Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Plaukė gelbėti, bet žuvo pats

1957 metų gruodžio 22 dieną Šiaurės jūroje Norvegijos keleivinio laivo „Leda“ akivaizdoje netikėtai paniro po vandenių 77 metrų ilgio škotų krovininis laivas „Narva“.

Šiaurės jūroje nuskendusių laivų liekanos.
Šiaurės jūroje nuskendusių laivų liekanos. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Neginčijami tik du faktai

 

Netrukus sukaks 62 metai, kai įvyko ši katastrofa, tačiau iki šiol ją gaubia paslapties šydas. Remiantis liudytojų parodymais buvo nustatytos tik dvi laivo žūties aplinkybės. Laivo priekis taip staigiai ir stipriai paniro į vandenį, kad jo laivagalis su besisukančiais sraigtais iškilo virš jūros tarsi koks bokštas. „Narva“ pradėjo skęsti beveik iškart po to, kai priplaukė norvegų keltas „Leda“, kursavęs tarp Bergeno Norvegijoje ir Niukaslo Anglijoje.

Tik tie du faktai buvo neginčijami oficialiame jūrų teismo pranešime apie škotų krovininio laivo „Narva“ žūties aplinkybes ir priežastis. Visa kita ataskaitoje pateikta informacija tapo prielaida apmąstymams ir fantastinėms spėlionėms, kurios tęsiasi iki šiol. Bet pirmiausia siūlome susipažinti su paties laivo „Narva“ istorija.

 

Ėjo per rankas, bet vis dar plaukiojo

 

Laivas buvo pastatytas 1943 metais, vykstant Antrajam pasauliniam karui, Švedijoje. Tada jis vadinosi „Aletta Noot“, buvo registruotas Duisburgo uoste ir priklausė vienam privačiam vokiečiui.

Laivas buvo pavadintas vokiečių verslininkės Alettos Noot (1742-1816) garbei. Po ankstyvos vyro mirties ji ne vieną dešimtmetį savarankiškai valdė didelę transporto ir prekybos firmą Duisburge. Ko gero, Švedijoje statytą laivą įsigijo koks nors Alettos Noot palikuoniui, kurių ji turėjo gana daug. Galbūt todėl ir buvo pavadintas jos vardu. Beje, ir šiandien Duisburge veikia jos vardu pavadinta bendrojo lavinimo mokykla.

Karo metais „Aletta Noot‘, ko gero, plaukiojo tik Vokietijos pakrantėmis, gabendama civilinius ir karinius krovinius. 1945 metų gegužyje laivas buvo sąjungininkų sulaikytas Flensburge ir perduotas britų Karo transporto ministerijai.

Jo registracijos uostu tapo Londonas, o laivas pervadintas į „Empire Confederation“. Su šiuo pavadinimu laivas plaukiojo iki 1947 metų. Vėliau jis tapo Škotijos laivybos kompanijos nuosavybe ir buvo pavadintas „Narva“.

Nuolat keičiantis savininkams, prastėjo laivo techninė būklė. Remonto terminai buvo nuolat atidėliojami, o eksploatavimo priežiūra toli gražu nebuvo tinkamo lygio. Galiausiai laivas pasiekė apgailėtiną būklę, tačiau vis dar plaukiojo ir net turėjo „Lloyd's Register“ klasę.

 

Tragiška gruodžio naktis

 

Paskutiniame reise „Narva“ plaukė iš Švedijos į Škotiją. Laivas buvo pakrautas lentomis ir medienos plaušais, skirtais chemijos pramonei. Iš viso laivo triumuose buvo trys tūkstančiai tonų krovinio.

1957 metų gruodžio 22 dieną, „Narva“, plaukdama per Šiaurės jūrą, sulaukė avarinio signalo, perduoto iš anglų krovininio laivo „Bosworth“. Škotų laivo kapitonas Reginaldas Parrishas atsiliepė į signalą ir įsakė pakeisti kursą. Netrukus „Bosworth“ pranešė, kad pagalbos nebereikia, nes avarija likviduota savo jėgomis.

