolaužos. Deimantų kasyklos bendrovės „Namdeb“ atstovai teigia, kad tarp laivo nuolaužų jie rado tris bronzines patrankas, tūkstančius ispaniškų ir portugališkų auksinių monetų. Ten taip pat buvo rasti  žmonių palaikai ir senoviški navigaciniai instrumentai. Kasinėjimai nedelsiant buvo sustabdyti. Archeologai nustatė, kad radiniai priklauso 15-16 amžiui.

Laivų nuolaužos dažnai aptinkamos Namibijos pakrantėje, kurią Portugalijos jūrininkai kadaise vadino „Pragaro vartais“. „Radinys kelia daugiau klausimų, negu atsakymų“ – tvirtina „Namdeb“ atstovas spaudai Hilifas Mbako. Bendrovė spėlioja, ar laivas negali būti susijęs su portugalų tyrinėtoju Bartolomėjumi Diasu, kuris tapo pirmuoju europiečiu apiplaukusiu Afriką.

Nepriklausomai nuo to, ar spėlionės pasitvirtins, radinys Namibijos pakrantėje dar kartą priminė, kad Bartolomėjaus Diaso vardas vis dar ryškiai šviečia jūreivystės istorijoje.

 

Ambicingi planai

 

Apie ankstyvąjį Bartolomėjaus Diaso gyvenimą beveik nieko nežinoma, išskyrus tai, kad  jo tėvas galimai buvo vienas iš Portugalijos infanto Henriko Jūrininko kapitonų, dalyvavusių naujų žemių atradimuose ir užkariavimuose. Jaunystėje jis studijavo matematiką ir astronomiją Lisabonos universitete.

Bartolomėjus tikriausiai turėjo ne tik teorinių navigacinių žinių, bet ir praktinės patirties. Kitaip nebūtų trisdešimtmečio jūrininko paskyrę vadovauti karavelei, kuri lydėjo Diogo de Azambužos ekspediciją į Aukso krantą (dabartinė Gana ir Dramblio Kaulo Krantas). Atplaukę 700 portugalų čia pastatė tvirtovę, kur vyko aktyvi prekyba vergais ir auksu. B.Diasas, grįžęs iš šios ekspedicijos, buvo paskirtas karališkųjų sandėlių valdytoju ir karo laivo „Šventasis Kristoforas“ vadu.

Kildamas karjeros laiptais, B.Diasas net nenutuokė kokie išbandymai jo dar lauks ateityje. Tuometinį Portugalijos karalių Žuaną II domino kiek toli į pietus tęsiasi Afrikos pakrantė ir kas yra už jos. Norėdamas tai sužinoti, jis pasiuntė bent kelias ekspedicijas, vadovaujamas patyrusių kapitonų. Iš jų toliausiai nukeliavo Diogas Kanas. Šiuolaikinės Angolos teritorijoje jis pirmas pastatė memorialinį akmens stulpą – padraną, pažymintį Portugalijos suverenias teises europiečių atrastoje žemėje.

Po D.Kano mirties karalius nurodė B.Diasui užimti jo vietą ir plaukti vis toliau į pietus. Pagrindinis šios kelionės tikslas buvo rasti būdą, kaip pasiekti Indiją ne žemės, o jūros keliu. Galiausiai jis turėjo surinkti informaciją apie manomai krikščionišką Presterio Jono karalystę Rytų Azijoje. Taigi, B.Diasui buvo pavesta labai ambicingą misiją.

 

Ekspedicija aplink Pietų Afriką

 

Pasiruošti ekspedicijai, B.Diasui prireikė dešimties mėnesių. Jam vadovaujant 1487 metų rugpjūčio pradžioje iš Lisabonos išplaukė ginkluotos karavelės „Šventasis Kristoforas“ ir „Šventasis Pantaleonas“ bei juos lydintis tiekimo laivas.

Rinkdamasis bendražygius, B.Diasas pirmiausia pasikvietė kelis patyrusius jūreivius, kurie anksčiau plaukė vadovaujami D.Kano ir geriau, nei kiti žinojo Afrikos pakrančių vandenis. Vienam iš laivų vadovavo Bartolomėjaus brolis Diogas.

Ekspedicijoje taip pat dalyvavo du juodaodžiai vyrai ir keturios juodaodės moterys. Juos į Portugaliją buvo atsivežę ankstesni portugalų tyrinėtojai. B.Diasui jie buvo reikalingi kaip vertėjai, padėsiantys bendrauti su Afrikos pakrančių vietiniais gyventojais ir rinkti informaciją apie paslaptingąją Jono karalystę.