Dabar jau niekas nepasakys, kas tuo metu atsitiko škotų krovininiame laive „Narva“. Gruodžio 22-osios naktį norvegų lainerio „Leda“ įgula Šiaurės jūroje pamatė šviesos signalą, sklindantį nuo kažkokio laivo stiebo viršūnės, jūreivių terminologijoje vadinamo klotiku. „Leda“ kapitonas, negalėdamas signalo išskaityti, paprašė jį pakartoti. Į pakartotinus prašymus laivas neatsakė.

Po kelių minučių „Leda“ radijo stotis sugavo SOS signalą, kurį perdavė „Narva“. Tai ji, esanti matomumo atstumu, siuntė šviesos signalą, kurio, matyt, dėl jūrą dengusių debesų ir smarkaus bangavimo nesugebėjo suprasti „Leda“.

Pagaliau supratęs, kad  jo pagalbos prašo netoli esanti „Narva“, 134 metrų ilgio keltas-laineris „Leda“ sustojo ir nuleido gelbėjimo katerį. Siekiant sumažinti jūros bangavimą, iš norvegų laivo ant vandens buvo pumpuojama nafta. Gelbėjimo kateris prisiartino prie „Narvos“ ir siūlė laivagalyje susispietusiai įgulai šokti į vandenį. Neaišku kodėl, bet įvairiatautė škotų laivo įgula neišdrįso to padaryti, nors kateris plaukiojo čia pat.

Netrukus laivo priekis staiga paniro, o iš vandens išniro vairagalis su besisukančiu sraigtu. Pasigirdo stiprus garsas panašus į sprogimą. Po to laivas staigiai dingo po vandeniu su visais 28 įgulos nariais.

 

Tebėra paslaptis

 

Buvo akivaizdu, kad laivas nuskendo dėl to, kad į jo priekyje esantį triumą pateko didelis kiekis vandens. Tačiau nei ekspertai, nei teismas negalėjo nustatyti kokiu būdu vanduo pateko į šį triumą.

Teismui taip pat buvo neaišku, kodėl nebuvo pasinaudota laive turima gelbėjimo įranga, kodėl „Narva“ įgula nenaudojo pripučiamų gelbėjimo priemonių. Pagaliau, kodėl nebuvo išgelbėtas nei vienas „Narva“ įgulos narys, nors iš norvegų laivo „Leda“ atsiųstas kateris sukiojosi aplinkui, kol tik „Narva“ nuskendo. Paryčiais į katastrofos vietą atskrido Norvegijos karinių oro pajėgų lėktuvas-amfibija. Jis vandens paviršiuje nerado nei vieno gyvo ar mirusio jūreivio, o tik nuo denio nuplautą krovinį ir apverstą valtį.

Vieną iš galimų škotų laivo žūties priežasčių ekspertai įžvelgia tą aplinkybę, kad „Narva“, skubėdama į pagalbą anglų laivui „Bosworth“, padidino greitį iki ribos, nors tuo metu dėl artėjančios audros jau buvo sukeltos didelės bangos. Tada į triumus, kuriuose buvo sukrauti medžių plaušai, galėjo patekti vanduo.

Ar laivo „Narva“ korpusas buvo suplėšytas nuo vandens išsipūtusių medžio plaušienos ryšulių, ar žuvo eidamas į pagalbą kitam laivui, tai tebėra paslaptis.

 

Fotoreportažas
  • Plaukė gelbėti, bet žuvo pats-Foto-nr-8739_8740.jpg
  • Plaukė gelbėti, bet žuvo pats-Foto-nr-8739_8741.jpg
  • Plaukė gelbėti, bet žuvo pats-Foto-nr-8739_8742.jpg
  • Plaukė gelbėti, bet žuvo pats-Foto-nr-8739_8743.jpg
  • Plaukė gelbėti, bet žuvo pats-Foto-nr-8739_8744.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Plaukė gelbėti, bet žuvo pats"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.