Iš pradžių B.Diaso laivai plaukė palei vakarinę Afrikos pakrantę ir gruodžio pabaigoje nuleido inkarus Volvis Bėjaus (Banginių įlankos) pakrantėje dabartinėje pietų Namibijoje. Netrukus prasidėjusi audra privertė B.Diasą išplaukti į atvirą jūrą. Pietryčių vėjai jo laivus nunešė aplink pietinį Afrikos kampą. Klajonės užtruko iki 1488 metų vasario 3 dienos, kai pasukę į šiaurę portugalai pamatė jau rytinę Afrikos pakrantę.

Išlipę į krantą, B.Diaso bendražygiai atrado afrikiečių gyvenvietę. Ekspediciją lydintys juodaodžiai nerado bendros kalbos su vietiniais gyventojais. Iš pradžių jie pabėgo, o paskui bandė užpulti europiečių stovyklą. Konflikto metu B.Diasas nušovė vieną užpuoliką arbaletu, tačiau tai nesustabdė kitų. Portugalai buvo priversti skubiai sugrįžti į savo laivus.

Plaukiant toliau į šiaurės rytus, B.Diaso ekspedicija pasiekė kyšulį, kurį dėl daugybės rifų ir uolų portugalai pavadino Adatos kyšuliu (Cabo Agulhas). Tai pati piečiausia Afrikos žemyno vietą, skirianti Atlanto ir Indijos vandenynus.

Ekspedicijos vadovas B.Diasas norėjo plaukti toliau į rytus ir tęsti kelionę į Indiją. Ilgos kelionės išvarginti ir audringų orų įbauginti jūreiviai reikalavo grįžti namo, kitaip grasindami riaušėmis. Adatos kyšulyje pastatęs padraną, B.Diasas pasuko atgal, būdamas įsitikinęs, kad ekspedicijos užduotis įvykdyta ir, apeinant Afrikos pietinį kampą, galima Indiją pasiekti jūros keliu.

Grįždamas atgal, B.Diasas pastebėjo kyšulį, kurį pavadino Cabo Tormentoso (Audros kyšulys), kuris turėjo priminti jo laivus čia beveik sunaikinusią audrą. Vėliau Portugalijos karalius, tikėdamasis sėkmingos prekybos su Indija, pervadino jį Gerosios Vilties kyšuliu.

B.Diasas grįžo į Lisaboną po 16 mėnesių ir 17 dienų trukusios kelionės. Jis, matyt, gavo nurodymą savo atradimą laikyti paslaptyje, nes nėra išlikę jokių kelionės užrašų.

 

Vasko da Gamos patarėjas

 

Tik parėjus 9 metams po B.Diaso sugrįžimo,  portugalai pagaliau surengė ekspediciją į Indiją. Jos vadovu buvo paskirtas Vaskas da Gama, o B.Diasui patikėta vadovauti ekspedicijos laivų statybai. Jis iš patirties žinojo, kokios konstrukcijos laivų reikia plaukiant apie Pietų Afriką, kur dėl skirtingų vandenynų srovių susidūrimo dažnai sukyla aukštos bangos. Jo įsakymu įstrižos burės buvo pakistos stačiakampėmis, o laivų korpusai buvo statomi siekiant didesnio stabilumo.

1499 metais Bartolomėjus Diasas palydėjo Vasko de Gamos laivus iki Auksinės pakrantės (dabartinė Gvinėja), o po to nuvyko į San Jorge da Mina tvirtovę, kurios komendantu buvo paskirtas.

Bartolomėjas Diasas grįžo į jūrą 1500 metai, vadovaudamas vienam Pedro Alvareso Kabralio flotilės laivui. Ši flotilė pirmą kartą pasiekė Brazilijos pakrantę ir ją apžiūrėjusi patraukė į rytus Indijos link. Kai ekspedicija gegužės 29 dieną pasiekė Gerosios Vilties kyšulį, kilo galinga audra. Nuskendo keturi flotilės laivai, įskaitant ir tą, kuriam vadovavo B.Diasas. Taigi, jis žuvo tuose pačiuose vandenyse, kurie jam atnešė šlovę.

Fotoreportažas
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9084.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9085.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9086.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9087.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9088.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9089.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9090.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9091.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9092.jpg
  • Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją-Foto-nr-9083_9093.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Pirmasis europietis atvėręs kelią į Aziją"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.